|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم97/7/18: «آن 23 نفر» براي كيست؟
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5232
دو شنبه 30 مهر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5222 18/7/97 > صفحه 9 (فرهنگ) > متن
 
 


«آن 23 نفر» براي كيست؟
گزارش موشكافانه جام جم از اختلافات سازمان هنري رسانه اي اوج و عليرضا رئيسيان راجع به ساخت فيلم «23 نفر»

نويسنده: محمدصادق عليزاده

احتمالا در جريان اختلافات اخير عليرضا رئيسيان كارگردان سينما و سازمان هنري رسانه اي اوج هستيد. چند روز قبل بود كه خبر كليد خوردن پروژه سينمايي «23 نفر» به كارگرداني مهدي جعفري منتشر شد. فيلمي كه با سرمايه گذاري سازمان اوج و تهيه كنندگي مجتبي فرآورده قرار است ساخته شود. سوژه اين فيلم 23 اسير نوجوان ايراني است كه به ديدار صدام برده مي شوند. عليرضا رئيسيان بعد از انتشار اخبار توليد اين فيلم سينمايي اعلام كرد بر مبناي مستندي كه سال 85 از اين سوژه ساخته است، حقوق بهره برداري تصويري و توليد اثر سينمايي از اين موضوع در مالكيت اوست و سازمان اوج براي توليد اين اثر از او اجازه نگرفته است. فرآورده و سازمان اوج اما چنين اعتقادي ندارند. همين شد كه رئيسيان به سازمان سينمايي وزارت ارشاد و خانه سينما مراجعه و از عوامل پروژه شكايت كرد. ما هم در گروه فرهنگي جام جم افتاديم دنبال اين موضوع كه بفهميم چه خبر است و حق با كيست. احتمالا خودتان هم گوشي دست تان هست كه ما مرجع حل اختلاف نيستيم و دنبال صدور حكم هم نبوديم و قضاوت هم نمي كنيم. صرفا رفتيم دنبال اين كه روايت طرفين ماجرا را درباره اين قضيه بشنويم. حال اين كار شد همين گزارشي كه امروز منتشر مي كنيم. اگر شما هم مثل ما توي ذهن تان پر از علامت سوال است از خواندن اين گزارش غافل نشويد. اين را هم بگوييم كه عصر دوشنبه همين هفته جلسه اي هم در خانه سينما برگزار شده تا نظرات طرفين را بشنوند و در ادامه نظر خود را اعلام كنند.

موضوع در چه مرحله اي از بررسي قرار دارد؟

رئيسيان: به هيات داوري خانه سينما و شوراي پروانه ساخت شكايت كرده ام و در حال بررسي است. تا جايي كه خبر دارم هنوز راي صادر نشده چرا كه اگر قرار به صدور راي باشد بايد به من كه شاكي هستم ابلاغ كنند.فرآورده: پرونده براي دايره حقوقي سازمان سينمايي ارسال شده تا اعلام نظر كنند.ظاهرا صدور پروانه ساخت براي فيلم «23 نفر» مشروط بر اين بوده كه اگر در هر زماني بر حسب نظر مرجع مرضي الطرفين اعلام شد رئيسيان در اين زمينه ذي نفع است بايد تهيه كننده (فرآورده) رضايت او را جلب كند... [نكته 1]رئيسيان: چيزي من اطلاع داشتم همين بوده است. در جلسه شوراي پروانه ساخت روي درخواست پروانه ساخت سازمان اوج آمده است كه اين پروانه به دليل داشتن معارض يعني من عليرضا رئيسيان تا تعيين تكليف نهايي متوقف باشد. در ادامه كار مديركل سينماي حرفه اي سازمان سينمايي از اختيارات خودش استفاده كرده و پروانه ساخت صادر مي كند با اين شرط كه اگر در هر زماني محرز شد كه حقوقي از رئيسيان ضايع شده، تهيه كننده 23 نفر (فرآورده) مكلف است كه حقوق او را پرداخت كند.

فرآورده: اين ادعا درست نيست جلسه دو ساعته اي با آقاي رئيسيان و فرجي (مديركل سينماي حرفه اي سازمان سينمايي) داشتيم. در آن جلسه با استدلال هاي حقوقي اعلام كردم ادعاي آقاي رئيسيان در زمينه حقوق مادي اثر وارد نيست. ايشان راجع به اين سوژه ادعاي مالكيت مي كند (من درباره حقوق معنوي بحثي ندارم؛ بحث من حقوق مادي اثر است) مواد قانوني موجود و قانون حقوق مولفين و مصنفين چنين حقي براي ايشان قائل نيست. با اين حال در آن جلسه به آقاي فرجي و رئيسيان اعلام كردم اگر دايره حقوقي سازمان سينمايي با استناد به قانون حق را به آقاي رئيسيان داد بنده هم به عنوان تهيه كننده حقوق ايشان را پرداخت خواهم كرد.

