آرشیو دو‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۸
ایران زمین
۲۰

رفع مشکل جابه جایی روستای «تپانی» سرپل ذهاب

سید مسلم یگانه

از دلایل عمده به اتمام نرسیدن بازسازی روستای «تپانی» که در زمین لرزه 7.3 ریشتری شامگاه یکشنبه بیست و یکم آبان ماه سال گذشته متحمل تلفات جانی و خسارات مالی فراوانی شد، اجرا نشدن طرح جابه جایی در این روستای شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه است.

اهالی این روستا در جایی به نام «گاوداری» که بالاتر از محلی است که خانه هایشان قرار داشته و بر اثر زلزله سال گذشته تقریبا به کلی از بین رفته، در کانکس زندگی می کنند. گاوداری همان جایی است که تمام ماجرای سکون روستا و تغییر نکردن اوضاع مردم مربوط به آن می شود. اهالی می گویند، در خود روستا زمین کم است و با شرایط جدید نمی شود همه در آنجا خانه بسازند و به همین دلیل می خواهند در زمین های گاوداری، روستا را بسازند.

گفتنی است، سال های 82 و 83 طرح جابه جایی روستای «تپانی» مطرح شد و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، 32 خانوار از این روستا در محل جدید و در خانه هایی که برای آنان از سوی مسئولان مربوطه ساخته شد، ساکن شدند. اما بقیه اهالی این روستا که 54 خانوار بودند، از رفتن به جای جدید به دلایلی که خود می دانستند، نقل مکان نکردند که در جریان زلزله سال گذشته نیز بیشترین تلفات جانی و مالی این روستا مربوط به خانواده هایی بود که در خانه های مستحکم ساخته شده، سکونت نداشتند.

«جعفرنصوری» معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه در این خصوص در گفت وگو با «ایران»، اظهار داشت: با توجه به اینکه این روستا باید جابه جا می شد، فرآیندهای آن نیاز به اخذ موافقت مراجع قانونی (از جمله کارگروه های امور زیربنایی و شهرسازی و مخاطرات استان، انجام مراحل قانونی تملک زمین و رفع معارضات موجود) داشته که این امر باعث زمانبر شدن روند جابه جایی شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه افزود: در حال حاضر تمامی این مشکلات رفع شده و اراضی مورد بحث (حدود 5 یا 6 هکتار در محوطه گاوداری) برای واگذاری به اهالی آماده است که در آنجا ساخت و ساز انجام شود.

وی گفت: هم اکنون در فاصله 300 متری این کانکس ها در بافت جدید این روستا، حدود 40 خانوار ساکن هستند که تلاش می شود این محدوده نیز به آن بافت الحاق شود.