آرشیو سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۲۴۱
سیاست نامه
۶

کتابخانه

آموزش فلسفه

چه چیزهایی را می توانیم درباره جهان و خودمان با قطعیت بدانیم؟ آیا می توان وجود خدا را اثبات کرد؟ ارتباط ذهن و جسم چگونه است؟ عدالت چیست؟ جامعه چگونه باید سازمان یابد؟این کتاب درآمدی است بر آرای فیلسوفان بزرگ در پاسخ به این سوال ها. در این کتاب مختصر و مفید مسائل محوری فلسفه و اصطلاحات اصلی آن از دوران کهن تا امروز مطرح می شود.«خودآموز فلسفه» نوشته تامپسون با ترجمه بهروز حسنی برای بار پنجم توسط انتشارات «نشر نو» به چاپ رسیده است. از جمله مهم ترین سرفصل های این کتاب می توان به فلسفه چیست؟ سبک های مختلف استدلال، فلسفه و تفکر غربی، اثبات گرایی منطقی، فلسفه دین، ویژگی زبان دین، ذهن و جسم، فلسفه علم، فلسفه اخلاق، دورنمای فلسفه امروز، ساختارگرایی و… اشاره کرد.

استدلال؛ سلاح فیلسوف

«فقط استدلال» مروری اجمالی بر 100 نمونه از مهم ترین استدلال های فلسفی است اما به تعبیر نویسندگانش، فهرستی جامع و مانع نیست و قطعا انتخاب این 100 استدلال، خالی از مناقشه نیست. در این حوزه، چاپ معیاری که بی چون و چرا مورد پذیرش همه باشد، وجود ندارد. شاید استدلال هایی که امروز با ارزش هستند، در آینده دیگر باارزش شمرده نشوند. به اعتقاد نویسندگان این اثر، استدلال، سلاح فیلسوفان است. همه افراد تجربیات و احساسات و عقاید شخصی دارند و اینها اموری ذهنی است، از این رو فلسفه به عقل به عنوان مبنایی مشترک متوسل می شود تا ادعاها را به صورت عینی ارزیابی کند. استدلال منطقی مستقل از تعهدات سیاسی و مذهبی است. به بیان ساده می توان گفت که هر استدلالی یا معتبر است یا معتبر نیست.«فقط استدلال» (مهم ترین 100 استدلال فلسفه غرب) نوشته مایکل بروس و استیون باربن با ترجمه میثم محمدامینی به تازگی توسط «نشر نو» به چاپ سوم رسیده است.چاپ اول ترجمه فارسی این کتاب سال گذشته توسط نشر نو عرضه شد و حالا به چاپ سوم رسیده است.

امریکا؛ از پیش تا پس از انقلاب

توافقی که میان امریکا و ایران صورت گرفته بود بر مبنای آن سیا اطلاعات مربوط به مخالفان رژیم را از طریق ساواک دریافت می کرد و دخالت مستقیم در کسب این قبیل اطلاعات نداشت، از جمله عوامل اساسی این نقصان اطلاعاتی است. دولت کارتر به دلیل میلی که برای حفظ روابط حسنه با حکومت پهلوی داشته است به این توافق پایبند بوده و همین موضوع باعث می شود نتواند شناخت درستی از آنچه در سال 1357 در ایران رخ می داده است به دست آورد.کتاب «سیاست خارجی امریکا و انقلاب ایران؛ تعامل و تقابل استراتژیک در دوره پهلوی و پس از انقلاب» با ترجمه محمدشمس الدین عبداللهی نژاد به تازگی توسط انتشارات ققنوس در 375 صفحه، منتشر شده است.

برگه های ویتگنشتاین

«برگه ها» در حقیقت به نیت تدوین در قالب یک کتاب یکپارچه و منسجم نگاشته نشده بود. «برگه ها» قطعه های گوناگونی از نوشته های ماشین شده یکی از بزرگ ترین مردان تاریخ فلسفه است.این قطعه ها بین سال های 1929 تا 1948 نوشته شده اند. نکته این است که یادداشت های تدوین شده در قالب کتاب «برگه ها» از قرار معلوم از نظر خود ویتگنشتاین ارزش خاصی داشته اند و به گفته مترجم، «ویتگنشتاین شناسانی هستند که معتقدند آینده ویتگنشتاین پژوهی بیشتر معطوف به این اثر خواهد بود.» مالک حسینی از خوانندگان احتمالی کتاب جمع و جور «برگه ها» می خواهد که برگه ها را به همان ترتیبی بخوانند که ویتگنشتاین می پسندید: «آهسته و ژرف، بارها و بارها.»و «برگه ها» نوشته ویتگنشتاین با ترجمه مالک حسینی برای بار دوم توسط انتشارات هرمس به چاپ رسیده و هم اکنون در دسترس علاقه مندان به مباحث فلسفی قرار دارد.