|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد97/7/19: هيچ چيز در امان نيست
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4211
پنج شنبه 26 مهر 1397



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 4205 19/7/97 > صفحه 9 (هنر و ادبيات) > متن
 
      


آن سوي آب ها 
هيچ چيز در امان نيست
با برگزاري سه نمايشگاه همزمان آي وي وي در لس آنجلس

برگرفته از: The Guardian

در تئاتر گالري وسيع بنياد هنري مارسيانوي لس آنجلس، اينستاليشن «تخمه هاي آفتابگردان» آي وي وي مثل فرشي كرك دار پهن شده است. اين توده خاكستري پرزدار از ميليون ها مجسمه ريز چيني ساخته شده كه اشاره اي به پروپاگانداي مائو زدونگ پير دارد؛ تخمه ها نمايانگر مردم هستند و در نتيجه سياستمدار مرحوم چين، خورشيدشان است. هرچند نكته اصلي اين اثر اين است كه 1600 صنعتگر كارخانه چيني سازي بيش از دو سال وقت صرف ساخت اين دانه ها كرده اند. دانستن اين نكته به بيننده كمك مي كند عظمتي را كه بر ريزه كاري دست صدها ميليون قلم زن متكي است، درك كند. بايد اضافه كرد كه توجه و دقتي كه تك تك صنعتگرها روي يك دانه تخمه صرف كرده اند، در حقيقت ارزش و مقام يك فرد را ارتقا مي دهد. آي وي وي در سالن مملو از جمعيت موزه هنر شهر لس آنجلس «تخمه هاي آفتابگردان» را «كوچك ترين مجسمه هاي قابل ساخت» توصيف كرد. او به شوخي گفت: «بنابراين لازم است تعداد دانه ها را زياد كنيد» و با اين حرف موج خنده حضار در سالن پيچيد. اواخر ماه سپتامبر نخستين نمايشگاه خود در لس آنجلس را با سه نمايشگاه همزمان برپا كرد: «چرخه زندگي» كه ميزبان بازديدكنندگان «تخمه هاي آفتابگردان» در بنياد هنري مارسيانوي لس آنجلس شده است؛ نمايشي با نام خودش كه براي گشايش مكان جديد جفري دايچ، گالري دار اهل نيويورك در لس آنجلس، اجرا شد؛ «كائو/ انسانيت» در گالري اي كه سرپرستي اش بر عهده نمايندگان هاليوودي اتحاديه آژانس استعداديابي است. انتقادهاي تندوتيز ي از نقض حقوق بشر اغلب در فرم كارهاي تكان دهنده و وسيع اجرا مي شوند كه شهرتي جهاني نصيب او كرده اند. در سال 2011 پس از اينكه دولت او را به فساد محكوم و استوديوي شانگهايش را با خاك يكسان كرد و سه ماه او را زنداني كرد به روزنامه گاردين گفت: «براندازي قدرت دولت، در چين جنايتي بزرگ محسوب مي شود.» پس از اين اتفاقات او چهار سال ممنوع الخروج شد. از سال 2014 كه آي گذرنامه اش را دريافت كرد به برلين نقل مكان كرد و روي بحران مهاجرت و جابه جايي كه دنيا را فراگرفته و آثاري كه مدافع حقوق پناهندگان است، تمركز كرد. در بنياد هنري مارسيانوي لس آنجلس پس از «تخمه هاي آفتابگردان»، كار جديدي در معرض نمايش قرار دارد كه نام نمايشگاه نيز برگرفته از آن است؛ «چرخه زندگي» كه قايق بزرگ پناهندگان است و با شاخه هاي بامبو ساخته شده است. همچنين مستند انتقادي «موج انساني» (2017) او تصويري شفاف از جابه جايي انسان ها ارايه مي كند. آي وي وي با حضور در 23 كشور دنيا اين فيلم را به نمايش گذاشت و آخرين ايستگاه او براي تبليغ فيلم لس آنجلس بود. برخلاف برنامه هاي فشرده و نمايشگاه هاي بين المللي اي، او از مسوولان موزه هاي لس آنجلس فراري بود تا اينكه هاليوود مداخله كرد. جاشوا راث، نماينده آژانس استعداديابي كه سرمايه گذاري مستند «موج انساني» را برعهده داشت، آي را براي برپايي آثارش در گالري دعوت كرد و او را به بنيانگذاران «گس جينز»، پاول و موريس مارسيانو كه به تازگي بنياد هنري شان را افتتاح كرده بودند، معرفي كرد.

