آرشیو سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷، شماره ۳۳۰۱
روزنامه فردا
۱۶
دور دنیا

زنانی که روزانه به قتل می رسند

آمار و ارقامی که به مناسبت 25 نوامبر (چهار آذر)؛ روز بین المللی حذف خشونت علیه زنان از سوی دفتر مواد مخدر و جنایت سازمان ملل متحد (UNODC) منتشر شده است، نشان می دهد به طور متوسط روزانه 137 زن در سراسر جهان به دست شوهر یا اعضای خانواده خود به قتل می رسند. در این گزارش تاکید شده که «خانه محتمل ترین مکان برای کشته شدن زنان است».

بر اساس این گزارش، در سال 2017 بیش از 87 هزار زن در سراسر جهان کشته شده اند که بیش از نیمی از آنان به دست نزدیکانشان کشته شده اند. از این میزان تقریبا 30 هزار زن به دست همسران خود به قتل رسیده اند و 20 هزار نفر توسط خویشاوندان. بااین حال، همین آمار نشان می دهد که درمجموع تعداد مردانی که به صورت عمدی و با نیت قبلی به قتل می رسند، بسیار بیشتر از زنان است.

درعین حال از هر 10 مورد قتل به دست همسر یا شریک زندگی، هشت مورد قتل زنان بوده است. در این گزارش تصریح شده است: «خشونت از سوی همسر تلفاتی سنگین برای زنان در پی دارد و سهم نابرابر و بسیار بیشتری از آن به زنان می رسد». بر اساس گزارش این مرکز، در سال 2017 قتل حدود 50 هزار زن از مجموع 87 هزار زن به قتل رسیده، به دست همسر یا اعضای خانواده شان بوده که معادل 58 درصد کل تعداد است. درصد موارد قتل زنان در کل پرونده های قتل عمد در سراسر جهان البته 20 درصد است، اما در پرونده های قتل عمد به دست همسر یا اعضای خانواده، سهم زنان مقتول به 64 درصد می رسد.

بر اساس این آمار، قاره آفریقا از بیشترین میزان خطر قتل زنان به دست خویشاوندان برخوردار است و قاره آمریکا پس از آن قرار دارد. در قاره آفریقا تعداد موارد قتل زنان به دست همسر یا اعضای خانواده 3.1 نفر در هر صد هزار نفر کل جمعیت است.

در قاره آمریکا طبق آمار، معادل 1.6 نفر در هر صد هزار نفر جمعیت به دست همسر یا اعضای خانواده کشته می شوند و در اقیانوسیه 1.3 نفر. قاره آسیا با 0.9 نفر از این لحاظ در مرتبه چهارم قرار دارد و اروپا در این ارقام با 0.7 نفر در هر صد هزار نفر جمعیت بهترین وضعیت را دارد.