|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم97/7/18: حمله به اردوگاه كپي كارها
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5244
سه شنبه 15 آبان 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5222 18/7/97 > صفحه 10 (فرهنگ (ادبيات و هنر)) > متن
 
 


حمله به اردوگاه كپي كارها
پيرو نامه معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي مقابله با كپي آثار هنري، سراغ كارشناسان رفته ايم


انتظار مي رود قوه قضاييه و نيروي انتظامي در برخورد با كساني كه به جعل آثار هنري مي پردازند به مسؤولان هنري كمك كنندخبرهايي كه گاهي به گوش مي رسد، حيرت انگيز است؛ حالا مدتي است ماجراي كپي آثار هنري تنها به فعاليت پراكنده چند نفر خلاصه نمي شود و علاوه بر همه كپي كارهاي اينجا و آنجا، آتليه اي به صورت سازمان يافته و متمركز، مشخصا به كپي آثار هنري مي پردازد و عده اي هم مامور هستند كه خروجي اين آتليه را به حراجي ها ببرند و آنها را به عنوان آثار بزرگان جا بزنند و به خريداران اثر هنري قالب كنند. مصاديق چنين خريد و فروش هايي در سال هاي اخير بسيار بوده، اما فرياد هنرمندان در اعتراض به اين روند چندان به جايي نرسيده است؛ گاه ماجرا به شكايت كشيده و نهايتا با ورود قوه قضا به ماجرا، به استرداد مال منجر شده، مثلا اتفاقي كه چند سال پيش براي اثري منسوب به ژازه تباتبايي افتاد و شاكيان نهايتا توانستند مبلغي را كه براي خريد پرداخته بودند پس بگيرند. حالا اما روزنه اميدي پيدا شده كه نه تنها اگر چنين اتفاق ناگواري براي كسي رخ داد او بتواند اعاده مال كند، بلكه كپي كاران به دام بيفتند و مجازات شوند. اين چراغ را سيدمحمد مجتبي حسيني روشن كرده؛ معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه چندي پيش خبر داد قرار است اقدامي جدي در اين رابطه شكل بگيرد و هفته پيش نيز در نامه اي به مديركل هنرهاي تجسمي دستور داد ساز و كاري براي پيشگيري از ارائه آثار كپي و رسيدگي به اين موضوع برنامه ريزي شود. حالا احتمال مي رود پيرو مذاكرات معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، قوه قضاييه و نيروي انتظامي، همان طور كه در رابطه با قاچاق كتاب ها و فيلم هاي كپي ورود كردند به اين ماجرا هم وارد شوند تا طرح مبارزه با كپي كارهاي هنرهاي تجسمي، سفت و سخت تر دنبال شود. درباره ساز و كارهاي لازم براي اين اقدام و همچنين نكات پيراموني آن با سه هنرمند و كارشناس به گفت وگو نشسته ايم.

