آرشیو سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۱۸
ایران زمین
۲۰
گزارش خبری

ورود برنج جدید به شالیزارهای شمال

کمتر از یک هفته پس از مصوبه هیات دولت در محدود کردن کشت برنج به مازندران و گیلان، مسئولان حوزه کشاورزی مازندران اعلام کرده اند که امسال رقم جدید برنج پرمحصول کیفی را وارد شالیزارهای استان می کنند.

به گزارش ایرنا، «رحمان عرفانی» معاون موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در آمل افزود: راهبرد وزارت جهاد کشاورزی برای خوداتکایی کشور به محصول برنج داخلی بر محور بالا بردن بهره وری مصرف آب و افزایش بازده تولید در سطح، استوار است، همسو با این رویکرد موسسه تحقیقات درصدد معرفی ارقام کیفی پرمحصول متناسب با شرایط جدید اقلیمی شمال کشور است.

وی اضافه کرد: در یک دهه اخیر چندین رقم پرمحصول کیفی در موسسه تحقیقات برنج کشور به کشاورزان معرفی شد، اما به دلیل واردات بی رویه، نبود خرید تضمینی با قیمت مناسب و پرداخت نشدن بموقع مطالبات شالیکاران، سطح کشت ارقام پرمحصول کاهش یافت.

وی به وجود ارقام «شیرودی»، «فجر» و «ندا» به عنوان رقم های کیفی پر محصول برنج اشاره و بیان کرد: در سال زراعی جاری هم رقم «تیسا» به عنوان یک رقم کیفی پرمحصول برای کشت رونمایی می شود. این رقم مقاوم به آفات، کم آب بر، دارای عملکرد 8 تا 9 تن شلتوک در هکتار، پا کوتاه و مقاوم در مقابل ورس شدن (خوابیدگی) است.

عرفانی با بیان اینکه امسال 3 تن از بذر اصلاح شده رقم تیسا بین شالیکاران مازندران توزیع می شود، اظهار داشت: این رقم بر گرفته از بذر ارقام محلی و بومی«طارم» و«بهنام» است که در فرآیند رگه گیری از آنها تلاش شده تا عطر، طعم و کیفیت پخت ارقام کیفی کم محصول را با خود داشته باشد.

طارم، رقم کم محصول بومی مازندران و بهنام نیز رقم پرمحصول محسوب می شود.