آرشیو سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۷
زندگی: سلامت
۱۴
جام خوراک

چگونه بهترین انار را انتخاب کنیم؟

دکتر مریم قادری قهفرخی (متخصص صنایع غذایی)

1 - انتخاب انارهای سنگین: زمانی که قصد خرید از مغازه یا باغ دارید، سعی کنید انارهای سنگین تر را برای خرید انتخاب کنید. هر چه قدر انار به نسبت اندازه اش سنگین تر باشد، آبدار تر است. لازم نیست تک تک انارها را وزن کنید، بلکه با مقایسه آنها با یکدیگر می توانید آبدارترین آنها را انتخاب کنید.

2 - رنگ پوست انار: رنگ پوست انار بسیار متنوع بوده و ممکن است از قرمز روشن تا قهوه ای یا حتی صورتی متغیر باشد. بهتر است پوست درخشان باشد. با این وجود رنگ های تیره تر از نظر طعم و رسیدگی بهتر به نظر می رسند، ولی قانون کلی در این زمینه وجود ندارد.

3- شکل انار: انارهای نارس حالت کروی دارند درست مثل سیب. وقتی که میوه می رسد شکل انار تا حد زیادی تغییر می کند و دانه های آبدار انار درشت تر شده و پوست انار را به سمت خارج هل می دهند. بنابراین یک انار رسیده شکلی زاویه دار و مربعی شکل دارد تا کروی.

4 - وجود نواحی نرم: برای این که از سالم بودن داخل انار مطمئن شوید آن را در دست خود گرفته و به آرامی آن را لمس کنید. انار باید کاملا سفت و بدون نقاط نرم باشد.

5 -نرم بودن پوست: پوست باید به اندازه کافی نرم و تا حدی نازک باشد تا بتوان براحتی آن را فشار داد. انارهای نارس پوست محکمی دارند. انارهای ترک خورده کاملا رسیده اند زیرا دانه های پر آب آنها به پوسته فشار می آورند و سبب شکافته شدن پوست می شوند. این انارها بیشتر در اواخر پاییز یافت می شوند.

شرایط نگهداری انار

بهتر است انار را در یخچال قرار دهید نه در دمای اتاق و در سبد میوه. در دمای پایین

(4تا10 درجه سانتی گراد) انار تا دو ماه قابل نگهداری است. انار در محیط خشک و خنک تا یک ماه و در دمای اتاق تا یک هفته قابل نگهداری است.

دانه های انار تا پنج روز در دمای یخچال قابل نگهداری هستند، اما دقت کنید باید در ظرف کاملا در بسته یا در کیسه پلاستیکی بسته بندی شود.

فریز کردن یکی از راه های افزایش ماندگاری دانه های انار است. دانه ها قبل از انجماد باید کاملا خشک شود در غیر این صورت به یکدیگر می چسبد. برای این منظور می توانید از کاغذهای واکس دار مخصوص پخت استفاده کنید و قبل از بسته بندی در کیسه های پلاستیکی، به مدت دو ساعت آنها را با کاغذ در فریزر قرار دهید.

دانه های انار تا یک سال در فریزر ماندگاری دارد، اما بهتر است بتدریج مصرف شود.