آرشیو یک‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۷
سلامت
۱۴
روان سالم

استرس آغاز سال تحصیلی

دکتر مهرنوش دارینی

با آغاز سال تحصیلی و شروع مدارس، نوع و سبک زندگی دانش آموزان تغییر می کند و از جهات مختلف نیاز به آمادگی دارند. برخی از دانش آموزان زمانی که سال تحصیلی آغاز می شود و می خواهند برای اولین بار وارد مدرسه شوند، دچار اضطراب جدایی و استرس مدرسه و نگرانی ناشی از نبود والدین می شوند. این نوع رفتار در کودکانی که پایه اول دبستان هستند طبیعی است.

اما استرس ناشی از ورود به مدرسه ممکن است در دانش آموزان پایه های بالاتر نیز دیده شود و با شروع سال تحصیلی رفتارهایی از قبیل کج خلقی و بهانه گیری، شکایت از دل درد و سردرد، اجتناب از رفتن به مدرسه، تغییر در اشتها و خواب، بدگویی در مورد مدرسه، آماده نشدن یا ایجاد تاخیر تعمدی برای حاضر شدن از خودشان بروز می دهند.

این دانش آموزان تمایلی به شروع مجدد سال تحصیلی ندارند و با شروع سال تحصیلی دچار استرس می شوند. استرس به معنای فشار روانی است و می تواند ناشی از عوامل بیرونی و عوامل درونی باشد. گاهی اوقات رفتار والدین و جملاتی که در مورد شروع سال تحصیلی بیان می کند می تواند عاملی برای انزجار تحصیلی شود. مانند: «مدرسه شروع می شود و از دستت راحت می شویم؛ مدرسه که شروع شد همه لوازم بازی را جمع می کنیم؛ تو مدرسه نمی توانی هر کار دوست داری انجام بدهی و آنجا درستت می کنند و...»

این جملات می تواند ایجاد انزجار کند و عملا والدین به فرزند خود گوشزد می کنند که ورود به مدرسه خوشایند نیست و باعث می شوند که عدم رغبت در فرزندشان پررنگ شود. همچنین نوع رفتار اولیای آموزشی و اولیای مدرسه نیز می تواند عاملی برای ایجاد استرس باشد. علاوه بر آن، نداشتن دوست صمیمی در مدرسه و انزوای فرد نیز عاملی برای رغبت نداشت برای حضور در مدرسه است.

از عوامل درونی نیز می توان به استرس های ناشی از تغییر موقعیت، عدم خودباوری، تنبلی، مسوولیت پذیری پایین یا مسوولیت پذیری بیش از حد و بیمارگونه، اضطراب درونی و اختلال وابستگی اشاره کرد.

بنابراین لازم است ابتدا علل وجود استرس در فرزندتان شناسایی شده و با توجه به نوع استرس از راهکارهای درمانی برای کاهش آن استفاده شود. در این شرایط شناخت درمانی و رفتار درمانی و تمرینات تن آرامی و اصلاح سبک زندگی می تواند به کاهش استرس کمک موثری بکند.