آرشیو دو‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۴۸
باشگاه اقتصاددانان
۲۹

آینده شرکت های فناوری

احسان آذری نیا

در سال های اخیر بر اهمیت و تاثیرگذاری فناوری بر اقتصاد کشورها و جهان افزوده شده و کارشناسان معتقدند در آینده کشورهایی که در حوزه فناوری های جدید یعنی هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، چاپ سه بعدی و روباتیک، پیشرو هستند در حوزه های دیگر از جمله اقتصاد و سیاست قدرت بسیار بالاتری نسبت به دیگر کشورها خواهند داشت.

از دید آنها، فناوری صرفا یک شاخه از علم بشر نیست، بلکه بر تمام جنبه های زندگی او از جنبه های خصوصی تا اجتماعی و سیاسی و اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت و هر چه بگذرد این تاثیر بیشتر خواهد شد. به همین دلیل برخی اقتصادهای بزرگ از جمله آمریکا و چین در حوزه توسعه فناوری های مختلف به ویژه چهار فناوری یاد شده، سرمایه گذاری های عظیم کرده اند و این برنامه ادامه پیدا خواهد کرد.

شرکت های بزرگ فناوری عموما آمریکایی و چینی هستند. البته در اقتصادهای دیگر از جمله آلمان، ژاپن و کره جنوبی نیز شرکت های بزرگ در این زمینه فعالیت می کنند. ارزش بازار شرکت های فناوری در سال های اخیر به سرعت افزایش یافته و رتبه های نخست در این زمینه یعنی ارزش بازار، به این شرکت ها تعلق پیدا کرده است. کارشناسان و آینده نگرها معتقدند کشورهایی که مایلند رونق اقتصادی خود را حفظ کنند و سطح رفاه مردم را بالا ببرند باید در مسیر سرمایه گذاری در حوزه فناوری حرکت کنند و چاره ای جز این وجود ندارد.

در مطالب حاضر به روندهای فناوری در آینده، برنامه های توسعه ای شرکت های بزرگ فناوری از جمله اپل، آمازون، مایکروسافت، الفابت، آی بی ام و… برای ادامه حیات و افزایش سهم خود در بازار، نقش رو به رشد فناوری و شرکت های فعال در این حوزه در اقتصادهای مختلف و عواملی که می تواند به خروج شرکت ها از بازار منجر شود، اشاره شده است.