آرشیو دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۰
جهان
۲۲

روز گذشته، سه اتفاق در سه نقطه جهان کام پناهجویان را تلخ کرد

کابوس های مهاجران در جهان

فرحناز دهقی

شهری که به میهمان نوازی و رفتار دوستانه با مهاجران مشهور بود، حالا باید از حضور پناهجویان تخلیه شود. ریاچه، شهری در ایتالیا که تا همین چندی پیش مامن پناهجویانی بود که از جنگ و خونریزی گریخته اند، حالا باید با فرمان وزیر داخلی ایتالیا تمام شهروندان مهاجرش را از خود براند. به گزارش اسپوتنیک، شهردار ریاچه نیز به جرم ترتیب دادن ازدواج میان شهروندان ایتالیایی با پناهجویان غیرقانونی دستگیر شده است و وزارت کشور ایتالیا اعلام کرده انتقال پناهجویان از هفته آینده آغاز می شود. این تصمیم پس از آن گرفته شد که دومینیکو لوکانو شهردار ریاچه به اتهام کمک کردن به مهاجران غیرقانونی دستگیر شد. او به طور مشخص متهم است که میان شهروندان محلی و پناهجویان غیرقانونی «ازدواج های مصلحتی» ترتیب می داده تا با محدودیت های مهاجرتی ایتالیا مبارزه کند. این اتهام پس از تحقیق هایی که از سال گذشته پیرامون فعالیت او صورت گرفته بود، مطرح شد.

اما تنها مهاجران ایتالیا نیستند که با چالش بزرگی در مسیر ساخت آینده شان دست و پنجه نرم می کنند؛ حادثه ای در یکی از جاده های ترکیه جان چندین مهاجر را گرفته است. به گزارش نیویورک تایمز، در پی واژگونی کامیونی که حامل مهاجران و به سمت استان ازمیر در حرکت بود، دست کم 15 نفر کشته و 11 نفر زخمی شدند اما هنوز هویت قربانیان مشخص نشده است.

از سوی دیگر، تصادفی در یکی از جاده های شهر کاولا در شمال یونان، جان 11 مهاجر دیگر را که با رؤیای آینده ای روشن تر راهی این کشور شده بودند، به ورطه نابودی کشاند. به گزارش یورونیوز، خودرویی که حامل پناهجویان بود و به سوی شهر تسالونیک در حال حرکت بود، با یک خودرو باری تصادف کرد و دچار حریق شد. این خودرو پس از درخواست پلیس برای بازرسی با سرعت بسیار بالایی اقدام به فرار کرد اما دقایقی بعد بر اثر تصادف با یک خودرو باری آتش گرفت و برای همیشه از حرکت ایستاد. راننده این خودرو توانست خود را از مهلکه آتش نجات دهد و به رغم میزان جراحت بالا، جان سالم به در ببرد، اما مهاجرانی که در قسمت بار این کامیون بودند، خوش شانس نبودند و در آتش سوختند.