پري يوش گنجي: چاره آگاهي است

گنجي از هنرمندان تحصيلكرده هنرهاي تجسمي، نقاش و استاد دانشگاه است از همين رو حرف هايش درباره سنجش اصالت آثار هنري و مواردي از اين دست شنيدني است. گزيده حرف هايش را بخوانيد:عملكرد دولت در زمينه حمايت از هنرمندان و آثار اصيل آنها ضعيف بوده است و براي رفع اين نقيصه بايد قبل از هركار هنرمندان جوان را نسبت به ارزش آثار هنري اصلي آگاه كرد.براي طراحي ساز و كار مناسب اين كار بايد به آزمايشگاه هاي غرب نگاهي بيندازيم و از تجربه آنها استفاده كنيم. گاهي كپي هاي بسيار نزديكي به اصل در كشور توليد مي شود كه تشخيص آنها دشوار است. اتفاقا آثار سختي را هم كپي مي كنند. كافي است سري به بازار قائم تجريش بزنيد و ببينيد آنجا چقدر آثار كپي با كيفيت خريد و فروش مي شود.ساز و كار مبارزه با سرقت هنري بايد علمي باشد و نه قهري و قضايي. مسلما در برخورد علمي راحت تر مي توان اصل را از كپي تشخيص داد و جامعه را به سمت آثار اصيل هدايت كرد. گاهي فكر مي كنم آنقدر اين آش شور شده كه ديگر هنرمندان جوان با كپي كردن آثار بزرگان مشكلي ندارند. بنابراين قبل از هرچيز لازم است به هنرمندان درباره ارزش آثار اصيل آگاهي بدهيم.در كشور ما تنها تحصيلكردگان رشته مرمت آثار ممكن است بتوانند در اين زمينه فعاليت كنند، چون رشته ديگري با اين تخصص نداريم. آنها مي توانند براحتي سن و سال آثار را تشخيص بدهند و ويژگي هاي فني را بررسي كنند، اما متاسفانه در سال هاي گذشته آنقدر به اين رشته و فارغ التحصيلانش بي مهري شده كه اغلب آنها بيكار هستند.امروز اتفاقا تشخيص كپي كاري سخت نيست و هنوز به راحتي انجام مي شود. بارها مي بينيم كه يك هنرمند از كار يك هنرمند خارجي تقليد مي كند. در حالي كه فكر مي كند فقط خودش به اينترنت دسترسي دارد و توانسته اصل اثر را سرچ كند. انگار دزدي نهادينه شده و عيب نيست و كسي از افشاشدن آن خجالت نمي كشد.گويا هنرمندان جوان ما تنها ميل به سواد بصري دارند. اين كه آثاري را ببينند و فيلم هايي را دانلود كنند.در حالي كه علاقه به مطالعه آثار مكتوب در حال از بين رفتن است. مرجع دانشجويان، هنر بصري است و نه مكتوب.اين از نظر من نوعي بي سوادي است كه در نهايت ممكن است باعث تمايل به تقليد و كپي از آثار ديگران شود. بدون اين كه هنرمند مسائل نظري در خصوص نقاشي را بشناسد دست به كار مي برد و اثري توليد مي كند كه واقعا اصيل نيست.

علي شيرازي:دستور معاون هنري وزارت ارشاد به نفع جامعه هنري است

علي شيرازي، هنرمند خوشنويس هم با نامه معاون هنري وزارت ارشاد در رابطه با مقابله جدي با كپي آثار هنري اميدوار شده است. بخشي از حرف هاي او با جام جم را بخوانيد:دستور معاون هنري وزارت ارشاد به نفع كل جامعه هنري است، زيرا در چند سال اخير كپي آثار بزرگان و جعل آثار بسيار زياد شده است و مرجعي وجود نداشته كه به اين موضوع رسيدگي كند.برخي افراد هم آتش بيار معركه شده و هنرمندان پيشكسوت را وارد اين بازي كرده اند و به آنها تهمت جعل آثار مي زنند؛ در نتيجه بايد جلوي اين افراد كه مي خواهند هنرمندان نام آور را بي اعتبار كنند گرفته و حتما اين افراد بايد از ميدان به در شوند.بايد قانون خاصي اعمال شود كه اگر فردي مي گويد هنرمندي جعل كرده است، حتما سند ارائه دهد و اگر سند معتبري در دست نداشت مجازات شود تا درس عبرتي براي ديگران شود.وزارت ارشاد بايد ساز و كار مناسبي در پيش گيرد و دولت و قوه قضاييه هم بايد به اين موضوع ورود كنند تا اين مشكل هر چه سريع تر برطرف شود. مطمئنم اگر قوه قضاييه كمك كند اين موضوع خيلي سريع ريشه كن مي شود و اين كار به صلاح جامعه هنري است. همچنين بايد از حضور كارشناسان هنري استفاده كنند البته مهم اين است كه حتما اين افراد سابقه هنري پاك داشته باشند.اين كار نيازمند برگزاري نشست هاي تخصصي است تا در ابتدا تفاوت جعل و ايده برداري مشخص شود. ما بايد بتوانيم به صورت شفاف و با مرزبندي مشخص اين تفاوت را بيان كنيم.من سال ها پيش از علي مرادخاني (معاون هنري وقت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي) خواستم مركزي حقوقي در وزارت ارشاد تاسيس كند كه مختص رسيدگي به مشكلات هنرمندان باشد. زيرا گالري دارها و هنرمندان با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي كنند.ما شاهديم مخاطبي در بيشتر مواقع يك اثر هنري مي خرد، ولي خريدار پول را پرداخت نمي كند. هنرمندان در پيگيري اين كارها ناتوان هستند، زيرا وقت و پول كافي ندارند در حالي كه وزارت ارشاد با هزينه بسيار اندك مي تواند اين مشكلات را برطرف كند كه اگر به نتيجه برسيم فضاي هنري سالمي خواهيم داشت.

