آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۸
سیاسی
۲

وزیر کشور: تعدادی از استانداران جابه جا می شوند

وزیر کشور گفت: تعدادی از استانداران با ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان، جابه جا می شوند. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز گذشته در حاشیه همایش استانداران سراسر کشور در پاسخ به این سوال که استاندار کرمان چه زمانی معرفی خواهد شد، گفت: ما منتظر بودیم قانون جدید منع به کارگیری بازنشستگان به ما ابلاغ شود. اکنون تعدادی از استانداران هستند که باید جابه جا شوند.

طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در جلسه علنی دوم مرداد ماه 97 در مجلس شورای اسلامی، به تصویب رسید و در تاریخ 21 شهریور در شورای نگهبان تایید شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه در نامه ای به رئیس جمهوری، قانون اصلاح «قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» را برای اجرا ابلاغ کرد. بر اساس این قانون، به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی به استثنای روسای قوا، معاون اول رئیس جمهوری، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهوری ممنوع است. بعد از ابلاغ این قانون، رئیس بازرسی کل کشور، به بازنشستگان شاغل در دستگاه های دولتی 60 روز فرصت داد تا پست خود را ترک کنند.بر اساس گفته های مسئولان ارشد وزارت کشور،شماری از استانداران مشمول این قانون خواهند شد. پیش از این جمشید انصاری رئیس سازمان امور استخدامی گفته است که 14 استاندار بازنشسته هستند.

انتقاد آشنا از درصد بگیران حرفه ای

قانون منع به کارگیری بازنشستگان با حاشیه هایی هم همراه شده است از جمله اینکه گفته می شود برخی مدیران بازنشسته چه بسا در پی دور زدن قانون از طریق گرفتن درصد جانبازی باشند. حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در همین باره در توئیتی نوشته است: «وقتی جانبازی را درصدی کردند، باید حدس می زدند روزی خواهد آمد که درصد بگیران حرفه ای هم ادعای جانبازی کنند. وقتی نشستگان (قاعدین) اصل و فرع جانبازی را قیمت گذاری و درصدبندی کردند، باید منتظر بود مدیران در آستانه بازنشستگی (جانبازان VIP) هم به دنبال افزایش درصد جانبازی به صف شوند.»