|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان97/7/19: مديريت كارآمد جهادي، خدمتگزار و صادق
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 22056
پنج شنبه 1 آذر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 22023 19/7/97 > صفحه 7 (سياسي) > متن
 
      


مديريت كارآمد جهادي، خدمتگزار و صادق
شاخص مهم مديريت نظام اسلامي

نويسنده: اميرعلي ناقدي

كارآمدي از جمله مفاهيم مطرح در علم مديريت است. در كنار علم مديريت، اين مفهوم در سياست و اقتصاد نيز مورد استفاده است. «اصطلاح كارآمدي بيشتر در سه قلمرو اقتصاد، سياست و مديريت كاربرد دارد.»[1] اما اين مفهوم در علم مديريت از قدمت بيشتري برخوردار است. به طوري كه مثلا مفهوم كارآمدي (Effectiveness) در مكتب مديريتي تيلوريسم شرح داده و شاخصه هاي آن نيز ذكر مي شود.[2]

كليه تجويزهاي مكاتب مختلف مديريتي و اقتصادي، براي اينكه بتوانند ماندگار شوند، حداقل بايد كارآمدي داشته باشند؛ يعني بين ادعاي نظري با واقعيات محقق شده بايد ارتباطي وجود داشته باشد. مثلا اگر نظريه اي ذيل يك گفتمان كلان به تجويز راهكاري براي بهبود وضع معيشت مردم مي پردازد، كارآمدي نظريه و گفتمان آن، هنگام تحقق عيني اين نتيجه حاصل مي شود. مي توان گفت كارآمدي در اثر اتصال صحيح شعارها و آرمان ها با واقعيات در راستاي رفع مشكلات و بهبود اوضاع حاصل مي شود.

اين مسئله به يكي از اصلي ترين دغدغه هاي دوستداران انقلاب اسلامي و نيز اسلام ناب محمدي (ص) در دهه چهارم انقلاب تبديل شده است. دغدغه اي كه در اثر مشاهده شبهات حاصل از عدم و يا كم بودن تحقق كارآمدي در برخي بخش ها، شدت مي گيرد. لذا كلان گفتمان انقلاب اسلامي نيز به دنبال تحقق كارآمدي در مديريت مملكت اسلامي است. در حقيقت، كارآمدي يكي از مفاهيم پيرامون اين كلان گفتمان است. در ديدگاه امام خميني (ره)، كارآمدي حكومت و دولت را مي توان به موفقيت و نتيجه بخش بودن خدمت به مردم تعبير كرد. لذا كارآمدي نتيجه خدمت به مردم و جامعه از سوي حاكمان است. «حكومت بايد در خدمت مردم باشد و به مردم حالي كنند (بفهمانند) كه ما خدمتگزاريم؛ حالي كنند لفظا، حالي كنند (بفهمانند) عملا.»[3]

اينكه امام خميني تاكيد بر اين مسئله دارند كه خدمتگزاري مسئولين به مردم اثبات شود، حاكي از اين است كه كارآمدي بايد سبب ادراك در مردم و كسب رضايت در آن ها شود. «اقناع و رضايت مردم يكي از نتايج مهم اين رفتار [كارآمدي] است. اگر مردم در كمبودها و مشكلات مسئولان را نيز همراه و شريك خود بدانند، طبيعتا قانع شده و دست از شورش و عصيان برمي دارند. با رعايت همين اصل مي توان كارآمدي دولت را تضمين كرد.»[4] امام خميني(ره) در اين باره مي فرمايند: «اگر يك حكومت و دستگاه هاي حكومت زندگي شخصي شان جوري باشد كه مردم ببينند نزديك به زندگي آن هاست، مردم قانع مي شوند، مردم راضي مي شوند، عصيان تمام مي شود.»[5] لذا در نقطه مقابل كارآمدي، از نگاه بنيانگذار انقلاب اسلامي، عدم كارآمدي نظام نيز سبب عصيان و شورش مردم عليه نظام اسلامي مي شود.

