|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/10/20: تلاش براي بومي سازي آهنگ هاي يك نمايش جهاني
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7026
سه شنبه 28 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6971 20/10/97 > صفحه 5 (فرهنگي) > متن
 
      


تلاش براي بومي سازي آهنگ هاي يك نمايش جهاني
گفت و گو با سحر ستوده درباره دشواري هاي تنظيم موسيقي نمايش بينوايان

نويسنده: سعيده احساني راد

«بينوايان» يكي از بزرگ ترين آثار ويكتور هوگو، نويسنده نام آشناي قرن هجدهم فرانسه به حساب مي آيد كه تركيب جالبي از عشق و درام و مسائل سياسي فرانسه را در برمي گيرد. اين نمايش دستمايه نمايشي موزيكال و پرطمطراق و البته بسيار پرحاشيه با كارگرداني حسين پارسايي قرار گرفته كه چند وقتي است در سالن هتل اسپيناس به روي صحنه مي رود. در اين نمايش جدا از 8 بازيگر سينمايي (كه برخي از آنها سابقه اجراي تئاتري هم دارند) بيش از 100 نفر هنرجو و بازيگر ديگر ايفاي نقش مي كنند و جمعيت 150 نفري اركستر و گروه كر به رهبري برديا كيارس اين موزيكال را همراهي مي كنند.

با سحر ستوده، مترجم و ترانه سرا و دستيار موسيقي موزيكال بينوايان به گفت و گو نشستيم كه متن كامل آن را مي توانيد در ايران آن لاين بخوانيد.

 آيا پيش تر نيز نمايش هاي موزيكال با اين حجم داشته ايم كه در ايران روي صحنه برود؟

اجراي نمايش هاي موزيكال از چند سال پيش آغاز شده و تاكنون آثاري مانند جان اسكيكي، اشك ها و لبخندها و بانوي زيباي من توسط گروهي از خوانندگان به روي صحنه رفته است ولي به لحاظ گستردگي و حجم و تعداد اجراها، مي توان گفت اوليور توئيست و بينوايان متفاوت از اين آثارند.

نمايش هاي موزيكال در ايران و كشورهاي ديگر چه تفاوتي دارد؟

اجراي موزيكالي كه در حال حاضر در ايران هست در مقايسه با كشورهاي خارجي تفاوت هايي دارد. در ايران ما با توجه به ذائقه مخاطب و آن چيزي كه مي پسندد اثر را تطبيق مي دهيم. براي اين كار مجبور شديم تعدادي از قطعات را حذف كنيم، چرا كه اين گونه از نمايش شايد براي مخاطب ايراني دلپذير نباشد كه پشت سر هم موسيقي و آواز بشنود.

تفاوت اين دو موزيكال از نظر حجم بازيگر چطور بود؟ كدام يك از اين دو كار سنگيني داشتند؟

به عنوان كسي كه هم در اوليور توئيست همكاري داشته و از ابتداي پروژه بينوايان نيز امور مربوط به موسيقي را عهده دار بودم، مي توانم سنگيني اين كار را سه برابر اوليور توئيست تخمين بزنم. از تعداد قطعاتي كه اجرا مي شود تا تعداد بازيگراني كه بايد آواز بخوانند و جمعيت روي صحنه و پشت صحنه پروژه  كاملا سنگين تري است. جمعيت روي صحنه دربينوايان بيشتر است اما به خاطر ابعاد سالن آدم ها كوچك تر ديده مي شوند و هر چقدر بازيگر در صحنه بگذاريد باز هم گنجايش دارد. اما تالار وحدت صحنه اش به مراتب كوچك تراست. 

در بينوايان بيش از 80 نفر در صحنه حضور دارند كه در اوليور توئيست تنها 40 نفر بودند. البته بجز كودكان. اما به خاطر ابعاد صحنه شايد جمعيت بينوايان زياد به چشم نيايد. هدف ما اين بود كه بينوايان را طبق استانداردهاي جهاني به روي صحنه ببريم. به همين علت چيدمان اركستر از اولويت هايمان بود. اين اركستر در وحدت عملا جا نمي شد و مجبور بوديم سالني پيدا كنيم كه بشود گروه اركستر را به طور كامل در آن مستقر كرد. سالن هتل اسپيناس اين امكان را براي ما فراهم مي كرد تا بتوانيم اركستر را به طور كامل داشته باشيم و در اين زمينه مي توانم به يقين بگويم كه كيفيت اركستر با رهبري برديا كيارس كاملا با استانداردهاي جهاني مطابقت دارد.

