آرشیو پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۷
ایران جمعه: سیاسی
۸
ذره بین

زیر یک سقف

دکتر علی رضایی شریف

جلسه مشترک حسن روحانی با چهره های حزبی و سیاسی اصلاح طلب، تنها فرصتی برای تازه کردن دیدار رئیس جمهوری با حامیان انتخاباتی و سیاسی نبود؛ محملی بود تا برخی چهره های اصلاح طلب که در دو سه سال گذشته از هم فاصله گرفته بودند، دور یک میز جمع شوند.

از جمله صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان، حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران.

هر چند سه چهره یاد شده تاکنون در عرصه رسانه ای و رسمی علیه یکدیگر موضعگیری نکرده اند، اما زیرمجموعه این سه حزب بخصوص در شاخه جوانان و رسانه ای گاهی از خجالت همدیگر درآمده اند. برای مثال برخی حزب «ندای ایرانیان» را اصلاح طلبی جعلی و بدلی می دانستند و اگر چه گاهی حفظ ظاهر می کردند اما در عمل با بایکوت اخبار و مواضع «ندای ایرانیان» ناخرسندی خود را از این حزب نشان می دادند.

آنچه میان بدنه کارگزاران و بدنه حزب اتحاد ملت ایران گذشت اما علنی تر بود.

بخصوص در جریان انتخاب شهردار بعد از کناره گیری نجفی؛ در آن ایام بود که اتحادی ها و کارگزارانی ها هر کدام از کریدور رسانه ای خود می کوشیدند که ضمن نواختن حزب رقیب، گزینه خود را برای شهرداری پایتخت،اصلح نشان دهند. با همه اینها جلسه ای که ریاست جمهوری میزبان آن بود، فرصت خوبی شد تا برخی اصلاح طلبان هم کنار هم بنشینند.

از جمله محمدرضا عارف رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان که کنار رئیس جمهوری نشسته بود و چند صندلی آن طرف تر هم منتقدان تداوم حضور عارف در راس شورای سیاستگذاری؛ چهره هایی چون حسین کمالی دبیر حزب اسلامی کار و رئیس دوره ای «خانه احزاب ایران» که معتقد است ریاست بر نهاد انتخاباتی اصلاح طلبان مانند شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید «دوره ای» باشد.

در همین جلسه، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری هم حضور داشت؛ یکی از کسانی که ایده «پارلمان اصلاحات» را دنبال می کند. ایده ای که برخی معتقدند در واقع کاستن از قدرت شورای عالی سیاستگذاری است. جلسه اخیر اصلاح طلبان با روحانی، از این تصاویر جالب کم نداشت و شاید بهتر بود بعد از اینکه اصلاح طلبان انتقادهای خود را از رئیس جمهوری مطرح کردند، ساعتی حسن روحانی و اعضای دولت جلسه را ترک می کردند و اصلاح طلبان ساعتی نیز به گلایه های خود می پرداختند.