آرشیو شنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۳۲۳۸
روزنامه فردا
۱۶
میدون و سوفیا

واردات بعضی اقلام و صادرات مغزها!

پوریا عالمی

آمار چیزهایی که از اول سال 1397 تا الان – یعنی در پنج ماه - به کشور وارد کردیم منتشر و خیالمان دوباره راحت شد.

خوکفاییده: مثلا در ردیف اول این جدول آمده که 882 میلیون دلار «قطعات منفصله جهت تولید خودرو» وارد کشور شده است که این مهم نشان می دهد ما در تولید خودرو به خودکفایی رسیده ایم و الان خودروهای ساخت داخل جز قطعات که چیز مهمی نیست، کامل در کشور تولید می شود.دوبار خودکفاییده: و البته 204 میلیون دلار هم در ردیف هفت این جدول آمده که باز «قطعات منفصله جهت تولید خودرو» وارد کشور شده است که این ثابت می کند ما دو نوع خودرو در کشور خودکفایی می کنیم.بند انگشت: همچنین 863 میلیون دلار برنج وارد کشور شده که این نشان می دهد کشاورزی ایران در وضعیت خوبی به سر می برد و ما می توانیم تمام تولید برنج کشور را که قدر یک بند انگشت دم می کشد، صادر کنیم یا بریزیم جلوی گنجشک ها.

غذای گاوها: از طرفی 814 میلیون دلار ذرت دامی وارد کشور شده که نشان می دهد گوسفندهای کشور از خارج تغذیه می شوند. همچنین این موضوع که گاوهای ما حتی چیزی را که نشخوار می کنند باور ندارند، چون مال خودشان نیست تقویت می کند.

واردات بادی: شاید جالب باشد بدانید که 595 میلیون دلار لوبیای سویا وارد کشور کرده ایم که همه می دانیم لوبیا یعنی باد و پس 595 میلیون دلار باد دادیم. درحالی که ما فکر می کردیم در این زمینه به خودکفایی رسیده ایم.

بهانه رسمی: از طرفی 166 میلیون دلار جو – که بخشی خوراک دام و بخشی صرف تهیه نان جو می شود - وارد کشور شده که بهانه مناسب را دست دست اندرکاران و استادان بدهد.

موز عزیز: در این جدول آمده که 200 میلیون دلار هم موز وارد کشور شده که خوشبختانه مصرف موز و خواص آن مشخص است و این نشان می دهد که ما داریم رو به جلو حرکت می کنیم.

جمع بندی: سوفیا... عشقم... این همه گاو و گوسفند و لوبیا و سویا و چی و چی وارد کردیم چندتا مغز صادر شد؟

عاشق وارداتی تو! میدون دوم