|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/10/20: بهروز رضوي، گوينده و مجري قديمي راديو در آستانه تكريم خود به «ايران» گفت: راديو هنوز هم بي رقيب است
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6979
يك شنبه 30 دي 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6971 20/10/97 > صفحه 5 (فرهنگي) > متن
 
      


بهروز رضوي، گوينده و مجري قديمي راديو در آستانه تكريم خود به «ايران» گفت: راديو هنوز هم بي رقيب است


نويسنده: مريم شهبازي

امروز مراسم گراميداشت يكي از قديمي هاي راديو به همت خود راديويي ها در تالار «شهيدان نژادفلاح نژاد» كرج برگزار مي شود؛ مراسمي براي تجليل از بهروز رضوي، گوينده قديمي راديو كه نه تنها به عنوان مجري در بخش هاي مختلف رسانه ملي فعاليت كرده، بلكه در حوزه هاي ديگر فرهنگ و هنر نيز حضوري فراتر از طبع آزمايي داشته است. رضوي با همه بي مهري هايي كه در دوره اي متوجه حالش شده، همچنان راديو را خانه خود مي داند؛ خانه اي كه از آذرماه سال 47 به آن قدم گذاشته و مهم ترين توصيه اش بعد از نيم قرن فعاليت در آن به جوانان علاقه مند اين است كه «گرفتار ادا و تقليد نشوند و براي كسب اطلاعات و يادگيري تكنيك هاي لازم بكوشند». او معتقد است:« گويندگي تنها صدا نيست، بلكه حرفه اي ست كه به برخورداري از اطلاعات بسياري نياز دارد، آنچنان كه حتي با يك صداي متوسط هم مي توان كاري جدي ارائه كرد و به گوينده اي محبوب تبديل شد.» در آستانه تجليل از اين گوينده پاي صحبت هايش نشستيم تا از راديو و 50 سال فعاليت خود در اين رسانه بگويد.

شما در بخش هاي مختلفي از فرهنگ و هنر طبع آزمايي كرده ايد، هرچند كه همواره تمركزتان بر دوبله بوده؛اين روزها مشغول چه كاري هستيد؟

بگذاريد همين ابتدا بگويم برخلاف چيزي كه به آن مشهور شده ام من دوبلور نيستم، كارم گويندگي است. برخي گمان مي كنند هر كسي گويندگي مي كند و صداي خوبي دارد حتما دوبلور نيز هست. اين در حالي ست كه دوبله فن و اصول ديگري دارد، گويندگي هم همين طور است و به مهارت هاي خاص خود نياز دارد. 

البته عده اي از همكاران دوبلور گويندگي هم مي كنند اما اغلب به اندازه حرفه خودشان در اين كار موفق نيستند.دوبلور به جاي نقشي كه گفته شده نه تنها صحبت مي كند بلكه ناچار به بازيگري هم هست، اما گوينده بايد متني  راكه از او خواسته شده با صداقت و صراحت بخواند.

شما براي مدتي از گويندگي راديو دور شديد، اما باز هم به آن بازگشتيد، علت اين رجوع دوباره چيست؟

هيچگاه راديو را رها نكرده ام، البته زمان رياست آقاي محمدهاشمي براي مدتي به ناچار از آن فاصله گرفتم؛ چراكه مديري يك كلام بود و اگر در زمينه اي نه مي گفت، حتي اگر آيه هم نازل مي شد نظرش را عوض نمي كرد و حدود 10-11 سالي مانع فعاليت من شد. اين توضيح مختصر را دادم كه بدانيد هيچگاه به ميل خودم از راديو دور نشده ام.

در شرايطي كه اغلب اهالي راديو از وضعيت پرداخت هاي مالي راديو گلايه دارند چه شده كه شما و ديگر پيشكسوتان به آن وفادار مانده و به سراغ تلويزيون نرفته ايد؟

 شايد باورتان نشود اما برخلاف برخي دوستان تئاتري كه تئاتر را رها مي كنند تا به سينما رفته، مشهور شوند و حتي عايدي بيشتري قسمتشان شود من اصلا تمايلي به شهرت و دردسرهايش ندارم؛ شهرت دشمن حريم خصوصي آدم هاست. 

