آرشیو سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۶۶
استان ها
۱۸

افتتاح واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز پالایش نفت بندرعباس

دنیای اقتصاد – بندرعباس : واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز پالایشگاه نفت بندرعباس با هدف تولید فرآورده مطابق با استانداردهای روز دنیا، با تلاش های شبانه روزی کارکنان و متخصصان این پالایشگاه با موفقیت به بهره برداری رسید. به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت بندرعباس، واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از واحدهای طرح افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت پالایشگاه بندرعباس است که با ظرفیت اسمی 50 هزار بشکه در روز، بزرگ ترین واحد تبدیل کاتالیستی این پالایشگاه است. مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس گفت: با راه اندازی این واحد میزان گوگرد موجود در نفت گاز تولیدی پالایشگاه از 10 هزار PPM به کمتر از 50 PPM کاهش یافت و مجموع نفت گاز تولیدی پالایشگاه بندرعباس بر اساس استاندارد یورو 4 به 15 میلیون لیتر در روز رسید.

هاشم نامور با تاکید بر اینکه این طرح از طرح های زیست محیطی و به منظور برنامه های بهبود کیفیت محصولات تولیدی و صیانت از محیط زیست است، افزود: در واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز، ناخالصی هایی همچون گوگرد، نیتروژن، اکسیژن و همچنین برخی فلزات در خوراک ورودی نظیر نیکل، وانادیم، آرسنیک، سرب و مس از نفت گاز ورودی جداسازی می شود. وی اظهار کرد: اجرای این طرح علاوه بر ارتقای کیفیت فرآورده های نفتی و کاهش آلاینده های زیست محیطی، موجب استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت ها و امکانات داخلی به منظور حرکت به سمت خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور و همچنین ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری نسبت به توان و تولید داخلی و اقدام مهمی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

بر اساس این گزارش در طرح ملی افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی پالایشگاه بندرعباس واحد های مهمی مانند تصفیه نفتای سبک و سنگین، تبدیل کاتالیستی، ایزومریزاسیون، تصفیه هیدروژنی نفت گاز، تصفیه گاز با آمین، تصفیه آب های ترش، بازیافت و جامدسازی گوگرد، 17 دستگاه مخازن جدید و همچنین واحدهای آب برق و بخار از واحد های تولید برق، بخار، آب شیرین کن، واحد آب گردشی خنک کننده، ازت، هوا و سوخت احداث شده است. واحدهای بنزین سازی و بخش تصفیه نفتای سبک و واحد ایزومریزاسیون این طرح با تلاش کارکنان متعهد و متخصص پالایشگاه بندرعباس در سال گذشته به بهره برداری رسید و از مجموع واحد های باقی مانده این طرح، واحد بازیافت گوگرد هم اکنون در حال ساخت و تکمیل مراحل پایانی است.