|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق97/8/6: مسير آزادگي
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3309
پنج شنبه 15 آذر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3279 6/8/97 > صفحه 1 (صفحه اول) > متن
 
      


حرف اول 
مسير آزادگي


نويسنده: محمدجواد لساني

حركتي را پيشواي آزادگان، حسين ابن علي (ع) از مدينه آغاز كرد و شبانه به همراه اعضاي كوچك و بزرگ خانواده،  به سوي مكه مكرمه راهي شد. همين هجرت، خود به تهديدي جدي براي دستگاه حاكميت بدل شد. يزيد تازه به خلافت رسيده، خواسته بود با ايجاد رعب در جامعه، از امام (ع) بيعت بگيرد. اما در اين اقدام علني ناكام ماند و حالا كار به جايي رسيده كه از پيامد كارش هراسناك است و در برابر مرد محبوب مدينه، به هر دستاويزي چنگ مي زند تا كاروان مسافران به مقصد خويش نرسند. به اين ترتيب اين رويارويي به مكاني كشيده مي شود كه دشت نينوا نام دارد. در اين مسير طولاني، حضرت سيدالشهدا (ع) به يك حقيقت بيشتر مي انديشد و آن «حفظ هويت» است؛ هويتي حيات بخش كه از جدش پيامبر اكرم(ص) ريشه گرفته و بر بالين خانواده اي باكرامت، به استواري رسيده است. رويدادهاي مهم اين حركت، بر صفحاتي از تاريخ بشري نقش بسته است. امير كاروان از مدينه تا حوالي شهري كه مقصد سفر است، طي طريق مي كند اما لشكري گسيل مي شود، مسير حركت را بر ياران امام(ع) سد مي كند و آن حضرت به همراه بستگان خويش در كربلا محاصره مي شود. پژوهشگر منصف بايد همه جوانب امر را مدنظر قرار دهد. نشست وبرخاست هاي امير كاروان و ديدار و گفت وگو با اشخاص گوناگون كه در مسير راه كوفه به ثبت رسيده، مي تواند جست وجوگر را در رسيدن به حقيقت ياري و حتي فرجام كار آن حضرت را پيش چشم مخاطبان نمايان كند. پرسشي كه ممكن است در ذهن آدمي شكل بگيرد، اين است كه اين نبرد نابرابر كه در سال 61 هجري روي داده، در مجموع چه تاثير محسوسي در تاريخ بشري داشته است؟ شايد از نگاه كساني كه به آن حضرت ارادت مي ورزند، اين پرسش بي طرفانه گران آيد و در نظر اول با حسن نيت به آن ننگرند، اما ازآنجاكه سيره پيشوايان دين هماره مي تواند چراغ راه آيندگان باشد، نبايد از پيامد تحقيقي بي طرفانه واهمه داشت. تنها مانع سختي كه ممكن است برابر  يك پژوهش شفاف خودنمايي كند، يكسونگري در يافته هاي تاريخي است كه راه علاج آن، اين است كه محقق بايد با ذهني خالي از تعصب وارد ميدان شود و بدون پيش داوري، به نتيجه حقيقي كار برسد و سپس آن را بپذيرد.  

چنانچه بررسي دقيقي به عمل آيد كه تصميم حضرت سيدالشهدا (ع)، سرانجام چه بازخورد تاريخي پيدا كرده و به عبارت روشن تر، «ايستادگي تمام قامت در برابر نظام خلافت» چه رهاوردي در مسير زمان به دنبال خود آورده است؟ همان پرسش ظريفي است كه شايد بتوان پاسخ آن را به عنوان يك ره توشه براي تاريخ بشري شمار كرد؛ اعلام مخالفت علني يك شخصيت مردمي در برابر خليفه اي كه در راس هرم قدرت قرار گرفته، كاري بود كه هزينه سنگين آن را حضرت سيدالشهدا (ع) پرداخت تا از آن سو بتواند راه را براي صداهاي ديگر بگشايد. يك مقاومت مدني از سوي امام(ص) كافي بود تا مسلمانان را از انقياد يكسويه رها و ذهن هاي بسته را از اطاعت پذيري محض كه به صورت اليگارشي ديني درآمده بود، رها كند. آنها با رويداد كربلا به اين حقيقت رسيدند كه مي توان در برابر خليفه مدعي و اسلام پناه، مخالفت كرد؛ چون يك نمونه شاهد معتبر براي سنديت اين كار كافي بود. او توانسته بود تا پاي جانش در برابر صاحبان قدرت و سرنيزه بايستد خانواده و همراهان اندكش نيز پشت سر او ايستادند و سپس شهيد يا به اسارت برده شدند. اين تنها نتيجه كار نبود بلكه در درازمدت اين اعتراض علني در خط سير تاريخ، چون رودي پر خروش جاري شد و در چهارگوشه دنيا تاثير خود را بر جا نهاد. ساختارگرايان جامعه شناس معتقدند كه اين اثرگذاري «تاريخ» است كه مي تواند تغييرات زيربنايي را براي آيندگان به وجود آورد و  برخلاف باور عمومي كه زمان حال را اصل مي گيرند، رويدادهاي برجسته تاريخ، قادر است افق سرنوشت يك سرزمين را دگرگون كند. با نگاهي به تاريخ تمدن غرب، مقاومت هايي كه از ميان رهبران ايماني آغاز شد و در ميدان هاي شهر شمع آجين يا سوزانده شدند، بيشتر از ديگران سبب تحول فكري در آينده سرزمينشان شدند. هرچند آن مقطع زماني به ساحل موفقيت نرسيدند اما باعث شدند تا جامعه غربي بتواند با اين پشتوانه تاريخي به نوزايي يا رنسانس برسد و مردمانش از تاريكي قرون وسطي خارج شوند. بي اغراق مي توان گفت كه در كنار همان مقاومت هاي محيطي، حركت ساختارشكن اباعبدالله الحسين (ع) نيز در مسير زمان، اثرگذار شد و دور از انصاف است كه سهم اين مقاومت حسيني در تحولات مغرب زمين ناديده گرفته شود. تغيير نگرش تاريخ  در نوع حكومت داري غرب، قطعا مرهون تلاش ستارگاني بوده كه جان خود را در اين راه پرخون گذاشتند و سرور آزادگان جهان در ميانشان چون خورشيدي بي غروب مي درخشد زيرا هر تلاطمي در جغرافياي زمين همچون قانون آب عمل مي كند و در مسير زمان، تاثير خود را در نقاط ديگر مي گذارد. 