بعد از امام راحل و در ادامه انجام وظيفه خطير تبيين گفتمان انقلاب اسلامي توسط حضرت آيت الله خامنه اي، ايشان براي كارآمدي كاركردي بالاتر از مقبوليت نزد مردم قائل هستند. ايشان اصل كارآمدي را باعث مشروعيت نظام اسلامي مي دانند: «مشروعيت همه ما بسته به انجام وظيفه و كارايي در انجام وظيفه است. بنده روي اين اصرار و تكيه دارم كه بر روي كارايي ها و كارآمدي مسئولان طبق همان ضوابطي كه قوانين ما متخذ از شرع و قانون اساسي است، بايست تكيه شود. هرجا كارآمدي نباشد، مشروعيت از بين خواهد رفت.»[6]

كلان گفتمان انقلاب اسلامي، كارآمدي را ذيل كليه اجزاي خود مطرح مي كند. اين بدان معناست كه گفتمان اقتصادي كلان گفتمان انقلاب اسلامي، به دنبال كارآمدي سياست ها و برنامه هاي تجويزي از سوي خود است. همچنين گفتمان سياسي، فرهنگي، اجتماعي و امنيتي اين كلان گفتمان، همگي به نحوي اين ويژگي را در خود مستتر دارند. لذا دولت برآمده از اين كلان گفتمان نيز بايد اين ويژگي را مدنظر قرار دهد. كارآمد شدن نظام اسلامي و انقلابي، جايگاه خطيري در ديدگاه رهبر انقلاب دارد. اين كليدواژه در سخنان ايشان به وفور يافت مي شود. اگر بخواهيم به طور خلاصه كارآمدي را از نگاه ايشان معنا كنيم، بايد آن را «توجه به ابعاد مادي زندگي و حيات و بهبود كيفيت آن در كنار نگاه به بعد معنوي زندگي مردم» تعريف كرد.

حضرت آيت الله خامنه اي خدمت به مردم را جلوه كارآمدي نظام اسلامي معرفي و به مسئولان توصيه مي كنند كه براي خدمت به مردم، با همديگر مسابقه داشته باشند: «القاي ناكارآمدي نظام، متوجه مسئولين كشور است. در قواي مجريه، قضائيه، مقننه، در نيروهاي مسلح، نهادهاي انقلابي و همه مؤسساتي كه كاري از كشور را برعهده دارند، مديران بايد خود را براي مديريت كارآمد و لايق، آماده و مجهز كرده و براي مردم كار كنند. وقتي از نهضت خدمت رساني حرف مي زنم، به اين جهت است. وقتي مي گويم براي خدمت به مردم مسابقه بگذاريد، به اين دليل است. تاكيد من بر مبارزه با فساد هم به همين علت است، زيرا اگر مديري خداي نخواسته فاسد شد، ديگر نمي تواند به مردم خدمت كند و براي آنها مفيد باشد. پس اول بايد كارآمدي نظام را نشان داد.»

 مفهوم كارآمدي داراي گستره عظيمي از مصاديق است. هرآنچه سبب خدمت صحيح به مردم شده و رضايت ايشان را حاصل كند، سبب كارآمدي مي شود. اصول و شاخصه هاي كارآمدي دولت در نگاه امام خميني (ره) را مي توان به انواع اخلاقي، حقوقي، اقتصادي، مديريتي و سياسي تقسيم كرد.[7] رضواني در پژوهش خود تا بيست شاخص ذيل پنج نوع اصلي مذكور، براي كارآمدي دولت انقلاب از نگاه امام خميني برمي شمرد. در اينجا به فراخور شرايط فعلي كشور و نياز به انتخابي صحيح در آستانه انتخابات رياست جمهوري دوازدهم، به مرور پاره اي از اين ويژگي ها مي پردازيم:

1. خدمت به مردم

روحيه خدمت رساني به مردم، اصلي ترين شاخصه كارآمدي در نگاه امامين انقلاب اسلامي است. همان طور كه در كلام امام راحل اين مسئله مشاهده مي شود و در ابتداي مقاله ذكر شد، در كلام امام خامنه اي به مراتب بيشتر مي توان اين مسئله را ديد، زيرا اگر عصر امام خميني، عصر تاسيس، تثبيت و چارچوب بندي اوليه نظام اسلامي بوده است و به تعبير حضرت آيت الله خامنه اي، دوره گذراندن «انقلاب اسلامي» و ورود به مراحل بعدي از ميان مراحل پنج گانه ساختن تمدن اسلامي بود، عصر رهبري آيت الله خامنه اي، عصر پيش بردن باقي اين بناي عظيم است. لذا توجه به كارآمدي نظام اسلامي، خصوصا براي رسيدن و ساختن كامل مرحله جامعه اي اسلامي، نياز مي شود، زيرا كارآمدي سبب همسويي آحاد اعضاي جامعه با اهداف و شعارهاي انقلاب اسلامي خواهد شد. به طوري كه آحاد جامعه، نظام اسلامي را همسو و در خدمت خود مي بينند و خود نيز همسو و خادم اين نظام مي شوند.

