آرشیو پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۲۳
اخبار کشور
۳

سفیر آلمان در تهران به وزارت خارجه احضار شد

سخنگوی وزارت خارجه از احضار سفیر آلمان در تهران به این وزارتخانه در اعتراض به اقدام دادگاه آن کشور در استرداد یکی از دیپلمات های ایرانی به بلژیک خبر داد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اعلام خبر احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه اظهار داشت: سفیر آلمان در تهران امروز (چهارشنبه) در اعتراض به اقدام دادگاه آن کشور در استرداد یکی از دیپلمات های کشورمان به بلژیک به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

قاسمی افزود: دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر آلمان به شدت نسبت به دستگیری، زندانی کردن و استرداد دیپلمات ایرانی اعتراض کرده و آن را ناشی از یک توطئه ساختگی توسط دشمنان روابط ایران و اروپا دانست که بدون تردید توسط خود گروهک ترروریستی مقیم فرانسه برنامه ریزی شده بود.

در این دیدار تاکید شد که این توطئه در راستای تخریب مناسبات ایران و اروپا و نیز یک حرکت نمایشی برای جبران شکست های گروهک تروریستی نفاق و رژیم صهیونیستی بوده و ما بر این باوریم که رفتار خارج از عرف در قبال دیپلمات کشورمان و خلاف قواعد پذیرفته شده حقوق دیپلماتیک است و جمهوری اسلامی ایران خواستار بازگشت سریع دیپلمات کشورمان به ایران است. بدون تردید این توطئه نیازمند بررسی مفصل و دقیق می باشد.

مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه خطاب به سفیر آلمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با هدف صیانت از مبانی حقوق بین الملل و در راستای مقابله با اشکال مختلف تروریسم، حق خود را برای پیگیری های حقوقی و سیاسی محفوظ دانسته و در این خصوص تصمیم متناسب خود را در زمان مقتضی به اجرا خواهد گذاشت.