نكته دومي هم كه نبايد از آن گذشت، هدف والاي امام حسين(ع) بود. آن حضرت از اينكه در شهر كوفه حضور يابد، همان نيت را مي خواست عملي كند كه جدش پيامبر رحمت(ص) به محض رسيدن به مدينه اجرايش كرد. حقيقت اين است كه جامعه سازي، هميشه در اولويت كار يك مصلح كبير است. حضرت سيدالشهدا (ع) در عين آنكه يك عارف بالله تمام بود، به نجات مردم از ظلمات نيز مي انديشيد؛ ان الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاه. حضرت مي خواست بنا بر اسوه جدش، رسول خدا(ص)، نظم جديدي در شهر كوفه بنا و به طريقي نيكو, شهر را هويتمند كند اما سركوبگران حكومتي سد راه او شدند و از ايجاد چنين جامعه معياري كه چون چراغ در ميان بلاد جهان بدرخشد، جلوگيري كردند. كوفه براي اين فرهنگ پروري، بسيار مستعد و بكر بود. اين شهر در تاريخ هفدهم هجري پديد آمد و حركت به سوي اين نهال شهري كه به شيوه مردم سالار دعوت نامه فرستاده بود، انتخاب خردمندانه آن حضرت بود؛ زيرا فرزندي شايسته مي خواست كار ناتمام پدر را در آن ديار، جامه عمل بپوشاند. الگوبرداري از پيشوايان راستين، در اين معناي تاريخي نهفته و سزاوار است كه اين حقايق در منبرها و تريبون هاي اجتماعي بازگفته شود. اگر چنانچه قرار است مجلس ذكري به ياد آن حضرت برپا شود، قطعا بايد از سيره پاك آن خورشيد، روشنايي پذيرد. بنا بر مطالعه سيره تابناك حسيني، آن حضرت هرگز در مقتل خواني عاشقانش، رابطه ارباب_ نوكري و كنيز و غلامي نمي خواهد. دعاي عرفه امام(ع) بوي آدميت و عرفان مي دهد. در يك جمله كليدي، آن پيشواي آزاده، براي دوستدارانش رشد و آگاهي مي طلبد و از ترويج خرافات يا آسيب رساني به اعضا و جوارح منزجر است. آنها كه در مسير اهداف امامشان گام برمي دارند و تا حرم يار مي روند، مسلما لحظات پرشور و خالصي مي آفرينند. پس بايد برآمد رفتارشان، كاملا حسيني باشد؛ يعني به سوي صلح، عزت و سربلندي مسلمانان حركت كنند تا در قبال آن جوش و خروش، رضايت پروردگار عالمين را جلب كنند.


*پژوهشگرمسير آزادگي


 روزنامه شرق، شماره 3279 به تاريخ 6/8/97، صفحه 1 (صفحه اول)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 8 بار
    



آثار ديگري از " محمدجواد لساني"

  اسماعيل تو كيست؟
محمدجواد لساني *، شرق 30/5/97
مشاهده متن    
  مردم، نگران حريم خصوصي
محمدجواد لساني *، شرق 23/2/97
مشاهده متن    
  حضرت زهرا (س)، شخصيتي كه از نو بايد شناخت
محمدجواد لساني *، شرق 30/11/96
مشاهده متن    
  جريان ساز «هنر مفهومي» در عصر جديد
محمدجواد لساني، شرق 13/10/96
مشاهده متن    
  سيماي محمد (ص) در قرآن
محمدجواد لساني *، شرق 25/8/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه اعلام و اطفاء حريق
متن مطالب شماره 72، آبان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است