آرشیو سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۴۴
اقتصادی
۴

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم 1580 تومان اعلام شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال 98 را 1580 تومان اعلام کرده که نمایندگان مجلس به پایین بودن این قیمت اعتراض کردند.

عباس پاپی زاده در گفت وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال 98 که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده 1580 تومان است، افزود: این قیمت در مقایسه با تورم بسیار پایین است و اعضای کمیسیون به این نرخ اعتراض کردند. در حالی که پیش بینی می شود تورم کشور تا سال آینده به 40 درصد برسد، قیمت پیشنهادی 1580 تومان پایین است.

وی ادامه داد: براساس قانون خرید تضمینی میزان افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید براساس میزان تورم باشد. دولت در سال های گذشته هم قانون خرید تضمینی را نقض کرد و علاوه بر اینکه قیمت محصولات کشاورزی را در زمان خودش اعلام نکرد، بلکه نرخ آن را نیز با میزان تورم جامعه محاسبه نکرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت باید بداند که ارزش تولید داخل چقدر برای کشور با ارزش است، چرا که اگر بخواهیم محصولی مانند گندم را وارد کنیم با ارز نیمایی حدود 2600 تومان برای کشور تمام می شود. چرا دولت حاضر نیست حداقل کیلویی دو هزار تومان برای کشاورز بپردازد؟!پاپی زاده تاکید کرد: کشور 95 درصد دانه های روغنی مورد نیاز را وارد می کند، همچنین در تامین نهاده های دامی نظیر ذرت نیز به شدت وابسته ایم، اگر حمایت از کشاورز صورت گیرد و نرخ های خرید تضمینی به موقع و مناسب اعلام شود، یعنی حداقل قانون رعایت شود، بخش زیادی از آن در داخل تولید خواهد شد و نیاز به واردات و خروج ارز از کشور به ویژه در شرایط تحریم نخواهیم داشت.گفتنی است، محمود حجتی؛ از ارائه نرخ های پیشنهادی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به دولت خبر داد و گفت: منتظر تصویب در دولت و اعلام از سوی سازمان برنامه و بودجه است. سال زراعی گذشته یعنی سال جاری 9/5 میلیون تن گندم از کشاورزان به نرخ تضمینی خریداری شد.