آرشیو پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۷
سیاسی
۳

سناتورهای فرانسوی خواستار تقویت یورو برای حمایت از ایران شدند

دو سناتور فرانسوی روز چهارشنبه ضمن انتقاد از اقدامات یکجانبه امریکا در بسیاری از پرونده های بین المللی از جمله خروج وی از برجام، خواستار تقویت یورو در برابر دلار در حمایت از ایران شدند. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، «ژان بیزه» سناتور جمهوریخواه و «فیلیپ بنکار» سناتور راست میانه سنای فرانسه با انتشار بیانیه ای خواستار ایجاد ساز و کار ویژه مالی و تقویت نقش یورو برای دور زدن تحریم های امریکا و ادامه همکاری های تجاری- اقتصادی با ایران شدند.

همچنین این دو سناتور فرانسوی در این بیانیه از اتحادیه اروپا خواستند تا با ایجاد نهادی ویژه در مقر این اتحادیه در بروکسل، برای مقابله با خطرهای ناشی از تحریم های امریکا و حمایت از همکاری های شرکت های اروپایی با ایران اقدامی عملی انجام دهد. سناتور بیزه و بنکار در بیانیه خود تاکید کردند که تنها راه دور زدن تحریم های امریکا علیه ایران، تقویت یورو در برابر دلار و ایجاد راهکار مالی برای انجام مبادلات پایاپای با ایران است و هرگونه استفاده از بانک سرمایه گذاری اروپا و رجوع به سازمان جهانی تجارت هیچ تاثیری ندارد.

دو سناتور فرانسوی در گزارش خود بر ضرورت ایجاد یک ساختار مستقل اروپایی نیز تاکید کردند که قادر باشد به شرکت های اروپایی بویژه شرکت های کوچک و متوسط برای تجارت با ایران مشاوره حقوقی ارائه دهد.

در همین ارتباط، چندی پیش نیز «برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه با بیان اینکه امریکا نمی تواند درباره همکاری تجاری اروپا با ایران تصمیم گیری کند، گفت: تحریم های واشنگتن علیه ایران فرصتی است تا اروپایی ها نهادهای مالی مستقل خاص خود را ایجاد کنند.

همچنین سفیر انگلیس در تهران گفته که اتحادیه اروپا برای مبادلات تجاری با ایران ساز و کار بانکی جدیدی طراحی کرده است.به گزارش تابناک، به گفته «راب مکر»، این سازوکار جدید همچنین به دیگر کشورها این امکان را می دهد که با ایران مبادلات تجاری داشته باشند.