آرشیو پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۴۵
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

نوبلیست های اقتصاد

احسان آذری نیا

روز دوشنبه برندگان جایزه نوبل در رشته اقتصاد معرفی شدند. ویلیام نوردهاوس و پل رومر دو اقتصاددان آمریکایی برای نقشی که در پیشبرد علم اقتصاد و اثبات تاثیر تغییرات آب و هوایی بر رونق اقتصاد و نیز نقش سرمایه گذاری ها در توسعه فناوری بر رونق پایدار اقتصادی داشتند شایسته دریافت این جایزه شناخته شدند.

در سال های اخیر، تحقیقات گوناگونی درباره عوامل رشد اقتصادها و تداوم رونق آنها انجام شده است. همچنین درباره تاثیرات تغییرات آب و هوایی و توسعه فناوری بر وضعیت اقتصاد جهان تحقیقات مختلفی انجام شده است. این دو اقتصاددان الگوهایی برای نشان دادن این تاثیرات ارائه کرده اند و نتیجه این تحقیقات مبنای گزارش پنل آب و هوایی سازمان ملل قرار گرفته است که در آن هشدارهای جدی درباره نادیده گرفتن اثرات تغییرات آب و هوایی بر جهان مطرح شده است. واقعیت این است که در حوزه تغییرات آب و هوایی، اقداماتی که تاکنون از سوی کشورها انجام شده یا وعده انجام آن داده شده، اصلا کافی نیست و اگر هرچه سریع تر اقدامات فراگیر، موثر و بین المللی انجام نشود، در سال های آینده خشکسالی ها، آتش سوزی ها، سیل ها و کمبود مواد غذایی شرایط زندگی را برای صدها میلیون نفر به شدت دشوار خواهد کرد.

همچنین درباره عامل اصلی تداوم رشد اقتصادی به ویژه در اقتصادهای توسعه یافته، همواره سوالات مختلفی مطرح بوده است. در واقع تا قبل از تحقیقات انجام شده از سوی ویلیام نوردهاوس و پل رومر، علم اقتصاد دیدگاه مشخص و شفافی درباره تاثیرات تغییرات آب و هوایی و فناوری بر اقتصاد جهان نداشت. این دو اقتصاددان نشان داده اند این دو عامل اثرات بسیار جدی بر اقتصاد جهان دارند و انتظار می رود در آینده تحقیقات فراگیرتری در این زمینه ها انجام شود. علم و طبیعت مسلما اثرات بسیار فراگیرتر از آنچه تاکنون تصور می شده بر زندگی و سطح رفاه انسان ها دارند. نمایان کردن این تاثیرات به شکل الگو، کار بسیار مهمی بوده که دو اقتصاددان یاد شده انجام داده اند.