آرشیو شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۳۲۶۰
صفحه آخر
۱۶
میدون و سوفیا

زندگی 250 هزاردلاری

پوریا عالمی

هیئت دولت تصویب کرده که هر کسی بخواهد پنج سال در ایران زندگی کند، باید 250 هزار دلار سرمایه گذاری کند.

ما از هیئت دولت تقاضا داریم 250 هزار دلار ما را بدهد که ما برویم پنج سال دیگر برگردیم مملکت.

روزی 135 دلار که چیزی نیست

از طرفی واقعا هم زندگی در ایران برای یک خارجی 250 هزار دلار می ارزد. چرا؟ چون خارجی ها هیچ هیجان و اکتی در زندگی شان ندارند. آنها یک زندگی مثل جمادات دارند. سوبسید درست می گیرند، بیمه کارآمد دارند، تحصیلات رایگان دارند، بازنشستگی پیش بینی شده و قابل توجه دارند، امنیت شغلی دارند و با یک شغل می توانند زندگی خوبی داشته باشند. خب این چه زندگی مزخرفی است؟ خیلی Boring است. شما حاضر نیستید روزی 135 دلار بدهید و پنج سال پر از هیجان زندگی کنید؟ که معلوم نیست در آلودگی هوا، آلودگی آب، نبود پوشک، ماشین های بدون استاندارد، استرس زلزله، استرس سقوط هواپیما، استرس داروهای تقلبی، استرس کورشدن به دلیل نوشیدن آب آلبالو، روغن پالم، برنج تراریخته، بی ثباتی اقتصاد، تورم بی افسار، استرس نوشتن وبلاگ، تماشای برنامه های تلویزیون و اخبار 20:30 و احتمال سکته، فوران ژن های خوب و از همه مهم تر فکر اینکه احمدی نژاد هشت سال رئیس جمهور کشورتان بوده و خلاصه معلوم نیست با این همه امکانات پرهیجان و جذاب و دیدنی دیگر آدم زنده بماند یا نه، روزی 135 دلار و در پنج سال 250 هزار دلار هزینه کنید؟ آیا شما حاضرید بروید خارج و بدون هیچ هیجانی زندگی کنید؟ آیا دوست دارید جای خارجی های بدبخت باشید که اصلا نمی فهمند مزه اینکه سر سال اجاره خانه شان دوبرابر می شود یا سه برابر، یعنی چی؟

مسئولیت دلار با من

این طور که ما متوجه شدیم، تورم و اقتصاد که هیچی، دلار هم صاحاب ندارد و خودش بالا و پایین می شود و نه دلال ها مسئولیتش را برعهده می گیرند، نه صراف ها، نه بانک مرکزی و نه دولت. این وسط پدر صاب بچه مردم درآمده که نمی دانند بخرند، بفروشند یا تماشایش کنند. به همین مناسبت، من، پوریا عالمی، نویسنده روزنامه «شرق»، مسئولیت بی صاحابی دلار را برعهده می گیرم و از همه شهروندانی که در این چندماه به خاک سیاه نشستند یا دارند می نشینند یا خاک شدند عذرخواهی می کنم و مسئولیت ضرروزیان مالی و آسیب های روانی نوسان دلار را قبول می کنم و از مردم شریف تقاضا می کنم بیایند جلوی روزنامه و ضرروزیانشان را از حقوق من بردارند و بروند.

جمع بندی

سوفیا… عشقم… پنج سال زندگی من در اینجا 250 هزار دلار می ارزد، بعد بابات گیر این است که پراید هشت میلیونی در چندسال شده 40 میلیون تومان و من عرضه خریدن یک پراید را هم ندارم؟ آیا واقعا بابای تو منصف است؟

عاشق 250 هزاردلاری تو؛ میدون دوم.