آرشیو یک‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۷، شماره ۳۲۷۹
هنر
۱۰
نگاه روز

شبکه خانگی رقیب تلویزیون نیست

اسماعیل عفیفه (تهیه کننده تلویزیون)

گمان نمی کنم سازمان صداوسیما رویکرد ثابتی را درباره شبکه نمایش خانگی اعلام کرده باشد. اینکه اساسا این حوزه را به رسمیت می شناسد، شبکه نمایش خانگی را رقیب قلمداد می کند یا آن را رسانه و امکانی جدید برای مخاطب می داند؟ اما به این پرسش که آیا این دو حوزه رقیب یکدیگر هستند یا خیر هم می توان از زوایای مختلفی نگاه کرد. اگر رقابت این طور تعریف شود که یکی قرار است چالشی برای دیگری قلمداد شود، به نظر من قطعا این دو حوزه رقیب هم نیستند.

نمایش خانگی و تلویزیون هرکدام وظایف، رویکرد و هدف های خاص خودشان را دنبال می کنند. در همه جای دنیا هم شبکه های تلویزیونی با شبکه های خصوصی یا کابلی تعاریف و وظایف مجزایی دارند. اما در نهایت همه اینها در کنار هم هستند و امکاناتی هستند برای شهروندان که از تنوع برنامه ها در تمامی این شبکه ها برخوردار شود. اما در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه نمایش خانگی اساسا مسیر درستی را طی می کند یا خیر، باید بگویم زمانی می توانیم بگوییم که جریانی مسیر درستی را طی می کند که از ابتدا آن مسیر درست تعریف و ترسیم شده باشد. طبعا برای شبکه نمایش خانگی از ابتدا تعریف و مسیر مشخصی تعیین نشده بود. خود مسیری که در چند سال اخیر طی شده تا حدودی ما را با بایدها و نبایدهای این حوزه آشنا کرده است. در این مدت برخی آثار این حوزه بسیار موفق بودند، برخی ناموفق بودند، برخی هم برخلاف پیش بینی اولیه نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. از طرفی نبود قانون کپی رایت و کپی و دانلودهای غیرقانونی تولیدات هم ضربه بزرگی به این حوزه وارد کرد. با همه اینها شبکه نمایش خانگی مسیرش را طی می کند و اکنون تقریبا به یک ثبات رسیده است. درحال حاضر جایگاه تهیه کننده، سرمایه گذار و کارگردان در آن مشخص است.

شبکه نمایش خانگی دستورالعمل های خاص خودش را تدوین کرده و با این شرایط تنش های کمتری در این حوزه شاهد خواهیم بود. من آینده خوبی را برای شبکه نمایش خانگی می بینم. علاوه بر این لازم است همه فعالان حوزه فیلم سازی دست به دست هم بدهیم و از این فضای فرهنگی مراقبت کنیم که مسیر درستی را طی کند و ارتباطش با مخاطب بیش ازپیش شود.