چگونه ممكن است حق بهره برداري يك سوژه به يك نفر برسد در حالي كه ما قانون مشخصي در اين زمينه نداريم و مانند ديگر كشورها در زمينه كپي رايت و بهره برداري حقوق مالكيت فكري و معنوي سازوكار قانوني هم نداريم؟ [نكته 2]

رئيسيان: بر اساس تمام مدارك و شواهد(اعم از قرارداد من با صداوسيما، قراردادم با پژوهشگر و آقاي جعفري) حاكي از اين است اولين نفري كه سوژه را كشف كرده و ساخته است من هستم. اين مساله جايي ثبت نمي شود. حقوق مالكانه فقط به واسطه مسؤوليت تهيه كننده به او باز مي گردد و اين در تمام قوانين صنفي و عرفي بدنه حرفه اي سينما به رسميت شناخته شده است. در ايران فقط بابت سناريو حق ثبت داريم. حقوق مالكانه درباره حقوق معنوي و پديدآورنده است. اگر تا صد سال ديگر تلويزيون مستند را پخش كند نام من به عنوان تهيه كننده پاي آن اثر است. اين به معناي آن نيست كه اين اثر متعلق به صداوسيما نيست؛ اتفاقا هست اما پديدآورنده آن اثر من هستم. ببينيد! ممكن است آن 23 نفر ساخت فيلم سينمايي را به اوج واگذار كنند و در ازاي آن پولي هم دريافت كنند. چه تضميني هست كه فردا روزي فرد ديگري پيدا نشود و مبلغ بالاتري به اين عزيزان پيشنهاد نكند و اين حقوق را مطالبه نكند؟! بحث من اين است كه اين كارها بايد يك مبنايي داشته باشد. اين حقوق علاوه بر مباني عرفي و صنفي در قانون هم به صورت قانون حمايت از مصنفان و مولفان مصوب مورد اشاره قرار گرفته و مربوط به كسي است كه اولين مرتبه آن را كشف و ساخته است. من حتي اگر محقق بودم هم چنين حقوقي نداشتم. كما اين كه محقق آن مستند تمام حقوق آن پژوهش را به من واگذار كرده است. آقاي جعفري (كارگردان فعلي فيلم) از طريق مستندي كه سال 85 به تهيه كنندگي من ساخته شد با اين اشخاص، مرتبط و آشنا شده است. خود آقاي جعفري هم هم تصريح دارد كه تا قبل از اين كه من به عنوان تهيه كننده ايشان را به عنوان كارگرداني استخدام نكرده بودم، ارتباطي با اين 23 نفر نداشته است. همه چيز اين سوژه خاص است و موضوع و سوژه خاص هم قطعا حقوق مالكانه دارد. اگر اين نبوده پس بود چرا تهيه كننده تعهد داده است كه بايد حقوق من را رعايت كنند.

فرآورده: اگر مبناي ايشان در مورد ساخت آن مستند و مالكيت حقوق مادي و معنوي آن درست است اين سوال مطرح مي شود كه الان در همين سازمان صدا و سيما كه الان تعداد قابل توجهي تهيه كننده دارد كه برايش برنامه مي سازند، ولي كدام شان مالك اثر هستند؟ يعني الان مثلا آقاي محمود فلاح مي توانند بيايد و ادعا كند كه مالك مادي سريال «مختارنامه» است؟ ايشان ادعا دارد كه به سبب ساخت مستندي در رابطه با اين موضوع، مالك آن است خب به ايشان گفتم اگر اينگونه است و مالك آن مستند شما هستي و صداوسيما نيست، پس حقوق اين فيلم را به من بفروش تا من آن را در يك تلويزيون خارجي مثل ان اچ كي ژاپن پخش كنم. چرا واگذار نمي كنيد؟ مگر اين نيست كه ايشان مدعي است مالك آن اثر است؟ خب بايد بتواند بفروشد ديگر! فرد اگر مالك باشد بايد بتواند آن را بفروشد پس چرا نمي تواند اين كار را بكند؟! شما با يكي از مديران سازمان مصاحبه كنيد و اين را بپرسيد كه تهيه كننده برنامه هاي سازمان، مالكيت دارد يا ندارد. ايشان حقي در اين زمينه ندارد و حقوق مادي مالكيت اين فيلم فقط در اختيار صدا و سيماست. مضاف بر اينها من از اين 23 نفر متن مكتوب دارم كه كل حقوق مادي و معنوي توليد فيلم سينمايي مربوط به زمان اسارت را به من واگذار كرده اند. اگر ايشان يك خط مجوز از اين دوستان دارد عرضه كند. من همين جا دست ايشان را مي بوسم و پا پس مي كشم.

