آرشیو سه‌شنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۱۸۷
ورزش
۱۵
چهره

تاریخ سازی یک کنیایی در ماراتن برلین

زنده باد کیپچوگه

علی کربلایی

دونده مشهور و پر افتخار کنیایی، «الیود کیپچوگه» که در المپیک 2016 مدال طلای دو ماراتن را به دست آورده بود، موفق شد در ماراتن برلین رکورد جدیدی ثبت کند. او با ثبت زمان دو ساعت و یک دقیقه و 39 ثانیه نامش را در تاریخ این دسته رقابت ها جاودانه کرد. کیپچوگه از بهترین دوندگان حال حال حاضر دنیا شناخته می شود. این دونده کنیایی در سال های 2004 و 2008 در المپیک های آتن و پکن در رشته 5 هزار متر شرکت کرده بود و به ترتیب به مدال های برنز و نقره رسیده بود. او به حد کافی سریع نبود که بتواند قهرمانی این رقابت ها را به دست بیاورد، اما استقامتش شگفت انگیز بود.

همین مساله راه او را به مسابقات ماراتن باز کرد. در ماراتن های بزرگی که در شهرهای معروف و بزرگ جهان برگزار می شود، هزاران نفر در خط استارت قرار می گیرند، اما از این تعداد شاید تنها کم تر از صد نفر موفق شوند که مسابقه را به پایان برسانند. در نهایت می توان گفت در هر مسابقه ماراتن شاید حدود 10 نفر برای رسیدن به مقام می جنگند. این تعداد کار بسیار سختی دارند. داوران لحظه به لحظه در طول 42 کیلومتر مسیر آنها را زیرنظر دارند و اگر سه خطای تکنیکی از آنها سر بزند، از دور مسابقه کنار گذاشته می شوند. قوانین کم و ساده هستند، اما عمل کردن به آنها در طول 42 کیلومتر کاری بسیار دشوار است. به عنوان مثال، حتما باید ابتدا پاشنه پا را به زمین بگذارند.

به سراغ رکوردشکن جدیدمان، الیود می رویم. مردی که شاید چیز زیادی از دلیل اصلی برگزاری این رقابت ها نداند. شاید اصلا نداند که «ماراتن» به چه معناست. علت نامگذاری این دو با مسافت زیاد به «ماراتون» این بوده است که پس از خاتمه جنگ آتنی ها با سپاهیان ایران در زمان داریوش بزرگ، آتنی ها آنقدر از پیروزی خوشحال بودند که یکی از سپاهیان آتنی از شدت خوشحالی تمام مسافت بین دشت ماراتون (محل جنگ) تا آتن را دوید تا خبر پیروزی را بدهد و وقتی رسید و خبر را داد از شدت خستگی درگذشت. امروز قطعا اوضاع این طوری نیست. دوندگان تقریبا همان مسافتی که سرباز آتنی دویده بود را می دوند، اما چیزی حدود یک ماه به ریکاوری می پردازند تا بدن شان آماده شروع مسابقه بعدی بشود. در این سطح دویدن، تک تک اعضای بدن درگیر می شوند و هرکدام به نوعی باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. تمرینات برای دوی ماراتن مانند مسابقه نهایی، بسیار سخت و طاقت فرسا هستند. نکته جالب در مورد الیود اینجاست که او دویدن را با مسافت های کمتر شروع کرده بود و در دوی المپیک هم به عنوان دونده دو 5 هزارمتر متر شرکت کرد. اما وقتی مربی ها فهمیدند او توانایی ویژه تری دارد و می تواند برای یک دوی فوق استقامت به راحتی آماده شود، مجبورش کردند که به سمت دو ماراتون بیاید. او برای شکستن رکورد جهانی 50 هزار یورو، برای کسب مقام نخست در ماراتون برلین 40 هزار یورو و برای نگه داشتن سقف زمانی که دو ساعت و 4 دقیقه است، 30 هزار یورو دریافت خواهد کرد. در میان زنان گلدیس چرونو که او نیز کنیایی است با دو ساعت و 18 دقیقه و 11 ثانیه مقام نخست را کسب کرد. رکورد جهانی زنان برای این مسافت در اختیار میزوگی نوگوچی ژاپنی است.