|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان97/8/15: راهكارهاي فرهنگي و اجتماعي براي ترويج عفاف و حجاب
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 22047
دو شنبه 21 آبان 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 22044 15/8/97 > صفحه 8 (اجتماعي) > متن
 
      


راهكارهاي فرهنگي و اجتماعي براي ترويج عفاف و حجاب


نويسنده: مهدي معصوم بيگي

تبيين فلسفه و پيامدهاي مثبت فرهنگي، اجتماعي، رواني و اخلاقي عفاف و حجاب در عرصه هاي مختلف زندگي و اثرات منفي عدم رعايت آن در سست كردن بنيان هاي اخلاقي، انساني، خانواده و جامعه از جمله راهكارهاي ترويج عفاف و حجاب در جامعه به شمار مي آيد.

پوشش نامناسب پيامدها و آثار جبران ناپذيري در فرهنگ، اخلاق، اعتقاد، اقتصاد و امنيت جامعه دارد كه گاه مسيري انحرافي و بازگشت ناپذيري پديد مي آورد.

در دنياي كنوني، فرهنگي كه قادر نباشد عناصر فرهنگي مفيد را جذب و عناصر غيرمفيد را دفع كند و در الگوهاي مختلف اجتماعي از ثبات لازم برخوردار نباشد، فرهنگ مهاجم با الگودهي آن را تخريب مي ‏كند، ارزش‏ها و هنجارهاي آن را ناديده مي انگارد و با غلبه و تهاجم، ارزش ها و الگوهاي مورد نظر خويش را جايگزين مي كند تا در اين رهگذر به اهداف خود دست يابد.

بنابراين فرآيند بدپوششي، مقدمه تهاجم گسترده تر به فرهنگ مقابل و شكستن هنجارها و جايگزين ساختن هنجار مورد نظر فرهنگ مهاجم است. جامعه ‏اي كه دچار تهاجم فرهنگي شود و تغييرات اجتماعي در آن سريع صورت گيرد، ارزش در آن جامعه ناپايدار است و هنجارشكني در آن مرسوم مي شود و در برابر فرهنگ مهاجم هميشه از خود وازدگي نشان مي دهد و در نتيجه، تبديل به يك بحران اجتماعي مي شود.

ميراثي كه بدپوششي به همراه دارد، تنها پوشش نامناسب نيست، بلكه ترويج فرهنگ ناسازگار با جامعه ايراني را به دنبال دارد.

بدپوششي علاوه بر اين‏كه خود يك ناهنجاري اجتماعي به شمار مي ‏آيد، زمينه ‏ساز بسياري از ناهنجاري هاي اخلاقي ديگر نيز مي شود و همچنين يكي از معضلات ناشي از بدپوششي، مشكلات رواني منتج از آن است.

برخي از دختران و زنان، به خودآرايي و جلوه‏ گري و ارائه پوشش غيرمتعارف مي پردازند و افكار خود را در بعد تمايلات و تخيلات موهوم، تقويت مي كنند، بنابراين، پوشش ناقص فشارهاي فراواني را بر روح و روان افراد وارد مي سازد، چنين افرادي هميشه در پي آنند كه خود را به گونه اي ارائه دهند كه توجه ديگران را به خود جلب كنند و شخصيت خود را با خواسته هاي ديگران همگون سازند.

اما مشكل در اينجاست كه اين خواسته ها محدود نيست و وقتي دختران نتوانند خود را مطابق مدهاي روز ارائه دهند، ثبات روحي و رواني خود را از دست مي دهند و بدين شكل ثبات شخصيتي خويش را از دست مي دهند.

توجه نكردن به آثار و كاركردهاي فردي و اجتماعي حجاب و كاركردهاي منفي بي حجابي، نقش بسيار مهمي در سرپيچي از آن دارد. حجاب كه موضوع و مسئله اي ديني است، تبديل به يكي از مسائل مهم و كليدي جامعه شده و با بسياري از مسائل، داراي ابعاد سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي پيوند خورده است.

اين مسئله از آنجا كه مخاطبان اصلي اش زنان مي باشند، ارتباط مستقيم با نيمي از جمعيت جامعه دارد و از آنجا كه در تنظيم روابط اجتماعي مرد و زن نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط مي شود.

چند راهكار مهم

برخي از راهكارهاي فرهنگي و اجتماعي ترويج عفاف و حجاب در جامعه عبارتند از:

1. تبيين ديدگاه اسلام در خصوص عفاف، پوشش، حجاب و ضرورت بيان فلسفه، احكام و دستاوردهاي مثبت رعايت آن در جامعه متناسب با شرايط سني جوانان و نوجوانان با شيوه‏هاي جذاب.