بازيگران موزيكال بينوايان با چه معياري انتخاب شدند؟

فاكتورهاي قابل توجهي در انتخاب بازيگران مدنظر بود. در وهله اول به خاطر سنگيني كار ترجيح بر حضور بازيگراني بود كه حرفه اي و باتجربه باشند. مي دانيد بازيگري يك پكيج است. بازيگر بايد بدن آماده اي داشته باشد و موسيقي و آواز بداند. مي شد بازيگراني را دعوت به همكاري كرد كه آواز خواندن در حد قابل قبولي را بلد باشند اما در درجه چندم از بازيگري قرار داشته باشند. اما هنگامي كه بازيگراني مثل پارسا پيروزفر، نويد محمدزاده، سحر دولتشاهي و باقي دوستان با تجربه چندين ساله در چنين كاري حضور پيدا مي كنند و تلاش مي كنند تا بتوانند بخوانند و هر روز با پشتكار فراوان تمرين مي كنند تا نقشي را به همراه مهارت جديدي ايفا كنند، در واقع داريم اين پيام را به ديگر بازيگران مي رسانيم كه برويد و در اين زمينه كه جزوي از بازيگريست آموزش ببينيد.

انتقادهايي به بينوايان شده درباره لاكچري بودن و صحنه هايي كه با موازين اخلاقي ما مطابقت ندارد، چه پاسخي بر اين انتقادات داريد؟

انگشت اتهامات وانتقاد خيلي قبل تر از اينكه قيمت بليت ها تعيين شود به سمت بينوايان بود. درباره موازين اخلاقي هم مي توانم بگويم كه در ايران طبقات بسيار متفاوت فرهنگي داريم. خانواده با خانواده بسيار متفاوت است. مثلا شايد يك خانواده بگويد من از رفتار روسپي كه در اين نمايش بازي مي كرد خوشم نيامد كاش بچه ام اين صحنه را نمي ديد اما به چشم خانواده ديگري نيايد و مطرح نباشد. درباره لاكچري بودن بايد بگويم هر كاري نياز خودش را دارد. بينوايان در يك بلك باكس نمي توانست اجرا شود. بايد ببينيم كار ما به چه متريالي نياز دارد و چطور مي تواند حرفش را بزند و آن حس را منتقل مي كند. هر كاري نسبت به نمايشنامه اش و چيزي كه احتياج دارد بايد نيازش برطرف شود.

تلاش براي بومي سازي آهنگ هاي يك نمايش جهاني


 روزنامه ايران، شماره 6971 به تاريخ 20/10/97، صفحه 5 (فرهنگي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 11 بار
    



آثار ديگري از " سعيده احساني راد"

  رد پاي رنگين كمان در چشمه هاي اسرارآميز / گزارشي از سفر به چشمه هاي پلكاني «باداب سورت» در مازندران
سعيده احساني راد، ايران 23/1/97
مشاهده متن    
  نگاه گردشگران به آسمان ايران است / ظرفيت ورزش هاي هوايي در ايران
سعيده احساني راد، ايران 10/3/95
مشاهده متن    
  روزنامه نگاري هنوز زيان آور است! / وقتي نفس حرفه اي ها از اين شغل مي گيرد
سعيده احساني راد، ايران 28/2/95
مشاهده متن    
  جست وجوي تاريخ شهر / تهران گردي رئيس شوراي شهر از منطقه 12
سعيده احساني راد، ايران 6/11/92
مشاهده متن    
  20 هزار فرسنگ زير زمين / گفت وگويي خواندني با جواد نظام دوست رئيس انجمن غارنوردي ايران
سعيده احساني راد، ايران 21/9/92
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه صنايع چوب و كاغذ
متن مطالب شماره 129، اسفند 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است