آرشیو چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۲
زندگی
۱۳

با 12 گیاه پاییزی برای باغچه هایتان آشنا شوید

حیاط پاییزی

زینب خزایی

نوبتی هم که باشد نوبت باغچه هاست. یکی از دغدغه های آنها که حیاط دارند سر حال نگه داشتن باغچه در پاییز است. نمی شود صبر کرد بهار بیاید و سرسبزی برگردد به حیات. باید دست به کار شد و رفت سراغ کاشت گیاهان پاییزی. با هم تعدادی از آنها را که زیبا و مقاوم هستند، بررسی می کنیم.

داوودی

اگر با من هم سلیقه باشید، داوودی انتخاب اولتان برای باغچه های پاییزه خواهد بود. بیشتر داوودی ها روز کوتاه هستند یعنی در روزهای بلند بهار و تابستان سبزند، ولی گل نمی دهند. به محض کوتاه شدن طول روز در پاییز شروع می کنند به غنچه کردن و گلدهی و تا نشستن برف روی زمین گل خواهند داشت. رنگ بندی متنوع زرد، سفید، صورتی و بنفش داوودی به خودی خود کافی است تا شما را تشویق کند به کاشتش. تکثیر آن هم که به آسانی با تقسیم بوته انجام می شود. البته این نکته خاطرتان باشد ما در اینجا داریم از داوودی باغچه ای حرف می زنیم. حساب گل شاخه بریده آن جداست و می تواند در تمام فصول در گلخانه ها به گل بنشیند. داوودی در زمستان خشک می شود ولی بهار شروع به سبز شدن می کند. اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید و نگران خشک شدنش در سرما هستید می توانید دور بوته آن را نایلون بپیچید.

مینا

این گل چند ساله و دائمی است. آن را با مینای یکساله اشتباه نگیرید. به آن مینای چینی هم می گویند. مثل داوودی روز کوتاه است.گل های سفید، صورتی، آبی و بنفش آن با وسط زرد رنگ، زیبایی دو چندانی به باغچه تان خواهد داد. در زمستان هم برگ های سبزش را حفظ می کند و باغچه را سرسبز نگه می دارد.

آهار

گلی یکساله با تنوع زیاد است. انواع پر پر دارد و کم پر، پابلند و پا کوتاه، گل درشت و گل ریز، باغچه ای و شاخه بریده با رنگ بندی های بسیار زیاد. هم بهار و تابستان گل دارد هم پاییز. به صورت گل خشک هم طرفداران زیادی دارد. با بذر تکثیر می شود و می توان آن را مستقیم در باغچه کاشت. به خاطر رشد زیادش بهتر است در حاشیه گل کاری ها کشت شود.

اختر

گل اختر را در پارک ها و حتی در بلوارها دیده اید. گل های کشیده ای شبیه گلایول دارد با رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سفید، صورتی و حتی دو رنگ که می تواند با رنگ های گرمش، سرزندگی را به فضای سرد حیاط پاییزی تان بدهد. اختر را می توان تابستان هم کاشت، و تا آغاز فصل برف و یخبندان هم گل دارد. تکثیر آن به وسیله ریزوم است. ریزوم را در هفته های آینده توضیح خواهم داد، اما اگر بخواهم به زبان ساده بگویم ریشه اش چیزی شبیه سیب ترشی است. کاشت آن در مناطق معتدل نسبت به مناطق سردسیر موفق تر است. اگر ساکن مناطق خیلی سرد هستید بعد از سیاه شدن برگ ها به علت سرما، آنها را حذف کنید. ریزوم هایش را از خاک خارج و تا اول بهار و گرم شدن هوا آنها را زیر خاک یا داخل یک پیت در انبار نگهداری کنید.

قرنفل

قرنفل برای من یک گل نوستالژیک است. وقتی اسم فامیل بازی می کردیم برای اسم گل با حرف «ق» همیشه یک برگ برنده داشتم. گل های ریز و مخملی به رنگ های صورتی، سفید، قرمز، بنفش و ترکیبی از دو به دوی این رنگ ها از ویژگی های منحصر به فرد آن است. اگر دقت کرده باشید این روزها در پارک ها و فضای سبز شهری این گل جذاب را زیاد می بینید. چون از خانواده میخک است ظاهر آن هم شبیه گل میخک است، البته با چند سایز کوچک تر، به همین خاطر براحتی می توانید آن را بشناسید. به سرما مقاوم است و در این فصل از سال می توانید نشای آن را تهیه کنید و در باغچه بکارید. برای گلدان های روی تراس (فلاور باکس) هم مناسب است.

کوکب

کوکب دارای انواع شاخه بریده و باغچه ای است. اشکال مختلفی از آن با نام های کم پر، پر پر، لانه زنبوری، توپی و… با طیف رنگی بسیار گرم و متنوع وجود دارد. از شاخصه های آن دوره گلدهی طولانی است که از اواخر بهار تا شروع فصل یخبندان طول می کشد.

