|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق97/7/10: جهان ديدن بي جهان بين
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3306
دو شنبه 12 آذر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3257 10/7/97 > صفحه 9 (تئاتر) > متن
 
      


روي صجنه آبي 
جهان ديدن بي جهان بين


نويسنده: جواد رنجبردرخشي لر

«شاباش خوان»، به كارگرداني رضا عربي، يك تئاتر لطيف و انساني است. صحنه كوچك است و بازيگران در سه ضلع يك مربع نشسته اند. شخصيت اصلي نمايش در ميانه نشسته است. اين صحنه آرايي، يكي از عوامل لطافت است. در اين طراحي هيچ گونه خودنمايي وجود ندارد. پرهيز از خودنمايي تا پايان نمايش ادامه دارد. موسيقي زنده، بازي ها، ريتم نمايش و حركت ها همه درهم تنيده و به يك كليت نمايشي تبديل شده اند. هيچ يك از عوامل بر ديگري برتري ندارد. هركس تجربه و درك خود را از جهان بازمي گويد. تا اينجا نمايش يك كار موفق و دوست داشتني است؛ يك تجربه خوب 60 دقيقه اي از هنر نمايش.

آنچه اين تجربه را ژرف تر مي كند بازيگران نمايش هستند؛ كساني كه جهان را متفاوت تر از آدم هاي عادي مي بينند و مي شناسند. جهان را بي جهان بين (چشم) مي بينند.  عموما در همه زبان ها، عبارت «آدم هاي عادي» براي كساني به كار مي رود كه جسم سالمي دارند؛ يعني از حواس پنجگانه برخوردار هستند و راه مي روند و دست دارند و ريه و روده سالمي دارند، اما در يك سطح عميق تر «نام گذاري» عادي يا ناعادي آدم ها فقط به جسم آنها مربوط نمي شود.

انسان پس از قرن ها زيستن در جهان و گذر از مراحل مختلف تمدني لازم است كه معيارهاي خود را درباره داوري انسان ها دگرگون كند و انسان را بر اساس وضعيت جسمي خود تقسيم بندي نكند. نه تنها نابيناها و ناشنواها و ناتوانان از راه رفتن آدم هاي غيرعادي نيستند، بلكه گاه معلولان ذهني و بيماران رواني نيز غيرعادي نيستند. نام غيرعادي نهادن بر اين آدم ها با معيار ارزش آفريني مادي آنهاست. هركس مي تواند پول بيشتري بسازد و در چرخه صلب و بي رحم زندگي بهتر كار كند، عادي است و هركس نتواند، غيرعادي. هركس توان استخدام، راي دادن و شعاردادن دارد عادي است و هركس از اين توانايي ها (ارزش آفريني اقتصادي و سياسي) برخوردار نباشد آدم ناسالم و معيوب و معلولي است و بايد در رديف انسان هاي درجه دوم طبقه بندي شود.  كاربرد يا عدم كاربرد اين عبارت تغييري در اصل گزاره نمي دهد: «بازيگران نابيناي نمايش تجربه آن را ژرف تر مي كنند». اين تجربه كمي پيچيده است. صدها بازيگر را تاكنون در نقش نابينا ديده ايم. اين تقريبا عادي است. كارويژه آنها در نقش هاي نابينا اساسا دراماتيك است. مي خواهند از نابينايي و چگونگي زيستن بدون چشم بگويند يا مسئله يا موقعيتي را بر اساس نابينايي بسازند. اين تجربه نگاه آدم هاي سالم (بر اساس همان تعريف بالا) به دنياست. در نمايش «شاباش خوان» دنيا بر اساس تجربه انسان هاي نابينا فهميده مي شود. اين تفاوت بنيادين آن تجربه لذت بخش و عميق را مي سازد.

در اين نمايش عشق، ازدواج، نصيحت، انتقال تجربه و مواردي از اين دست با نگاه و بيان و درك انسان هايي كه از ديدن چشمي و رنگ آميزي شده جهان محروم هستند به صحنه مي آيد. اشتراك تجربه از اين نوع از سختي نگاه ها و تعصب آنها مي كاهد. بدون هرگونه شعار و خودنمايي و كليشه اين روش كار «ديگري» را به ما نزديك مي كند. پس از آن به سختي مي توان احكام قطعي صادر كرد.

درون مايه نمايش؛ يعني نقد بخشي از تفكرات زن ستيز (زن را فداي مردكردن) در اين نمايش به تكميل كاركردهاي بالا كمك شايسته اي مي كند. اين نمايش اگر درباره تروريسم، مشكلات اقتصادي يا فساد اداري بود، باز هم آثار بالا را مي داشت، اما وقتي درون مايه اش يك مسئله انساني (زندگي و حقوق زنان) است، اثر و اهميت نمايش بيشتر مي شود.  سختي كار در اجرا به سهولت ديده مي شود. حركات روي صحنه و موسيقي متناسب با شرايط بازيگران تنظيم شده است. مسئله مهمي كه نمايش شاباش خوان پيش رو مي گذارد، چگونگي اجراي نمايش با بازيگراني است كه از همه حواس پنجگانه برخوردار نيستند. اگر نمايش را هنري مبتني بر حركت بدانيم كه گفت وگوها و نور و موسيقي و طراحي لباس و صحنه آن را تكميل مي كند، در اين صورت حركت هاي نمايشي بازيگران نابينا چگونه بايد طراحي شود؟ اصطلاحا ميزانسن ها در اين اثر چگونه بايد باشد؟  روشن است كه بازيگران نمي توانند به راحتي در صحنه راه بروند و همديگر را ببينند و واكنش هاي مناسب نشان بدهند. از نور يا هر عامل ديگر ديدني هم نمي توان بهره برد. بنابراين لازم است كه از عوامل شنيدني كه مهم ترين آن موسيقي است بهره برد. در شاباش خوان موكت هايي كه كف صحنه چسبانده شده اند راهنماي بازيگران هستند. به نظر مي رسد استفاده بيشتر از موسيقي در اجرا و طراحي حركات متناسب با آن نه تنها در حركت و توقف بازيگران مي تواند ابزار مناسبي باشد، بلكه واكنش هاي بازيگران نسبت به هم را هم مي تواند بسازد. اجراي اين ايده نياز به كار بيشتر دارد و اميدوارم در كارهاي بعدي رضا عربي كه هربار پخته تر مي شود، استفاده از اين عامل را هم مشاهده كنيم.  به هرروي نمايش شاباش خوان اتفاق خوبي در هنر نمايش ايران در اين روزهاست. اي كاش دست اندركاران فرهنگي بدون شعار و كاغذبازي از اين حركت هنري و انساني حمايت كنند.

جهان ديدن بي جهان بين


 روزنامه شرق، شماره 3257 به تاريخ 10/7/97، صفحه 9 (تئاتر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 13 بار
    



آثار ديگري از " جواد رنجبردرخشي لر"

  چند نكته براي مديران جديد مناطق آزاد
جواد رنجبردرخشي لر*، دنياي اقتصاد 6/7/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
Health, Spirituality and Medical Ethics
شماره 4 (پياپي 504)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است