گويا پيش از اين هم ساخت چنين فيلمي از چنين سوژه اي در دستور كار بوده و به دليل همين اختلافات متوقف شده...

رئيسيان: حوزه هنري يك سال و نيم قبل مي خواست اين فيلم را بسازد. به آنها گفتم اگر با هر كارگرداني غير از مهدي جعفري بخواهيد اين فيلم را بسازيد من حاضرم آن را رايگان در اختيار شما قرار دهم. ظاهرا حبيب احمدزاده هم مشتاق بودند. جلسه اي با دوستان حوزه و آقاي حمزه زاده برگزار شد. صحبتم را مطرح كردم. در نهايت كار به جايي نرسيد. يك بار هم آقاي شرف الدين از انجمن سينماي دفاع مقدس قصد ساخت چنين فيلمي را به كارگرداني همين آقاي جعفري داشتند كه باز هم من پيغام دادم و كار متوقف شد. الان هم عقيده دارم آقاي جعفري دوستان اوج را به اشتباه انداخته است.

فرآورده: من در اين مورد اطلاعي ندارم. در زمينه همين فيلم سينمايي كه الان وارد فرآيند ساخت و توليدش شده ايم حرف مي زنم.

از جلسه روز دوشنبه خانه سينما چه خبر؟ گويا طرفين حاضر شده و حرف هايشان را هم صريحا زده اند.

رئيسيان: جلسه خوبي بود. من شكايت كرده بودم كه آقاي جعفري و فرآورده حاضر شدند. دو ساعت طول كشيد. در مورد جزئيات هم بهتر است خود دوستان توصيف كنند، اما در كل جلسه خوبي بود و بحث ها هم حقوقي و صنفي بود. اصلا هم بحث احساسي و عاطفي در ميان نبود. هم من مواردم را مطرح كردم و هم آقاي جعفري و فرآورده. الان هم منتظر صدور راي هستيم. خوشحالم از اين كه يك نهاد صنفي براي بررسي اين مساله پيشقدم شد و خيلي سريع آن را در دستور بررسي قرار داد.

فرآورده: جزئيات جلسه را بهتر است خود آقاي رئيسيان بگويند. در كل ما مطالب و مباحث حقوقي را عنوان كرديم. اين كه ايشان بر اساس قوانين مدني، قانون مولفان و مصنفان و قانون صدا و سيما و قراردادشان حق مالكيت مادي درباره اين پروژه ندارد. باز هم اعلام مي كنم كه من بحث حقوق معنوي ندارم. تمام اينها را با استدلال گفتيم و ايشان و هيات داوري هم شنيدند.

قبول داريد كه قانون فصل الخطاب اين ماجراست .

رئيسيان: من مسير قانوني را كه براي احقاق حق خودم وجود دارد طي خواهم كرد و اگر از شوراي پروانه ساخت يا هيات داوري خانه سينما به جايي نرسم ادامه آن را در قوه قضاييه پيگيري مي كنم.

فرآورده: گردن ما از مو باريك تر است.

و حرف آخر...

رئيسيان: من درباره موضوع اين فيلم شكايتي از اوج ندارم هرچند از رفتار بشدت زشت شان دلگيرم خصوصا مصاحبه اي كه مدير روابط عمومي شان كرد. البته اين را هم بگويم كه شكايت اصلي من به دليل رعايت نشدن حقوق پديدآورنده از مهدي جعفري (كارگردان فعلي فيلم) است كه اين حقوق را غصب و مال خود كرده است. اين مساله مي توانست خيلي عاطفي و دوستانه حل شود. گلايه و اختلافي اگر هست براي احياي اين حقوق است كما اين كه من موضوع را در شوراي پروانه ساخت برده ام چون اگر قرار به صدور راي به نفع من باشد تنها دوستان ارشاد هستند كه مي توانند پروانه ساخت را لغو كنند. آن طرف هم خانه سينما پيگير بحث هاي حرفه اي در سينماست و چون اين مساله يك مساله صنفي است بايد در آنجا مطرح شود. در عين حال مراقبم كه بحث به سمت مسائل احساسي كشيده نشود. دوست جواني از سازمان اوج من را تهديد به انتشار فايل صوتي كرده. خب اين نحوه برخورد درست نيست آن هم توسط فردي كه سنش به اندازه فعاليت من در عرصه فرهنگ نيست. هرچند اگر موقعش برسد خودم آن فايل صوتي را منتشر مي كنم. (خنده) اين كه آقاي فرآورده تصور مي كنند پيگيري هاي من به جايي نخواهد رسيد هم بايد بگويم شب دراز است و قلندر بيدار.