نکته جالب این که در مناطق خنک گل های آن درشت تر و رنگ آنها جذاب تر است. تکثیر آن با بذر و ریشه های گوشتی است. ریشه های گوشتی آن به سرما حساس هستند و مثل ریزوم های اختر باید از آنها مراقبت کرد.

اطلسی

یکی دیگر از گل های این فصل، اطلسی است. انواع یکساله و دائمی با ارقام کم پر، پر پر و چین دار دارد. از اواخر بهار تا اواخر پاییز گل می دهد. در چند سال اخیر بیشتر آن را به صورت گلدانی دیده اید اما می تواند در باغچه های خانگی و گل حاشیه ای در فضای سبز شهری هم کشت شود. در این حالت به مراقبت بیشتری نیاز دارد. یکی از نکات قابل توجه در اطلسی، کندن گل های پژمرده آن است که این کار باعث تسریع در گلدهی آن می شود. زمانی که بوته های آن به قدر کافی رشد کردند جوانه انتهایی را بچینید تا بوته پرپشت تر شود. عطر ملایم آن در شب ها، حس خوبی را به خانه منتقل خواهد کرد.

آهار خزنده

این گل، هم خانواده آهار است با ظاهری شبیه گل آفتابگردان. به آن آهار مکزیکی هم گفته می شود. از گل های مقاوم به سرماست و در پاییز هم گل دارد. علاوه بر کاشت در باغچه های فصلی می تواند به عنوان گل آویز هم مورد استفاد قرار بگیرد، مثل آهار با بذر تکثیر می شود.

بنفشه

بنفشه معرف حضور همه است و شاید بیشتر از هرگلی شما را یاد پاییز بیندازد. با انواع رنگ هایی که برخلاف اسمش فقط بنفش نیست و چشم انداز زیبایی را به باغچه ها می دهد. روی تنوع رنگ و سایز گل آن کارهای اصلاحی زیادی صورت گرفته است. تمام ارقام آن به سرما مقاومند. بعضی ارقام آن روزبلند یعنی بهار و تابستان گل و برخی ارقام روزکوتاه یا پاییز گل هستند. اگر بخواهند آن را در سطح وسیع کشت کنند معمولا در گلخانه ها نشا می شود و بعد آن را به باغچه یا گلدان منتقل می کنند. شما هم می توانید برای کاشت از این نشاهای آماده تهیه کنید.

جعفری

جعفری را به خاطر بوی خاصش می شناسید یا رنگ نارنجی اش؟ از گل هایی است که براحتی رشد می کند و رشد سریعی دارد. از محاسن آن داشتن گل در تمام طول تابستان و آفتاب دوستی آن است، ولی در طول فصل پاییز هم گل دارد. در جعفری هم مثل اطلسی حذف گل های خشک روی گیاه باعث گلدهی بیشتر گیاه آن می شود چون انرژی گیاه به جای این که صرف تولید بذر شود، برای تولید گل های جدید به کار گرفته خواهد شد. خیلی ها ممکن است بوی برگ های آن را دوست نداشته باشند، بنابراین در اصلاح ارقام جدید سعی شده این بو کمتر شده یا از بین برود. روش اصلی تکثیر آن با بذر است. شما می توانید به آسانی از آن بذر بگیرید و هر سال آن را در باغچه بکارید. جعفری خواص دارویی دارد و بوی برگ هایش دفع کننده حشرات است.

همیشه بهار

یکی از رایج ترین گل های فصلی است. تقریبا می تواند در سال گل بدهد برای همین آن را همیشه بهار نام گذاری کرده اند. ولی بهترین رشد آن در هوای سرد است. بیشتر به دو رنگ زرد و نارنجی وجود دارد. به خاطر خواص دارویی زیادش به عنوان گیاه دارویی در سطح وسیع در مزارع هم کشت می شود. حتما اسم پماد کالاندولا را شنیده اید. این پماد یکی از فرآورده های جانبی همیشه بهار است که اسمش را هم از اسم علمی این گیاه گرفته است. ازدیاد آن به وسیله بذر و بسیار ساده است. اگر می خواهید تازه باغبان شوید از این گل شروع کنید.

شاه اشرفی

به گل ستاره ای یا شویدی هم معروف است. اسم انگلیسی آن Cosmos و یک کلمه یونانی به معنی دکوراسیون است. چون در طراحی فضای سبز کاربرد زیادی دارد به این نام، نام گذاری شده است. دارای گل هایی با رنگ های بسیار زیاد و زیباست. هم با بذر و هم به روش تقسیم بوته تکثیر می شود. حذف گل های پژمرده در آن سبب تحریک گلدهی می شود.