2. توجه دادن به رعايت و نيز باور پوشش نه به عنوان يك اجبار اجتماعي بلكه به عنوان يك ارزش انساني، ديني و معنوي و يك باور قلبي جهت مصونيت از زشتي ها و آسيب هاي اجتماعي.

3. تبيين نقش عفاف و حجاب در تقويت هويت ملي و فرهنگي جوانان و تاثير آن بر استقلال فرهنگي و سياسي كشور.

4. تقويت روحيه تعادل در جوانان در رويكرد آنان به مدگرايي و بيان مستدل و منطقي اثرات و پيامدهاي مدگرايي افراطي و پرهيز از تقليد كوركورانه از مدهاي غربي و تقويت مدگرايي ملي.

5. تبيين ريشه ‏هاي تاريخي و فرهنگي و نشانه هاي روشن از وجود حجاب و پوشش در اديان الهي و جوامع داراي سابقه تاريخي و تمدن فرهنگي.

6. زمينه سازي اجتماعي مناسب براي دختران و پسران جهت كشف، هدايت و بروز قابليت ها و توانمندي ها و تامين مطالبات خود به منظور جلوگيري از بروز جلوه‏ گري ‏هاي نامناسب در حيطه فرهنگ عفاف و حجاب.

7. تقويت هماهنگي بين دستگاه هاي ذي‏ربط در برنامه‏ ريزي و تامين امكانات لازم جهت رفع مشكلات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي موجود بر سر راه ازدواج جوانان.

8. اهتمام جدي مراكز فرهنگي و كليه رسانه هاي كشور نسبت به ارائه الگوي مطلوب از عفاف و حجاب در محصولات فرهنگي خود (فيلم، سريال، تئاتر و...) و پرهيز از ايجاد تضاد و تناقض براي جوانان در اين امر.

9.تبيين ضرورت رعايت حجاب و عفاف توسط زنان و مردان در برنامه هاي فرهنگي، تبليغي و هنري و پرهيز از يك سونگري.

10. تبيين عدم مغايرت پوشيدگي، حجاب و عفاف با حضور و فعاليت هاي اجتماعي زنان و رفع شبهه تعارض بين آن دو.

11.توسعه ارتباطات و تبادل اطلاعات بين دستگاه هاي مختلف آموزشي، فرهنگي و تبليغي در جهت تبيين و تعيين حدود و ضوابط هماهنگ در رعايت عفاف و حجاب در ارائه برنامه ها و كالاهاي فرهنگي.

12. تربيت و توسعه نيروي انساني مومن، كارآمد و آشنا به مسائل فرهنگي- تبليغي در امر عفاف و حجاب و پرهيز از برخوردهاي خشن، فيزيكي و تحقيرآميز با متخلفان.

13. توسعه و تنوع‏ بخشي به الگوهاي مناسب حجاب و تبليغ آن توسط رسانه ‏ها به منظور اقناع روحيه تنوع طلبي و حس زيبايي شناختي جوانان ضمن ترويج و تشويق چادر به عنوان حجاب برتر و پرهيز از تحميل و اجباري كردن يك الگوي ثابت از حجاب.

14. تشويق و ترغيب و تبليغ نمادها و الگوهاي لباس ايراني و بومي مناطق مختلف كشور و ممانعت از تبليغ الگوهاي مغاير با فرهنگ ايراني اسلامي.

15. اتخاذ تدابير لازم جهت توليد و توزيع اقلام مورد نياز جامعه در رعايت حجاب.

16. ايجاد زمينه هاي دسترسي عمومي به پارچه و لباس منطبق با الگوهاي ايراني- اسلامي و حمايت از طراحان و توليدكنندگان آن.

17. فراهم ساختن زمينه هاي امكان رقابت براي توليدكنندگان داخلي و حمايت مالي از آنها.

لزوم شناخت علمي حجاب به عنوان يك مسئله اجتماعي

از آنجا كه اختلال در حجاب و طرز پوشش، مغاير با ارزش هاي محوري جامعه مذهبي بوده، موجب جريحه دار شدن وجدان جمعي جامعه مي شود و لذا به عنوان يك مسئله اجتماعي، ضروري است مورد شناخت علمي قرار گيرد، زيرا شناخت مسئله در واقع پيمودن نيمي از راه براي حل آن است.

مسئله حجاب از منظر شناختي در حوزه مطالعات و مسائل زنان قرار مي گيرد و با نگاهي جامعه شناختي، در واقع حجاب به مفهوم پوشش اسلامي، در بستري از روابط اجتماعي شكل مي گيرد كه از يك سو ممكن است داراي شكل و قالبي متنوع و جوهر و محتوايي يكسان باشد (يا بالعكس) و از سوي ديگر از منظر ارتباطاتي، حجاب به مثابه رسانه اي هويتي و ارتباطي است كه نقش نماديني در عرصه ارتباطات ميان فردي دارد، لذا مسئله حجاب داراي ابعاد فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي مي باشد و داراي مولفه هاي مذهبي- معنوي، منزلتي، شخصيتي و رفتاري است.