در مقابل گويندگي راديو كه ذات نجيب تري دارد براي فردي همچون من بسيار دلپذيرتر است. از طرفي يكي از علاقه مندي هايم به فعاليت در راديو به اين مساله ارتباط دارد كه دسترسي به اين رسانه بسيار سهل است. به راديو در هر شرايطي مي توان گوش داد، به غير از فعاليت هايي كه نيازمند دقت و تمركز هستند، شما در هر حالي قادريد به برنامه هاي راديو گوش بدهيد و اين برد بزرگي براي فعالان راديويي به شمار مي آيد. اين كه شما بدانيد در رسانه اي فعاليت داريد كه قادر به جذب مخاطبان بسياري، از زن خانه دار يا كارگر فلان كارگاه و راننده تاكسي و... اتفاق مهمي ست و لذت فعاليت در آن را دو صد چندان مي كند. از اين بحث كه بگذريم من با راديو كارم را شروع كرده ام، بنابراين علاقه بسياري به آن دارم و راديو را خانه ام مي دانم.

در روزگار فعلي كه تكنولوژي هاي نوين ارتباطي سهم عمده اي از وقت مردم را به خود اختصاص داده اند، شما معتقد به برخورداري راديو از مخاطباني قابل توجه هستيد! گمان نمي كنيد گفته شما قدري فراتر از واقعيت امروز باشد؟

شما اگر به مطالب زماني كه تلويزيون به عنوان رقيبي جدي براي راديو وارد ايران شد توجه كنيد خواهيد ديد كه آن زمان همه معتقد بودند ديگر عمر راديو به سرآمده و بايد منتظر كنار رفتنش بود. با اين حال تا جايي كه من مطلع هستم گمان مي كنم كه راديو همچنان حضوري پررنگ ميان مردم دارد. 

راديو در انواع شرايط حضور دارد، درست برخلاف سينما يا تلويزيون كه در هر زماني نمي توان به سراغ آنها رفت. حتي يك پيرمرد روستايي در منطقه اي دور افتاده هم مي تواند با كمترين تجهيزات ضمن انجام كارهاي روزانه اش به راديو هم گوش بدهد، زنان خانه دار هم همين طور، در حين رسيدگي به كارهاي خانه مي توانند از برنامه هاي آن استفاده كنند.معتقدم حتي با وجود نفوذ شبكه هاي اجتماعي به زندگي مردم باز هم راديو از وجود مخاطباني حرفه اي برخوردار است كه با آن انسي جدي دارند.

 برخلاف برخي دوستان معتقدم كه نبايد نگران اين بود كه اين رقباي تازه نفس همچون شبكه هاي اجتماعي جاي راديو را بگيرند، رسانه هاي جديد همچون تبي همه گير مي آيند و به يكباره هم به جاي عادي شان برمي گردند. البته منكر تاثير تكنولوژي هاي نوين ارتباطي نيستم اما راديو رسانه گرم و موثري ست كه با مردم تبادل و تعامل دارد و حتي آنان را به فكر و خيال وادار مي كند.

اگر سري به صفحات تاريخ بزنيم، چه در دوران جنگ تحميلي عراق عليه كشورمان، قدري عقب تر وقوع انقلاب در ايران و حتي اگر به سراغ ديگر كشورها برويم، راديو در پيروزي ها و نفوذ حزب نازي و در راس آن هيتلر هم نقشي جدي ايفا كرده، نقشي كه فراتر از سرگرمي به عرصه سياست و اثرگذاري هاي اينچنيني هم كشيده شده بوده، در شرايط فعلي هم مي توان چنين نقش و قدرتي براي راديو قائل شد؟

شك نكنيد كه راديو همچنان از قدرت و حيطه نفوذ بالايي برخوردار است، هنوز كه هنوز است مردم وقتي خواهان اطلاع سريع از اتفاق يا ماجرايي مي شوند به سراغ راديو مي روند و خبر راديو براي آنان جدي تر از تلويزيون و ديگر رسانه ها است. 

علاوه بر سرعتي كه راديو در انتشار خبرها دارد مردم در مقايسه با تلويزيون اعتماد بيشتري به خبرهاي آن دارند، به بحث تاريخي كاركردها و نفوذ اين رسانه اشاره كرديد، آنهايي كه سن و سالشان اجازه مي دهد حتما به خاطر دارند كه در سال هاي نزديك به انقلاب، راديو از چه قدرت و نفوذي ميان مردم برخوردار بود. همين اعتماد هم ما راديويي ها را بيشتر به انجام كار اصولي موظف مي كند.

