آرشیو پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۲۳
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

ادعا: کاهش تحریم ها با FATF/ واقعیت: تشدید تحریم ها

همکاری های اطلاعاتی با FATF، راه دور زدن تحریم های نامشروع آمریکا را برای کشورمان سخت می کند.

روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: در دوره قبلی تحریم ها، ایران با استفاده از ظرفیت شرکت های صوری و پوششی اقدام به دور زدن تحریم های آمریکا می کرد؛ اما با احاطه اف.ای.تی.اف به تراکنش های پولی در داخل ایران و احتمال انتقال این اطلاعات به دشمنان خارجی، ارتباط این شرکت های صوری با نهادهای تحریمی لو می رود. مثلا از آنجا که وزارت ارشاد یا وزارت دفاع از سوی آمریکا در فهرست تحریم قرار دارند، هیچ شرکت خارجی اقلام مورد نیاز این وزارتخانه ها را به آنها نمی فروشد؛ اما ایران با استفاده از ظرفیت شرکت های پوششی، اقلام مذکور را توسط این شرکت ها خریداری کرده سپس آنها را در اختیار این دو وزارتخانه قرار می د اد. از این پس اف.ای.تی.اف با احاطه ای که بر تراکنش های بانکی ایران پیدا می کند، به وابستگی این شرکت های پوششی به نهادهای تحریمی ایران پی برده و در صورت درز این اطلاعات به آمریکا، شرکت های پوششی مذکور هم به راحتی در فهرست تحریم قرار می گیرند.

پاییز سال گذشته بود که برخی نمایندگان مجلس همچون حسینعلی حاجی دلیگانی خبر دادند نرم افزاری به نام سرند وارد شده و طبق اطلاعات اولیه روی پست بانک و بانک تجارت نصب شده است که از این طریق تمام تراکنش های مالی را کنترل می کند که در واقع به معنای خودتحریمی است.

به گفته نمایندگان مجلس، بانک مرکزی سیاست های اف.ای.تی.اف را به بانک های کشور ابلاغ کرده و در این ارتباط بسیاری از بانک ها در حال پیاده سازی این سیاست ها هستند؛ یکی از این ابزارها نیز نصب نرم افزارهای شناخت نهادهای تحریمی است که به موجب اجرایی شدن این نرم افزارها بانک های کشور خودمان نیز از ارائه خدمت به نهادهای تحریمی موجود در فهرست تحریم، محروم می شوند!

این مطلب همان زمان از سوی مدیرعامل پست بانک تایید شد. خسرو فرحی با اشاره به اجرای دستورالعمل اف.ای.تی.اف توسط بانک های ایرانی، به عیارآنلاین گفت: نرم افزارهای شناخت نهادهای تحریمی در سیستم هر بانکی به فراخور فعالیت هایش نصب شده است و اشخاصی را که تحریم هستند یا امکان فعالیت های بانکی با آنها نیست، شناسایی می کند.