رهبر انقلاب اسلامي، مسئولان را به مسابقه خدمت رساني به مردم دعوت مي نمايند: «القاي ناكارآمدي نظام، متوجه مسئولين كشور است. در قواي مجريه، قضائيه، مقننه، در نيروهاي مسلح، نهادهاي انقلابي و همه مؤسساتي كه كاري از كشور را برعهده دارند، مديران بايد خود را براي مديريت كارآمد و لايق، آماده و مجهز كرده و براي مردم كار كنند. وقتي از نهضت خدمت رساني حرف مي زنم، به اين جهت است. وقتي مي گويم براي خدمت به مردم مسابقه بگذاريد، به اين دليل است.»[8]

ايشان فساد را كه سبب ادراك عدم مردمي بودن نظام مي شود، عامل ناكارآمدي نظام مي دانند، زيرا در صورت شكل گيري اين ادراك، نظام اسلامي ديگر حامي اجتماعي ندارد. ايشان در ادامه اين سخنان مي فرمايند: «تاكيد من بر مبارزه با فساد هم به همين علت [افزايش كارآمدي] است، زيرا اگر مديري خداي نخواسته فاسد شد، ديگر نمي تواند به مردم خدمت كند و براي آن ها مفيد باشد. پس اول بايد كارآمدي نظام را نشان داد.»[9]

2. داشتن روحيه تلاش براي رفع مسائل

يكي ديگر از پارامترهاي اصلي مرتبط با خدمت رساني در يك دولت انقلابي، روحيه جهادي است. جهاد در منابع ديني به معني تلاش و كار مجدانه است. يكي از انواع جهاد، جهاد نظامي است كه به صورت كفايي بر مسلمين واجب مي شود، اما همان طور كه دفاع مقدس و نيز مبارزات انقلاب اسلامي، سبب ايجاد عرصه اي براي نشان دادن كارايي الگوي انقلاب اسلامي گرديد، روحيه جهادي نيز با مديريت دفاع مقدس و نيز حكومت نوپاي جمهوري اسلامي، به منصه ظهور رسيد.

روحيه جهادي نقطه مقابل تنبلي، خستگي و بي حوصلگي در مديريت است. نگاهي مديريتي كه اصلا افق ديدش اين نباشد كه بايد تمدن نويني برپا كرد، هيچ گاه به دنبال كارهاي نوين، ساختن الگوهاي بومي مديريت براي حل صحيح مسائل، استفاده از ظرفيت هاي داخلي، استفاده از نيروهاي جوان و تازه نفس و... نخواهد بود. حتي به دليل تنبلي شايد در امور جاري و به اصطلاح روتين نيز سستي داشته باشد؛ مصيبتي كه درحال حاضر قوه مجريه كشورمان را به خود گرفتار كرده است.

3. مديريت با الگوهاي ناكارآمد غيربومي، در نتيجه بي اعتقادي به تمدن اسلامي

شايد يكي از دلايل مديريت غرب زده را علاوه بر انحراف فكري، بتوان در سستي دانست. اين نوع مديريت، در بهترين حالت و حتي اگر اهل كار كردن هم باشد، به دنبال الگوهاي وارداتي و غيرمنطبق بر مسائل كشور است، زيرا به خيال خود و تبليغ سازندگان الگوي بيگانه، اين الگوها قرار است به صورت كپسولي مسائل كشور را حل نمايد. الگوهايي كه صرفا در اقليم هاي ديگر و با ملاك هاي ارزشي آنجا به صورت محدود جواب داده است.

در اين باره سريع القلم، يكي از تئوريسين هاي فكري دولت يازدهم، با نگاهي كاملا به بيرون و بي اعتقاد به پيشرفت درون زا، چنين مي گويد: «از جهان بايد بياموزيم. سرنوشتمان به اين جهان گره خورده است. اين تفكر در كشور كه به دنبال انديشه ها و راه حل دروني در داخل هست، غافل از اين است كه مي توان از تجربه ديگر كشورها آموخت... [الآن در كشور ما] علاقه به فهم جهان و فهم الگوهاي كشورهاي ديگر بسيار كاهش يافته است، درحالي كه مي توانيم از جهان در تمام حوزه هاي مديريت اجتماعي موارد زيادي بياموزيم.»[10] اين ديدگاه كه غرب و الگوهاي آن را مساوي جهان مي داند، با ادبياتي مغالطه گرايانه، اسلام و دستورات آن را جزيي از جهان تلقي نكرده و با تمسخر نگاه درون زا، الگوهاي آماده غربي را تجويز مي كند. در اين ميان، حتي برخي مديران معتقد، ولي سست، چه بسا اين الگوها را بدون در نظر گرفتن پيوست فرهنگي، به راحتي بپذيرند.

