|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران97/10/20: در جست و جوي روايتي خالي از قضاوت آدم ها
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6979
يك شنبه 30 دي 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 6971 20/10/97 > صفحه 12 (ايران جمعه (كافه جمعه)) > متن
 
      


نما 
در جست و جوي روايتي خالي از قضاوت آدم ها
حرف هاي آلفونسو كوارون، برنده بهترين كارگرداني گلدن گلوب درباره فيلم «رما»

مترجم: فاطمه رحماني

جايزه بهترين كارگرداني جشنواره گلدن گلوب به آلفونسو كوارون براي فيلم «رما» رسيد. فيلمسازي كه پيش از اين با فيلم «جاذبه» برنده اسكار بهترين كارگرداني شد. حالا فيلم تازه او همين جايزه را در گلدن گلوب از آن خود كرده و از آن به عنوان يكي از بخت هاي اسكار نام برده مي شود. آنچه مي خوانيد بخش هايي از حرف هاي آلفونسو كوارون در نشستي رسانه اي است كه سپتامبر گذشته پيرامون فيلم رما برگزار شد.

در اين فيلم سعي كردم شخصيت ها را بدون قضاوت به تصوير بكشم. مثلا در صحنه اي كه پدر، مادر را ترك مي كند، احساس كردم صحنه به اندازه كافي منسجم نيست. حس خوفناكي داشتم. از گروه خواستم كه دقايقي كار را متوقف كنيم. رفتم و در خيابان هاي دوران كودكي قدم زدم. وقتي به انتهاي خيابان رسيدم، داشتم با خودم فكر مي كردم كه مردم براي بازسازي كردن زندگي خود چقدر فرصت دارند؟ به خيابان نگاه كنيد. طراح صحنه نمادهايي را در دو طرف خيابان تعبيه كرده تا همان طوري به نظر برسد كه 50 سال پيش بود.

سر يكي از صحنه ها آنجا كه بازيگر احساس خفگي دارد و بايد سوار ماشين شود، از بازيگرم پرسيدم آيا تا به حال هنگام خستگي احساس خفگي داشته اي؟ او گفت بله. منظور من احساسي بود كه شخصيت مرد حس مسير رسيدن به ماشين دارد. در چنين شرايطي وقتي شما با احساس خفگي به ماشين مي رسيد، احساس خوبي داريد. چون وقتي ماشين را روي دنده يك مي گذاريد و راه مي افتيد، در واقع احساس خفگي را پشت سر گذاشته ايد و مي توانيد تنفس كنيد. ما اين صحنه را آن طور كه مي خواستيم اجرا كرديم و حاصل كار به نظر من فوق العاده درآمد. بعد متوجه شدم داشتم صحنه را به سمتي مي بردم كه پدرم خانواده مان را ترك كرده بود. هميشه پدرم را قضاوت مي كردم و در اين صحنه ناگهان به احساس خفگي اين مرد فكر كردم. بله، اگر او خودخواه يا هر چيز ديگري نبود، اين كار را انجام نمي داد اما آنچه احساس مي كرد اين خفگي بود و من هرگز از اين زاويه به اين موضوع فكر نكرده بودم.

درست نمي دانم كه از چه وقت فكركردن به طرح اين فيلم را شروع كردم. مي دانم كه در سال 2006 در بعضي از مصاحبه ها گفتم اين فيلم بعدي من است. درگير مسائلي شدم كه نتوانستم در آن مقطع اين كار را انجام بدهم و از اين بابت خوشحالم. چون در آن زمان ابزار كافي براي اين كار نداشتم. اگرچه من دارم در مورد منابع لازم براي اجراي پروژه حرف مي زنم اما در مورد ابزارهاي عاطفي هم موضوع به همين صورت است. تا دو سال پيش كه تصميم گرفتم اين فيلم را بسازم.

در اين فيلم شخصيت كلئو (Cleo) براي من به معناي حضور مادر بود. اين فيلم مرا بر آن داشت تا او را به عنوان يك زن ببينم. زني متعلق به يك طبقه اجتماعي محروم. آن هم در جامعه اي كه طبقه اجتماعي، پول و نژاد ملاك هاي اصلي ارزشگذاري اند و اين مواردي بسيار دردناك بود. همچنين مي خواهم يادآوري كنم كه «رما» فيلمي درباره من نيست بلكه درباره كلئو است. فيلم به وضوح از خاطرات من مي آيد اما در اين فيلم با در نظر داشتن جنبه هاي اجتماعي به دنبال چيزي فراتر بودم.

فيلمنامه «رما» بسيار دقيق است. حتي جزئي ترين چيزها در فيلمنامه توصيف شده است. چالش اين بود كه بازيگران و ديگر عوامل فيلم بايد توضيحات مرا در مورد حافظه ام براي كارهايي كه بايد انجام مي دادند، تفسير مي كردند و ابزاري كه در اين بين وجود داشت، فقط فيلمنامه بود. تا چند هفته قبل از فيلمبرداري هيچ كس فيلمنامه را در اختيار نداشت. فيلمنامه، چيزهاي جديدي را به لحاظ جزئيات وارد كار كرد. طراح لباس كار را بدون فيلمنامه شروع كرد و بعد از پنج هفته فيلمنامه به دستش رسيد. فرآيند كار دائم در حال تحول بود اما منبع و مرجع همه چيز فيلمنامه بود.

در جست و جوي روايتي خالي از قضاوت آدم ها


 روزنامه ايران، شماره 6971 به تاريخ 20/10/97، صفحه 12 (ايران جمعه (كافه جمعه))

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 5 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه مهندسي منابع معدني
متن مطالب شماره 3 (پياپي 303)، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است