آرشیو سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۱۸
سلامت
۱۶
پیشگیری و سلامت

درد گوش را جدی بگیرید

عفونت گوش همان التهاب در گوش میانی است که در اغلب موارد منشا باکتریایی دارد. در واقع هنگامی که مایعی پشت پرده صماخ جمع می شود شرایط برای عفونت فراهم شده فرد به گوش درد مبتلا می شود. هرکسی در هر سنی ممکن است این بیماری را تجربه کند اما کودکان در سنین زیر 5سال بیش از سایرین در معرض ابتلا به این عفونت هستند به گونه ای که

دکتر مهدی خواجوی، عفونت گوش را شایع ترین دلیل مراجعه کودکان به پزشک می داند.

رئیس شانزدهمین کنگره بین المللی انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران علائم عفونت گوش میانی در کودکان را چنین توضیح می دهد: بی قراری، درد گوش، کم شنوایی همراه با علائم عفونت تنفسی فوقانی مثل سرماخوردگی نشانه هایی هستند که باید جدی گرفته شوند.

دکتر خواجوی با تاکید بر اهمیت درمان به موقع خاطرنشان می کند: درمان در مراحل ابتدایی بسیار آسان تر و موفقیت آمیز خواهد بود. به طوری که گاهی با استفاده از مسکن و آنتی بیوتیک مشکل رفع می شود، اما در عفونت های مزمن درمان ها سخت تر خواهد بود.

وی ادامه می دهد: در گذشته اگر بر اثر عفونت گوش، گوش میانی دچار آسیب پایدار می شد، جراح تمام گوش میانی را تخلیه می کرد که بر اثر آن بیمار به افت شنوایی محسوسی دچار می شود. ولی امروزه با درمان های ترمیمی نه تنها عفونت قابل کنترل است بلکه شنوایی فرد هم بهبود می یابد. البته مراجعه به موقع به متخصص در موفقیت درمان اهمیت بسیار دارد.