4. صداقت در وعده به مردم

 يكي از شاخص هاي كارآمدي، صداقت در وعده به مردم است. نداشتن صداقت سبب بي اعتمادي مردم و كم فروغ شدن كارآمدي مي شود. امام خميني (ره) يكي از انواع سياست را سياست شيطاني و فاسد معرفي مي نمايند و از ويژگي هاي آن، به دروغگويي و نداشتن صداقت اشاره مي كنند.[11] ايشان اين نگاه رايج سكولار كه سياست ورزي را مساوي دروغگويي معرفي مي كند، نقد مي كنند و با خاطره اي، اساس سياست ورزي انقلابي را برمبناي صداقت توصيف مي كنند: «آمد يك نفر... گفت آقا سياست عبارت است از دروغ گفتن، خدعه، فريب، نيرنگ، خلاصه پدرسوختگي است... گفتم: ما از اول وارد اين سياست كه شما مي گوييد، نبوده ايم.»[12]

 لذا دادن وعده هاي مشخص به مردم همچون وعده هاي صد روزه، در صورت عدم تحقق و مشخص شدن تبليغاتي بودن اين گونه وعده ها، به ناكارآمدي دولت در نگاه مردم كمك مي كند. البته اين مسئله به اين معني نيست كه اصولا دولت نبايد وعده به مردم بدهد، بلكه به اين معني است كه وعده تا جاي ممكن صادقانه باشد و نه صرفا تبليغاتي و براي كسب راي.

5. فساد در هر صورت عامل ناكارآمدي است

 همان طور كه پيش تر نيز ذكر شد، فساد اقتصادي كه سبب نااميدي مردم از نظام اسلامي مي شود، يكي از عوامل ناكارآمدي نظام اسلامي است. رهبر انقلاب در بيانات متعددي به اين مهم اشاره مي كنند. توجه به اين مسئله زماني اهميت مي يابد كه به صحنه مديريتي حال حاضر كشور نگاه شود. جرياني آلوده به فساد به نام تكنوكرات، از سال ها پيش به جاي تلاش براي زدودن مفاسد اقتصادي از دامن خود، تلاش نمود كه اين مسئله را توجيه نمايد. بدين ترتيب در جريان محاكمه شهردار اسبق تهران،[13] اين جريان به شكل مضحك تلاش مي كرد كه فرد مفسد را مديري توانمند نشان دهد و چون امكان اخذ برائت براي وي نبود، تقابلي بين محاكمه وي با توان مديريتي ساختگي از او در ذهن افكار عمومي ايجاد شود. ماجرا به جايي رسيد كه حتي هيئت دولت هفتم و نيز حزب ساخته شده توسط دولت سازندگي، يعني كارگزاران سازندگي، به حمايت از شهردار مفسد در مقابل دستگاه قضايي پرداختند. «اعلاميه كارگزاران سازندگي، كرباسچي را شهردار فداكار، دلسوز و تواناي تهران بزرگ مي خواند كه ديناري از بيت المال در عرصه زندگي شخصي او راه نيافته. هيئت دولت خاتمي هم در اولين جلسه خود، همه مباحثات را به اين دستگيري اختصاص داد و كارنامه كرباسچي را كارنامه اي درخشان و افتخارآميز و او را مدير موفق و ممتاز جمهوري اسلامي دانست.»[14] اين رويكرد قبيله گرايانه با فساد، استمرار يافت و در سال 88، يكي از سران فتنه رسما در تبليغات انتخاباتي اش از اين فرد مفسد و سابقه دار به عنوان معاون اول دولت فرضي خود نام برد.[15]

 رهبر انقلاب اسلامي با حمايت صريح از دستگاه قضايي، با رويكرد قبيله گرايانه در حمايت از مفسدين مقابله مي كنند. ايشان سال ها بعد نيز رسما اين ايده غيرديني و غيرانقلابي غرب گرايان و به خصوص تكنوكرات ها را زير سؤال مي برند و فساد را نقطه مقابل خدمت رساني مي دانند: «اگر مديري خداي نخواسته فاسد شد، ديگر نمي تواند به مردم خدمت كند و براي آن ها مفيد باشد. پس اول بايد كارآمدي نظام را نشان داد.» 

مديريت كارآمد جهادي، خدمتگزار و صادق


 روزنامه كيهان، شماره 22023 به تاريخ 19/7/97، صفحه 7 (سياسي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 18 بار
    



آثار ديگري از " اميرعلي ناقدي"

  مديريت كارآمد، جهادي خدمتگزار و صادق / شاخص مهم مديريت نظام اسلامي
اميرعلي ناقدي، رسالت 31/2/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله روزهاي زندگي بچه ها
متن مطالب شماره 78، آذر 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است