آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۸
اجتماعی
۷

معاون سازمان بهزیستی خبر داد: پرداخت کمک هزینه انجام آزمایش ژنتیک

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از انجام 600 مورد سقط جنین برای پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت شدید در 5 ماه نخست امسال خبر داد.

فاطمه عباسی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه خدمات مشاوره و آزمایش ژنتیک از سوی بهزیستی گفت: در سال گذشته 7 هزارو 100 نفر از افراد 15 تا 25 ساله مورد غربالگری ژنتیک قرار گرفتند. همچنین از ابتدای سال تاکنون 600 مورد سقط جنین برای پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت شدید انجام شده که این تعداد در سال گذشته در مجموع 1248 مورد بوده است.وی با بیان اینکه موضوع «غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج» از سال گذشته اجباری شده است، افزود: سال گذشته در مجموع برای 111 هزار نفر (یک ششم از ازدواج ها) غربالگری پیش از ازدواج انجام شده است. اما از آنجایی که از امسال واحدهای غربالگری ژنتیک به وزارت بهداشت واگذار شده اند، میزان آمار مربوط به این موضوع در سازمان بهزیستی کاهش یافته است.رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه انجام آزمایش ژنتیک برای خانواده های دارای یک فرزند معلول و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی که مشکوک به تولد فرزند معلول هستند، صد درصد رایگان است، اظهار کرد: هزینه انجام آزمایش ژنتیک بین 3 تا 5 میلیون به این افراد پرداخت می شود. پرداخت این هزینه براساس پروتکل های خاص مراکز مشاوره ژنتیک و تشخیص متخصصان زیر نظر سازمان بهزیستی برای جلوگیری از ایجاد تقاضای القایی انجام می شود.

عباسی در ادامه از آماده شدن 3 پروتکل و راهنمای ژنتیک در کنار دو درس نامه ژنتیک برای مشاوران ژنتیک زیرمجموعه سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: این پروتکل ها در مورد نحوه پرداخت و ساماندهی خدمات در مراکز مشاوره ژنتیک هستند که به شکل جامع اصلاح شده اند.وی در پایان از انتشار اولین داده های سامانه رصد آسیب های اجتماعی (سراج) بزودی خبر داد و گفت: در اولین مرحله 130 هزار نمونه در حوزه های مختلف مانند طلاق، اعتیاد، سلامت روان و...مورد بررسی قرار گرفته اند.