آرشیو شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۱۲
سلامت
۱۴
اعتراف های یک روزنامه نگار چاق

کالری سوزی بدون ورزش

پریسا اصولی

آیا می دانید با انجام بعضی از کارهای روزانه می توانید وزن کم کنید و به تناسب اندام برسید؟ حدود سه هفته است چالش جدیدی را شروع کرده ام؛کالری سوزی بدون رفتن به باشگاه که به نظرم واقعا جواب می دهد. در واقع یکی از بهترین روش های کاهش وزن، افزایش فعالیت های روزانه در کنار رژیم غذایی سالم است. اگر به هر دلیلی وقت رفتن به باشگاه را ندارید از وقت های آزادی که در خانه دارید استفاده کنید.

با کارهای خانه کالری بسوزانید

شاید باورتان نشود، اما مثلا در هر نیم ساعتی که مشغول تغییر دکوراسیون هستید 200 کالری انرژی مصرف می کنید. البته مراقب باشید اشیای سنگین را به تنهایی بلند نکنید. چون در این صورت کمرتان آسیب می بیند. حتی شاید جاروبرقی کشیدن و شیشه پاک کردن فعالیت های لذتبخشی نباشد، اما اگر بدانید با یک ساعت جارو کردن، تی کشیدن زمین و پاک کردن شیشه ها 200 کالری خواهید سوزاند، باز هم از این کار لذت نمی برید؟!

خبر خوب این که یک ساعت و 20 دقیقه آشپزی 200 کیلوکالری می سوزاند. خرد کردن، هم زدن، شستن و همه کارهایی که هنگام آشپزی انجام می دهید فعالیت هایی هستند که می توانند تاثیر مثبتی روی روند کاهش وزن شما داشته باشند؛ البته به شرطی که غذایی که می پزید، پرکالری نباشد! اگر هم جزو افرادی هستید که زیاد با تلفن همراه صحبت می کنید، به جای نشستن و مکالمه با تلفن در حال حرف زدن راه بروید. به این ترتیب بدون آن که متوجه باشید، ورزش می کنید و کالری می سوزانید. حتما می دانید که یک ساعت پیاده روی مساوی است با سوزاندن 200 کیلوکالری انرژی.

یک پیشنهاد ویژه

در اولین فرصت ممکن یک دارت خانگی بخرید و با اعضای خانواده و دوستانتان هیجان پرتاب تیر دارت را امتحان کنید. شاید برایتان جالب باشد هر یک ساعت بازی دارت حدود 200 کالری از چربی های اضافه شما را می سوزاند. راستی تا حدامکان از مغزتان هم کار بکشید! به گفته پژوهشگران چهار ساعت خواندن و نوشتن 200 کیلوکالری انرژی می سوزاند. پس اگر کارمند پشت میز نشینی هستید و با فعالیت های فکری و محاسبه کردن سر و کار دارید، خیالتان راحت باشد؛ زیرا در تمام مدت کار در حال کالری سوزی هستید؛ فقط به شرطی که کارمند پرخوری نباشید!