آرشیو پنج‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۶۷
صفحه آخر
۱۲

واشنگتن اگزماینر هشدار داد: خطر «انقراض» در انتظار ناوهای هواپیمابر آمریکا

پایگاه اینترنتی «واشنگتن اگزماینر» نوشته : تحلیلگران نظامی بر این باورند ناوهای هواپیمابر آمریکا ممکن است به واسطه تولید سامانه های تسلیحاتی دوربردتر به زودی منسوخ شوند.

ناوهای هواپیمابر آمریکا یکی از مظاهر قدرت سخت این کشور هستند اما پیشرفت های سریع در تکنولوژی های نظامی باعث شده برخی کارشناسان به این نتیجه برسند که به زودی «این ناوهای غول پیکر به سرنوشت دایناسورها گرفتار خواهند شد». پایگاه اینترنتی واشنگتن اگزماینر در گزارشی در همین زمینه تحت عنوان «ناوهای هواپیمابر آمریکا ممکن است به سرنوشت دایناسورها دچار شوند» نوشته: تحلیلگران مسائل راهبردی و نظامی بر این باورند که ناوهای هواپیمابر آمریکا ممکن است از یک مشکل به مراتب بزرگ تر رنج ببرند: ناوهای هواپیمابر آمریکا ممکن است به علت تصمیمات کوته بینانه و به واسطه تولید سامانه های تسلیحاتی دوربردتر به زودی منسوخ شوند.

این گزارش می افزاید: «برنامه نیروی دریایی آمریکا این است که در هر سه سال یک فروند ناو هواپیمابر تولید کند تا بتواند تا سال 2030 ناوگانی متشکل از 12 فروند از این ناوهای هواپیمابر را به وجود آورد. با این حال، تاریخ نگاران معتقدند که نیروی دریایی آمریکا باید از جنگ جهانی دوم یک درس بیاموزد. در خلال جنگ جهانی دوم بود که کشتی جنگی بزرگ ژاپنی ها، موسوم به یاماتو، قربانی نیروی هوایی آمریکا شد. این کشتی جنگی ژاپنی که به بیش از یکصد و پنجاه قبضه توپ و آتشبار مجهز بود قدرتمندترین کشتی جنگی زمان خود محسوب می شد این کشتی جنگی عظیم الجثه هنگامی که سرگرم دفاع از اوکیناوا بود به علت حملات متعدد بمب افکن ها و اژدر افکن های آمریکایی منفجر و غرق شد.»