آرشیو سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۲۴۱
صفحه آخر
۱۶
نشست روز

سنایی و مدایح مصطفوی (ص)

یکی از نکات برجسته و نقاط قوت شعر قرن ششم توجه به ساحت ملکوتی پیامبر اسلام (ص) و مدایح مصطفوی است که در شعر شاعران باورمند و معنی گرا مانند سنایی و خاقانی و نظامی خود را بیشتر نشان می دهد.

سنایی شاعر پیشرو و نوگرا و تاثیرگذار قرن ششم علاوه بر آنچه در حدیقه الحقیقه از پیامبر گرامی اسلام و خاندان ایشان یاد کرده است، قصایدی را هم به مدح ایشان اختصاص داده است که گویای تیزبینی شاعر در تبدیل مدایح درباری به نعت و منقبت سرایی و اثبات کردن ناتوانی شاعران درباری در روی کردن به مفاهیم و مضامین اعتقادی و معنوی است.

تردیدی نیست که موضوعی مانند مدایح مصطفوی در بریدن سنایی از شعر درباری و رها شدن از قید و بندهای جا افتاده سبک خراسانی و نیز رهنمون شدن شاعر به وادی عرفان و روشنگری عارفانه نقشی بی بدیل دارد به گونه ای که شاعران پس از سنایی هم این تجربه ماندگار او را به کار گرفته اند. چهل وششمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره سنایی در روز چهارشنبه 7 آذر ساعت 16:30 به «سنای سنایی در مدایح مصطفوی» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر عبدالرضا مدرس زاده در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می شود.