آرشیو شنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۶
سلامت
۱۴
اعتراف های یک روزنامه نگار چاق

راز لبنیات کم چرب

پریسا اصولی

خیلی ها فکر می کنند انتخاب لبنیات پرچرب باعث اضافه وزن می شود و به همین دلیل هم فقط افراد چاق باید انواع کم چرب را انتخاب کنند و لاغرها با خیال راحت می توانند سراغ لبنیات با 5/2 درصد چربی و بالاتر بروند.

بد نیست بدانید یک لیوان شیر 5/2 درصد چربی حدود 200 کیلو کالری انرژی دارد و اگر فردی دو لیوان شیر در روز می خورد یعنی 400 کالری فقط از شیر دریافت می کند. پس در صورتی که این مقدار کالری دریافتی بیش از کالری مورد نیاز روزانه فرد و در واقع مازاد باشد، می تواند در کوتاه مدت باعث اضافه وزن شود. باید اعتراف کنم من زیاد اهل خوردن لبنیات نیستم، بویژه اگر کم چرب هم باشد و این در حالی است که برای ادامه روند کاهش وزن مجبورم تا حد ممکن از پس چالش کم چرب به جای پرچرب بربیایم. حتی شاید خیلی از شما مثل من تصور کنید که کلسیم لبنیات پرچرب بیشتر است و حتی به خودتان بگویید حالا که لبنیات کافی نمی خورم لااقل با مصرف شیر و ماست پرچرب، کلسیم بدنم را تامین کنم.

این باور درستی نیست چون کلسیم در فاز آبی لبنیات وجود دارد نه در فاز چربی و هر چه چربی لبنیات افزایش یابد، علاوه بر این که مقدار کالری محصول بالاتر می رود، مقدار کلسیم موجود در آن هم کمتر می شود.

حتی کلسیم و پروتئین شیر با حرارت دیدن تغییر پیدا نمی کند، ولی شکل مولکول پروتئین تغییر و عمل هضم را سخت تر می کند. پس اگر در هضم شیر مشکل داریم نباید پیش از مصرف آن را گرم کنیم و البته که نوشیدنی های گرم شیردار مثل کاپوچینو هم شامل این قانون می شوند. در عین حال برخلاف باور عموم، استفاده از شیر یا خامه در غذاها کار اشتباهی نیست، چون با افزایش چگالی مواد مغذی باعث غنی شدن ماده غذایی از نظر کلسیم و پروتئین می شود و می تواند تا حدی نیاز روزانه مان را به کلسیم تامین کند؛ البته به شرطی که جزو لبنیات کم چرب باشند و کالری اضافه ای به بدنمان تحمیل نکنند. از طرفی حالا که می خواهیم انواع کم چرب را انتخاب کنیم چه بهتر که انتخاب سالم تری داشته باشیم. مثلا مصرف لبنیات کم چربی که با ویتامین D غنی می شوند، جذب کلسیم را افزایش می دهند و این یعنی یک قدم به تامین کلسیم مورد نیاز روزانه مان نزدیک تر می شویم.