در حال حاضر مي توان تقسيم بندي سني يا قشري خاصي ميان مخاطبان فعلي راديو قائل شد؟

چندان قائل به دسته بندي ميان مخاطبان راديو نيستم، منتهي معتقدم قديمي ترها انس بيشتري با راديو دارند. جوان ترها بيشتر به سراغ برنامه هاي پرنشاط تر راديو مي روند و شايد بتوان گفت كه به فراخور نياز خود به سراغ آن مي روند، يكي از نكاتي كه راديو را از ديگر رسانه ها متمايز مي كند اين است كه مردم مشاركت بيشتري درآن دارند. 

براي جذب بيشتر جوان ترها به راديو اين برنامه سازان و مديران راديويي هستند كه بايد به فكر ساخت برنامه هاي جذاب تري باشند. يكي از مهم ترين محدوديت هايي كه پيش روي راديويي هاست و اتفاقا توجه به آن را مي توان برگ برنده اي در جذب مخاطبان دانست موسيقي است. متاسفانه در پخش موسيقي از راديو با امر و نهي و محدوديت هاي بسياري طرف هستيم كه اي كاش چاره اي براي آن انديشيده شود. پخش موسيقي ها و ترانه هاي روز جهان از راديو تاثيري جدي در افزايش محبوبيت آن ميان مردم خواهد داشت.

از بحث موسيقي كه بگذريم در شرايط امروز چه پيشنهادي براي مسئولان راديو داريد؟

مسئولان چندان توصيه پذير نيستند، گويا زياد دلشان نمي خواهد كه به حرف كسي گوش بدهند وگرنه با قدري ابتكار عمل قادر به افزايش قابل توجه مخاطبان اين رسانه شنيداري خواهند بود. اگر ما هم نظير ديگر كشورها از وجود راديو خصوصي برخوردار بوديم آن وقت بود كه مسئولان ناچار به تلاش بيشتري براي حفظ حيات خود مي شدند. 

مهم ترين خواهش من از مسئولان راديو، به عنوان يكي از قديمي هاي اين عرصه، توجه بيشتر آنان به دستمزدهاي راديويي است، دستمزدهاي راديو خيلي كمتر از برادرش تلويزيون است. اين در حالي است كه دوستان فعال در راديو به برخورداري از دانش و اطلاعات بيشتري نياز دارند. در راديو خبري از فريبندگي تلويزيون و تسهيلاتي كه پيش روي برنامه سازان است نيست، مخاطب تنها با صدا روبه رو ست و طبيعي ست كه گوينده راديو بايد تلاش مضاعفي براي جذب مخاطبان به كار ببرد. كار گوينده بيش از صدا، متكي به برخورداري او از دانش لازم و همچنين اطلاع از تكنيك هاي آن است. توصيه ام به جوان هايي كه علاقه مند ورود به اين عرصه هستند پرهيز آنان از صداسازي و تقليد است، در گويندگي مهم ترين اصل اين است كه خودمان باشيم، جوان تر ها وقتي كارشان را آغاز مي كنند گرفتار تقليد و ادا مي شوند، هرچند كه برخي از آنان به مرور راه شان را پيدا مي كنند.

بهروز رضوي، گوينده و مجري قديمي راديو در آستانه تكريم خود به «ايران» گفت: راديو هنوز هم بي رقيب است


 روزنامه ايران، شماره 6971 به تاريخ 20/10/97، صفحه 5 (فرهنگي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 10 بار
    



آثار ديگري از " مريم شهبازي"

  شعر زير تيغ دو دم فضاي مجازي / بايد و نبايدهاي حضور شاعران در «فضاي مجازي» و «شبكه هاي اجتماعي» در گفت و گو با اهالي شعر و ادب
مريم شهبازي، ايران 27/6/97
مشاهده متن    
  حمايت دولت فقط محدود به كاغذ نباشد / مديران عامل دو تعاوني «چاپخانه داران» و «ليتوگرافان» عنوان كردند
مريم شهبازي، ايران 24/6/97
مشاهده متن    
  نامي كه آبروي ادبيات معاصر است / سومين دوره جايزه ابوالحسن نجفي برگزار مي شود
مريم شهبازي، ايران 24/6/97
مشاهده متن    
  خانه «سيمين و جلال» چشم انتظار هيات امنا / خواهرزاده جلال آل احمد در سالگرد درگذشت او عنوان كرد
مريم شهبازي، ايران 18/6/97
مشاهده متن    
  راهي براي ماندگاري آثار ادبي / مرادي كرماني به بهانه انتشار نسخه صوتي «قصه هاي مجيد» عنوان كرد
مريم شهبازي، ايران 18/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه مهندسي پزشكي و تجهيزات آزمايشگاهي
متن مطالب شماره 213، دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است