مرتضي گودرزي ديباج:وجدان و اخلاق جامعه هنري را ارتقا دهيم

مرتضي گودرزي ديباج، كارشناس و پژوهشگر حوزه هنر است و در فلسفه هنر هم دكترا دارد. او ماجرا را پيشتر دنبال كرده و به ما مي گويد بهتر است مقدم بر كارهاي فني براي جلوگيري از ترويج كپي آثار هنري، روي اخلاق و ترويج ارزش هاي جامعه كار شود. گزيده حرف هاي او را هم بخوانيد.ايجاد ساز و كاري براي بررسي اصالت آثار راه حلي شدني است، ولي قطعي نيست. اين مختص كشور ما نيست و در همه جاي دنيا در نهايت، ممكن است پس از بررسي فراوان نتيجه غلطي گرفته شود. بنابراين نبايد به اين موضوع به عنوان راه حلي قطعي و نهايي نگاه كنيم.كپي آثار هنري تازگي ندارد. در كشور خودمان مي توانيم رد آن را تا دوره صفويه بگيريم و روي هم رفته قدمت حدود 400ساله در دنيا براي آن قابل تصور است. چون همواره راه هايي براي كپي به ذهن جاعلان مي رسد.در رابطه با آثاري كه بيش از 50سال قدمت دارند، تشخيص كپي آسان تر است. درواقع با استفاده از دستگاه هاي آزمايشگاهي براحتي مي توان سن اثر را مشخص كرد. هرچند در كشور خودمان متخصصاني داريم كه بدون استفاده از امكانات خاصي با تكيه بر تجربه مي توانند اصالت آثار را تشخيص دهند، اما در حال حاضر تا جايي كه مي دانم دو آزمايشگاه مجهز براي اين كار در كشور داريم.تربيت كارشناسان خبره براي اين منظور از نيازهاي اساسي است. بنابراين بايد حتما مراكز آموزشي براي تربيت متخصصان تاسيس شود و در آن كارشناسان داخلي و خارجي به آموزش افراد بپردازند. فعلا به اندازه كافي متخصص در كشور نداريم، اما با تجميع عقلا مي شود راه را آغاز كرد. البته چه بهتر كه كار به موسساتي سپرده شود كه در اين زمينه پيشينه و تخصص دارند. گزينش افراد براي كارشناسي آثار هنري بسيار مهم است و خطر بزرگ اين است كه نهادي بنيان گذارده شود كه افراد متخصص در آن حضور نداشته باشند يا بدتر از آن متمايل به سمت و سوي خاصي بوده و نگاه سوداگرانه داشته باشند.هيچ گاه نمي توان به تعريفي واحد از كپي رسيد. مواردي در كشور داشتيم كه يك اثر اصل مطابق نظرهاي شخصي كپي شناخته شده و صاحب آن متضرر شده است. خدا كند كه اين موضوع عمدي نبوده باشد، اما ممكن است غرضي هم در بين باشد. براي همين معتقدم قبل از بحث فني بايد روي تقويت وجدان و اخلاق در جامعه كار شود. بايد روي ارزش ها كار كنيم زيرا ارزش هاي اخلاقي مقدم بر همه چيز است. در دوراني به سر مي بريم كه گويا همه چيز بر محور اقتصاد و ارزش مادي قرار داده شده است.مشخص كردن مسائلي مثل ايده دزدي به ديدگاه فردي اشخاص وابسته است. ما در زمينه كپي رايت و حقوق معنوي آثار ادبي هم حتي نتوانستيم به نتيجه برسيم. چه برسد به آثار تجسمي.

حمله به اردوگاه كپي كارها


 روزنامه جام جم، شماره 5222 به تاريخ 18/7/97، صفحه 10 (فرهنگ (ادبيات و هنر))

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 13 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه غذا،دام،كشاورزي (غدك)
متن مطالب شماره 114، آبان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است