از ميان دستگاه هاي دولتي كه براي توسعه عفاف و حجاب داراي ماموريت و وظيفه هستند، اگر صرفا نيروي انتظامي بخواهد براي كنترل اجتماعي حجاب اقدام كند و بدون مشاركت عمومي، مشاركت مدني و مشاركت سازمان هاي دولتي، مردم نهاد و اقشار اجتماعي در مقابل مسئله بدپوششي پيشگام باشد، چه با رويكرد ايجابي و نرم و چه با رويكرد قهري و سلبي در هر دو صورت كارآمدي و مقبوليت آن تحت الشعاع قرار گرفته و احتمال دارد مسئله اجتماعي بدپوششي تبديل به مسئله امنيتي شود كه در اين صورت نظام سياسي به چالش كشيده مي شود.

نقش جامعه بر فرهنگ سازي عفاف و حجاب

جامعه شناسان معتقدند كه رشد و توسعه هرچيزي، بستگي به شرايط و محيط متناسب با آن دارد. بايد به اين نكته اذعان كرد كه حجاب نيز در محيط مناسب خودش و بي حجابي هم در محيط مناسب خودش، بسط و توسعه مي يابد.

امروزه شاهد آن هستيم كه در غرب كه حجاب را قبول ندارند و در بسياري از موارد حتي حجاب را در تضاد با محيط اجتماعي خود مي دانند، وجود زنان محجبه كمتر است و به ندرت يافت مي شود؛ اما در محيط هايي كه غالب افراد محجبه هستند و حجاب و پوشش يك ارزش به حساب مي آيد، برعكس است و بي حجابي كمتر به چشم مي خورد.

بايد فرهنگ حجاب و فلسفه پوشش براي زنان و مردان جامعه اي كه بر مبناي فرهنگ، ايدئولوژي و باورهاي ديني شكل گرفته شفاف تر تا افراد بر مبناي يك منطق قوي حجاب را انتخاب كنند.

محيط از طريق واردكردن عناصر محرك و گرايش هاي انحرافي، منجر به بروز مشكلات و انحرافات مي شود. مسائلي از قبيل انتشار عكس هاي هنرپيشه هاي سينما با پوشش هاي غيراسلامي، عدم پوشش مناسب در فيلم هاي روي پرده سينما، عرضه و فروش لباس هاي غربي در فروشگاه هاي لباس، از جمله عواملي هستند كه بر ضربه زدن به عفاف و حجاب جامعه، تاثيرگذارند.

بايد يادآور شد كه محيط و جامعه در گرايش هاي فكري و اخلاقي افراد، اثر مي گذارد. در اين زمينه به نمونه اي از قرآن كريم اشاره مي كنيم. در آيه138 سوره اعراف درخصوص قوم بني اسرائيل آمده است: و بني اسرائيل را از دريا به ساحل رسانيديم؛ پس به قومي كه بر پرستش بتان خود متوقف بودند برخورده، گفتند: اي موسي! براي ما خدايي مثل خداياني كه اين بت پرستان راست مقرر كن... »

اين جريان نشان مي دهد كه انسان تا چه اندازه، تحت تاثير محيط قرار دارد و اين محيط است كه مي تواند او را به خداپرستي سوق دهد يا به بت پرستي بكشاند و اين محيط است كه منشا انواع مفاسد و بدبختي هاي يا سرچشمه صلاح و پاكي مي شود (اگرچه انتخاب خود او نيز عامل نهايي است) و به همين جهت اصلاح محيط در اسلام، فوق العاده مورد توجه قرار دارد.

موضوع اختلاط دانشجويان در محيط درس و محوطه و فضاي باز و نشستن روي نيمكت هايي كه در فضاي آزاد براي مطالعه قرار داده مي شود، يكي ديگر از مسائلي است كه انگيزه و سببي براي ارتكاب گناه است كه به دنبال آن، مسائل مختلفي ممكن است اتفاق بيفتد. همچنين در برهه اي كه چشم زنان و مردان جامعه را تجملات و تزئينات پركرده است، همه جا چنين رنگي به خود خواهد گرفت و كسي انتظار استثناء نسبت به اين امور را ندارد.

لازم به ذكر است؛ وقتي چهره جامعه سالم شد، زمينه سرايت گناه نيز از بين خواهد رفت؛ به همين علت، اسلام در مورد گناه علني از خود واكنش شديدي نشان مي دهد؛ زيرا اگر چهره اجتماع ناهنجار شود، قطعا گناه نيز سرايت خواهد كرد.