فرآورده: ما با آقاي رئيسيان يك پرونده در دايره حقوقي سازمان سينمايي داريم. ايشان علاوه بر اين رفته اند در خانه سينما هم شكايت كرده اند كه جلسه اش پريروز برگزار شد. ماحصل اين دو جلسه تا الان اين بوده كه ايشان به اين نتيجه رسيده كه از مجراي قانوني به جايي نخواهد رسيد. من به شما هم توصيه مي كنيم كه اجازه بدهيد مسير حقوقي و قانوني خودش را به دور از جنجال هاي رسانه اي و مطبوعاتي طي كند.

پيگيري جام جم از محمدرضا فرجي مديركل سينماي حرفه اي

آقاي رئيسيان و فرآورده با هم درباره اين موضوع اختلاف دارند. فرآورده تقاضاي پروانه ساخته داده است. رئيسيان مدعي است كه مالكيت موضوع متعلق به اوست. ما آمديم فعلا پروانه ساخت به فرآورده داديم و جفت شان پذيرفته اند كه حكم مرضي الطرفين (اعم از دفتر حقوقي خانه سينما يا هيات داوري خانه سينما) هر راي و نظري بدهد آن را به عنوان فصل الخطاب ماجرا بپذيرند.

پيگيري جام جم از حامد معيني مدير كل مالكيت فكري صدا و سيما

مالك مادي هر اثري كه خلق مي شود به عهده سفارش دهنده است و اين مالكيت از شروع يك اثر و با نام آن آغاز مي شود و بقيه موارد اعم از تيتراژ، سناريو، تحقيقات، ديالوگ ها و... را شامل خواهد شد. بنابراين تهيه كننده يا كارگردان طبق قرارداد منعقد شده اثر را توليد كرده، اما حق مالكيت و امتياز از آن سفارش دهنده است. يعني گروه سازنده نمي توانند از دل يك مجموعه تلويزيوني يك نسخه سينمايي هم توليد كرده يا حتي از نام آن اثر هم نمي توانند استفاده كنند. اگر سفارش دهنده درباره يك واقعه تاريخي يا شخصيت هاي واقعي اثري را بسازد باز هم تمام مالكيت به عهده اوست، ولي به اين معنا نيست كه هيچ سفارش دهنده ديگري نمي تواند درباره آن واقعه يا شخصيت اثري را توليد كند. سفارش دهنده جديد مي تواند خودش از ابتدا درباره آن واقعه تحقيق كند و اثر تازه اي خلق كند. زماني سفارش دهنده قبلي مي تواند شكايت كند كه سفارش دهنده جديد از مواد گروه قبلي در كارش استفاده كرده باشد. در اين صورت سفارش دهنده مي تواند شكايت كند و كارگردان يا تهيه كننده دخالتي در اين ماجرا ندارند.

«آن 23 نفر» براي كيست؟


 روزنامه جام جم، شماره 5222 به تاريخ 18/7/97، صفحه 9 (فرهنگ)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 23 بار



آثار ديگري از " محمدصادق عليزاده"

  بانك هايي كه فيلم در مي آورند / به مناسبت اكران يك فيلم جديد با سرمايه بانك ملت سرمايه گذاري بانك ها در سينما را مرور كرده ايم
محمدصادق عليزاده، جام جم 22/7/97
مشاهده متن    
  دو ديفرانسيل بامعرفت / سراغ وانت تويوتاي اف جي 40 رفته ايم كه برخلاف شركت سازنده اش خدمات زيادي به ايراني ها در طول جنگ كرد
محمدصادق عليزاده، جام جم 5/7/97
مشاهده متن    
  بچه هاي آسمان / 5 روايت از سابقه كودك كشي از «طاها» تا «قانا»
محمدصادق عليزاده، جام جم 3/7/97
مشاهده متن    
  5 پرده از حماسه / حادثه تروريستي در اهواز از زاويه اي متفاوت
محمدصادق عليزاده *، جام جم 1/7/97
مشاهده متن    
  تركش هاي دوستانه يك گزارش
محمدصادق عليزاده *، جام جم 26/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه پژوهشهاي خاك (علوم خاك و آب)
متن مطالب شماره 2 (پياپي 3202)، تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است