آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۸
ایران زمین
۲۰

میراث فرهنگی

«برج خاموشی» تفرش مسقف می شود

گروه ایران زمین/ «برج خاموشی» مربوط به دوره ایلخانی در قلعه «خلچان» تفرش استان مرکزی با اعتبار 600 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی مسقف می شود.

«اسماعیل شراهی»، رئیس گروه حفظ و احیای محوطه های تاریخی استان مرکزی گفت: برج خاموشی قلعه خلچان در محله ای به همین نام قرار دارد. این برج به صورت مدور در میان یک قلعه ساخته شده است. این دخمه تنها دخمه مسقف زرتشتیان در دوره اسلامی در ایران است. همچنین این برج خاموشی دوره ایلخانی خلا وجود دخمه های زرتشتیان بین دوره ساسانی تا قاجار را پر می کند.

رئیس گروه حفظ و احیای محوطه های تاریخی استان مرکزی گفت: در راستای حفاظت از این بنای تاریخی در برابر عوامل محیطی، این محوطه تاریخی با اعتبار 600 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی مسقف می شود تا این میراث مهم تاریخی از آسیب دور بماند.

مرمت خانه تاریخی «آراسته» بیرجند

گروه ایران زمین/ خانه تاریخی«آراسته» شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی مرمت شد.

«علیرضا نصرآبادی» مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند گفت: مرمت این خانه تاریخی از تیرماه آغاز و درقالب آن پاکسازی و مرمت تزئینات گچی و گچکاری فضاهای داخلی بنا انجام شد.

به گفته وی خانه تاریخی آراسته در داخل بافت تاریخی شهر بیرجند قرار دارد. این بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.