افتتاحيه نمايشگاه آي با بحران همراه شد. راث چند هفته پيش از اين گشايش بر اثر عارضه قلبي درگذشت و حال وهواي اين بنياد را در غم و اندوه فرو برد. در آن برهه، آي پس از دوازده سال هنوز از دوري از استوديوي پكن رنج مي برد. اوايل آگوست سال جاري، دستياران او در استوديو، فيلم هايي را كه در آن مقامات دولتي چين مشغول خراب كردن ساختمان استوديوي بودند، براي او فرستادند. اين بار اين استوديو را همراه با استوديوهاي هنرمندان ديگر و خانه هاي كارگران مهاجر و با عنوان توسعه املاك شهري با خاك يكسان كردند. آي وي وي مي گويد: «اساسا در چين هيچ گونه املاك خصوصي اي وجود ندارد. همه چيز متعلق به دولت است. اگر دولت اجازه استفاده از آنها را به شما ندهد شما از قانون دولت تخطي كرده ايد.» ويزاي سه ساله برلينش به زودي منقضي مي شود و او به زودي به هادسن نيويورك نقل مكان خواهد كرد. در پكن نيز، يكي از استوديوهايش كه در مجتمع محل سكونت سابقش باقي مانده هنوز براي او اميدي باقي گذاشته است. او مي گويد: «هيچ چيز در امان نيست. اگر آنها اين ساختمان را خراب كنند، آخرين كار من هم نابود مي شود.» برخلاف اينكه او در اروپا زندگي مي كند اما در حقيقت چين دفتر هماهنگي توليد كارهايش به شمار مي رود. او اساتيد و صنعتگراني را كه متخصص ساخت چيني، بامبو و ابريشم هستند استخدام مي كند كه از نظر خودش اين اقدام فقط و فقط اداي احترامي به تاريخ و سنت چين نيست بلكه او از دقت و مهارت كار دست اين صنعتگران اطمينان دارد. آي در توضيح اينكه چرا دستياران او با سخت كوشي و دقت تمام 6 هزار تكه آنتيك شش ميلي متري را ساخته اند، مي گويد: «نمي توانم چيزي را كه ريزه كاري ها در آن رعايت نشده، قبول كنم وگرنه احساس شرمساري مي كنم.»

قدرت هنر سياسي

اثر او يا هنرمند سياسي ديگري مي تواند چه نوع تغييري ايجاد كند، يكي از پرسش هاي مطرح شده در مورد فعاليت هاي اوست. بن ديويس، منتقد هنري در كتاب «9.5 نظريه در باب هنر و طبقه» مي گويد هنر سياسي قدرتي نيست كه در زندگي حقيقي و تحليل عميق خط مشي سياست ها پذيرفته باشد. نقص و كمبودهاي ژست هاي زيبايي شناسانه سياسي اين است كه در حالي كه آنها مشكلي را در ميان مي گذارند به ندرت راه حلي ارايه مي كنند. او با نقل قول از سوزان سانتاگ مي نويسد: «شايد عكس هاي قساوت و بي رحمي راهي براي واكنش هاي معترضانه هموار كنند. يا ساده تر اينكه اين آگاهي درهم وبرهم مدام با اطلاعات تصويري تغذيه مي شود و اتفاقي ناگوار را رقم مي زند.» در حال حاضر آگاهي ما از مهاجرت هاي گسترده، قحطي و امراض شايع جهاني براي حل آنها كفايت نمي كند. آي با استراتژي خاص خودش مي گويد: «خيلي آسان است. فقط آگاه باشيد كه زندگي منحصربه فرد است. اگر در اين مورد هوشيار باشيم سپس همه چيز تغيير مي كند.» در زمانه بلاهت و سبك سري و زماني كه بشر به شدت نيازمند آرامش خاطر است، آي وي وي به جاي ارايه راه حل در آثارش، تسلايي شگرف به ما مي دهد.

هيچ چيز در امان نيست


 روزنامه اعتماد، شماره 4205 به تاريخ 19/7/97، صفحه 9 (هنر و ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 8 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه هنر و تجربه
متن مطالب شماره 14، مهر 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است