آرشیو سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۱۸
ایران زمین
۲۰

ساخت مونوریل قم توجیه اقتصادی ندارد

توقف طرح احداث مونوریل در قم با وجود صرف میلیاردها تومان هزینه، بار دیگر نشان داد که مهم ترین عامل برای اجرای موفق طرح های عمرانی، داشتن مطالعات کارشناسی و کنار گذاشتن نگاه شخص محور است.

به گزارش ایرنا، در سال های اخیر احداث مونوریل در قم به یکی از بحث برانگیزترین طرح های عمرانی کشور تبدیل شده و بسیاری از مسئولان و کارشناسان اعتقاد دارند، این طرح از ابتدا بدون انجام مطالعات لازم و توجیه اقتصادی اجرا شده و حتی در صورت نهایی شدن هم نمی تواند نقش موثری در کاهش بار ترافیکی شهر داشته باشد.

«مرتضی سقائیان نژاد»، شهردار قم پیرامون آخرین وضعیت احداث مونوریل در این شهر، گفت: درحال حاضر با توجه به اینکه دولت هزینه های زیادی برای مونوریل انجام داده، نمی توان آن را رها کرد، تنها راه حل این است که مونوریل را در ظرفیت های ویژه ای چون گردشگری به کار گیریم. سقائیان نژاد افزود: اقدام های فنی در طرح مونوریل تقریبا به اتمام رسیده و خط آن از 6.7 کیلومتر به 4.7 کیلومتر کاهش پیدا کرده است. اگر مباحث اعتباری و حقوقی طرح مونوریل رفع شود می توان آن را تکمیل کرد و در اختیار شهروندان قرار داد. «احمد امیرآبادی فراهانی»، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه باید تکلیف طرح مونوریل برای مردم قم مشخص شود، تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 97 برای هر استانی، اعتباری در راستای توسعه و تکمیل طرح های نیمه تمام اختصاص یافته که برای استان قم از این محل 670 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. از این میزان 200 میلیارد ریال به سازمان قطار شهری اختصاص می یابد.