آرشیو شنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۸۰
ایران زمین
۱۶

تامین آهن، چالش پیش روی ساخت وساز مناطق زلزله زده کرمانشاه

زهره افشار

هر چند تاکنون 34 هزار تن آهن برای مناطق زلزله زده تامین شده اما استاندار کرمانشاه تامین آهن ارزان قیمت را بزرگ ترین چالش پیش روی ساخت و ساز در این مناطق می داند. به دنبال افزایش قیمت آهن و مصالح ساختمانی، مردم در مناطق زلزله زده نگران ادامه روند ساخت و ساز در این مناطق هستند.

«هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه در گفت و گو با «ایران» تصریح کرد: بنا داریم 11 هزار و 500 تن آهن با قیمت سال 96 برای تکمیل ساخت وساز مناطق زلزله زده تامین کنیم که تاکنون 2هزار و 800 تن آن به دستمان رسیده و امیدواریم با رایزنی بتوانیم بقیه این میزان را نیز تامین کنیم تا خللی در روند بازسازی وارد نشود. از این هفته پرداخت کمک بلاعوض و اعطای تسهیلات ارزان قیمت که دولت در اوایل شهریور ماه برای کمک به مردم و به منظور اتمام ساخت و ساز واحدهایشان مصوب کرده بود، آغاز می شود. با پرداخت این مکمل روستاییان مناطق زلزله زده 45میلیون تومان تسهیلات بازسازی و 13 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند.

در همین حال «رضا خواجه ای» رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه نیز در گفت و گو با «ایران» اعلام کرد: اعطای تسهیلات جدید می تواند بر سرعت بازسازی بیفزاید. از 12 هزار و 500 واحد روستایی خسارت دیده که باید بازسازی می شد، سقف بیش از 12هزار واحد زده شده و در مرحله نازک کاری قرار گرفته و می تواند سرپناهی برای خانواده روستاییان در آستانه فصل پاییز و کشت و کار کشاورزان باشد. از 8هزار واحد شهری احداثی نیز تاکنون 4 هزار واحد در مرحله اسکلت زنی و 5هزار و 800 واحد درمرحله اجرای بتن و فونداسیون هستند.

وی همچنین در خصوص گلایه برخی از شهروندان سرپل ذهاب برای جابه جایی کانکس ها گفت: در بحث ساماندهی اسکان موقت مقرر شده کانکس ها از معابر عمومی به جلوی در منازل هرکسی که ساخت و ساز می کند، منتقل شود.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه تصریح کرد: از 35هزار واحد احداثی نوع اول و دوم که شامل روستایی و شهری می شود تاکنون 33هزار و 700 واحد پی کنی شده، 24 هزار واحد در مرحله اسکلت زنی، 18 هزار واحد در مرحله اجرای سقف و 10 هزار واحد نیز در مرحله نصب در و پنجره هستند.