آرشیو سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۱۸
سلامت
۱۶
رمز سلامت

غذاهای خیلی تند نخورید

زخم های طول کشنده در ناحیه دهان و حلق می توانند منشا بدخیمی باشند، یک متخصص جراحی دهان، فک و صورت با بیان این خبر به «ایران» می گوید: هر زخمی در داخل دهان که بعد از دو هفته بهبود نیابد باید مورد بررسی قرار گیرد.

این زخم ها ممکن است با سوزش یا درد همراه باشند، اما گاهی هم دیده شده که زخم های دهانی بدون درد بوده و بیمار را آزار نمی دهند متاسفانه بی درد بودن این دسته از زخم ها باعث تاخیر در مراجعه به پزشک و پیشرفت بیماری می شود.

دکتر عطا قره چه با اشاره به این که ضایعات دهان 6 درصد کل ضایعات سرطانی بدن را تشکیل می دهد، می افزاید: علت اصلی این سرطان در کشورهای مختلف متفاوت است اما از میان مهم ترین علل بروز سرطان دهان در کشور ما می توان به مصرف غذاهای خیلی تند، استعمال سیگار و الکل اشاره کرد.

این متخصص تاکید می کند: برای تشخیص خوش خیمی یا بدخیمی زخم های دهانی از نمونه برداری استفاده می شود. تشخیص و آغاز درمان در مراحل ابتدایی بیماری بسیار اهمیت دارد.

متخصصان کشور ما در زمینه جراحی های مربوط به سرطان دهان نسبت به سایر کشور های منطقه و جهان در جایگاه قابل قبولی قرار دارند و از نظر تجهیزات پزشکی هم به سطحی رسیده ایم که می توانیم پیشرفته ترین روش های درمانی را بکار گیریم از این رو مبتلایان نباید نگران درمان باشند.