لباس ها و وسايل مبتذل و پرجاذبه در بازار جامعه اسلامي و پشت ويترين ها نبايد به صورت دامي براي صيد عرضه شود و ضروري است كه دولت بر كارخانجات توليد پوشاك، نظارتي دقيق و مستمر داشته باشد.

تبليغ در مورد ازدواج آسان و دادن وام ازدواج به جوانان، تفكيك مراكز دختر و پسر در دانشگاه ها، جلوگيري از توليد فيلم ها و كتاب هايي كه در آن ها زمينه هاي انحراف و فساد و ابتذال زياد است، به خصوص بستن بعضي از شركت ها و بوتيك ها و موسسات منحرف يا جلوگيري از ارائه لباس هاي غيرمتعارف و غربي، ازجمله مواردي هستند كه مي توانند در نقش جامعه بر عفاف و حجاب تاثيرگذار باشند.

برنامه ريزي براي پركردن اوقات فراغت جوانان، يكي ديگر از مسائلي است كه در سالم سازي جامعه و ترك منكر نقش دارد. اسلام براي سالم سازي جامعه، هنرهاي دستي، تربيت كودكان و مديريت داخلي را به زن سپرده است و تا حد امكان با سپردن كارهاي مفيد در محل آرام خانه، زن را از خارج شدن بدون دليل و دور از چشم شوهر نهي فرموده است؛ البته هرجا كه نياز باشد، به زن اجازه خروج از خانه داده است؛ ازجمله رفتن به مكه بدون شوهر. بايد گفت، آنچه محيط را فاسد مي كند، رها شدن و بي هدفي است؛ وگرنه، اسلام به زن اجازه راهپيمايي، شركت در انتخابات، داشتن استقلال اقتصادي و سياسي، شركت در عالي ترين كنگره هاي علمي، نوشتن انواع مقالات تخصصي و تربيتي و علمي را داده است؛ ولي با همه اين مطالب، هرچه اختلاط زن و مرد كمتر باشد، محيط جامعه به سلامت نزديك تر و ميدان براي رشد منكرات، تنگ تر است.

از آنجا كه انسان يك موجود اجتماعي است، پاكي جامعه نيز به پاكي او و آلودگي آن به آلودگيش كمك مي كند، روي همين اصل در اسلام با هر كاري كه جو جامعه را مسموم يا آلوده كند، شديدا مبارزه شده است؛ بنابراين بايد همه شرايط براي به وجود آوردن حياء و عفت و پرهيز از فساد و انحراف دست به دست هم بدهند تا محيط، مناسب زندگي انسان معتقد به حجاب و پوشش بشود و قطعا در چنين شرايطي، بي حجابي و اباحه گري، جرات ابراز وجود ندارد.

سخن پاياني

اينكه محيط جامعه، از مهم ترين عواملي است كه مي تواند نقش تعيين كننده اي در ترويج فرهنگ عفاف و حجاب داشته باشد. در اينجا بايد يادآور شد كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، هنگامي كه قانون عفاف و حجاب به طور رسمي ابلاغ شد، عده اي از زنان بي حجاب آن زمان به اين موضوع اعتراض كرده و اقدام به راهپيمايي كردند؛ اما كم كم وقتي اين اقليت ديدند كه اكثريت زنان به حجاب رو آوردند، آن ها نيز خود را همرنگ جماعت كردند.

امروز هم حضور افراد با پوشش مناسب و محجبه بايد در جامعه بيش از پيش محسوس باشد و الگوها و مدل هاي پوشش اسلامي كه داراي جذابيت باشد، براي دختران و بانوان جوان عرضه شود؛ برگزاري نمايشگاه هاي پوشش اسلامي، انتشار تصاوير بانوان محجبه موفق و نمونه در نشريات، جرايد و... و تشويق بانوان محجبه و حرمت قائل شدن به عفاف و حجاب در ادارات و مراكز خريد و...، توصيه دانش آموزان و دانشجويان به حجاب و تشويق آنان در كنار ساير دانش آموزان و دانشجويان و درنهايت توجه ويژه و خاص به تذكر لساني توسط بانوان باحجاب در محيط اجتماع، ازجمله عواملي هستند كه مي توانند در فرهنگ سازي افراد جامعه، تاثيرگذار باشند.

* فرمانده انتظامي استان اصفهان

راهكارهاي فرهنگي و اجتماعي براي ترويج عفاف و حجاب


 روزنامه كيهان، شماره 22044 به تاريخ 15/8/97، صفحه 8 (اجتماعي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 22 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله بين المللي غدد درون ريز و متابوليسم
شماره 4 (پياپي 64)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است