آرشیو یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۳۱
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۲
قاب

روایت یک قتل در یک فریم

دکتر میثم اسماعیلی

در حالی که بیش از دو هفته از مرگ جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه گذشته، تعداد بی شماری مقاله، یادداشت و تحلیل نوشته شده است، اما همه این نوشته ها و تحلیل ها فقط در یک فریم عکس ثبت شده امراه یورولماز (Emrah Yorulmaz) ، عکاس ترکی بخوبی دیده می شود. عکسی که انگار دکوپاژ شده باشد آنقدر که دقیق راوی تمام اتفاقاتی است که در این ماجرا افتاده است.

خیلی ها معتقدند که خاورمیانه بهشت عکاسان خبری است و پربیراه هم نیست، چرا که نگاهی به برندگان عکس های ورلد پرس فوتو در چند سال اخیر نشان می دهد اغلب سوژه های ثبت شده از دل حوادثی است که در این منطقه رخ داده است. اما شاید تفاوت عمده این قاب یورولماز با دیگر عکس های دیده شده در این چند سال کارگردانی عکاس در زمان مناسب برای ثبت این عکس باشد. در حالی که بسیاری از عکس های دیده شده در چند سال اخیر بیشتر از این که مرهون کارگردانی عکاس باشد به لطف حضور بجا و البته گاه اتفاقی عکاس در دل واقعه است. نمونه اش از همین کشور ترکیه در دو سال پیش جایی که بورهان اوزبیلیجی عکاس ترک خبرگزاری آسوشیتدپرس در یک مراسم معمولی افتتاح نمایشگاه نقاشی در ترکیه حضور داشت تا بتواند لحظه ترور سفیر روسیه در ترکیه را در این مراسم ثبت کند؛ عکسی که همان سال برنده جایزه رقابت های ورلد پرس فوتو شد.

در عکس امراه یورولماز، اما همه چیز طراحی شده و البته نماد کشور عربستان یعنی دو شمشیر و یک نخل هم بسیار به کمک دکوپاژ عکاس آمده تا همه آنچه را این اتفاق در دل خود دارد، در عکس بیان کند.

طرح نمادین شمشیرهای روی در، قطع کردن سر فرد در حال ورود به کنسولگری را به ذهن متبادر می کند، شمشیرهایی که اتفاقا همان طور که گفته شد نمادی از کشور عربستان است، در همین حین سایه مردی روی در افتاده است، تصویری بسیار تاویل پذیر برای واقعه قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عرب.