آرشیو پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۸۹
فرهنگ و هنر
۱۴

تازه ها

پژوهشی درباره سال های آغاز داستان کوتاه در ایران

کتاب «سال های آغاز داستان کوتاه در ایران» با عنوان فرعی «درباره علی -عمو و داستان های او…» نوشته رحیم چراغی منتشر شد.

نویسنده در این کتاب به تحولات انقلاب مشروطه و تزریق فکر تازه به جامعه ایران بین سال های 1286 تا 1300 پرداخته و رواج افکار جدید را موجب شکل گیری حرکت ها و گونه های تازه و متنوع در جامعه و فرهنگ ایران دانسته است. این پژوهشگر گیلانی با بررسی داستان های علی - عمو در نخستین نشریه گیلان «خیرالکلام» در سال های 1288 و 1289 تلاش کرده پازل شکل گیری داستان کوتاه در آثار جمال زاده، دهخدا، افصح المتکلمین، کریم کشاورز و سایر نویسندگان را کامل کند. این اثر حاصل 20سال پژوهش در زمینه داستان های علی - عمو و سال های آغاز داستان کوتاه در ایران است که با مراجعه به بسیاری از منابع دست اول در همان دوره نوشته شده است. کتاب «سال های آغاز داستان کوتاه در ایران» به قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات گیلکان به چاپ رسیده است.

نقشه شیطنت آمیز یک دختر نوجوان برای کمک به پدرش

رمان «زیبا صدایم کن» نوشته فرهادحسن زاده به چاپ هشتم رسید. این کتاب روایت دختر 15ساله ای است که در موسسه ای زیر نظر بهزیستی زندگی می کند. پدر این دختر به سبب بیماری روانی در آسایشگاه بیماران روانی بستری است.

ماجرای این دو نسل متفاوت با نقشه ای شیطنت آمیز از سوی آنها به اوج می رسد. زیبا در روز تولدش به پدر کمک می کند تا از آسایشگاه فرار کند. این کتاب برگزیده جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری سال 1395، برگزیده شورای کتاب کودک سال 1395 و نامزد دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 بود. رمان «زیبا صدایم کن» تاکنون به زبان های انگلیسی و ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شده است. چاپ هشتم این کتاب که در مجموع چاپ های پیشین با شمارگان 37 هزار نسخه منتشر شده، با 5 هزار نسخه عرضه شده است. چاپ هشتم رمان «زیبا صدایم کن» با 192 صفحه و قیمت 12 هزار تومان توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عرضه شده است.