آرشیو شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۷۲
صفحه آخر
۲۴
فقدان

حسن حاجی نوری درگذشت

مردی که تخت جمشید را به آرژانتین برد

حسن حاجی نوری، مجسمه سازی که او را بیشتر بواسطه ساخت سرستون تخت جمشید در بوینس آیرس آرژانتین می شناسیم، عصر پنجشنبه در 92 سالگی در تهران درگذشت. کسی که به قول جواد مجابی «قدر و منزلتش آن گونه که شایسته و بایسته جایگاه هنری و فرهنگی اش بود، شناخته نشد.»شناخته شده ترین و معروف ترین اثر مرحوم حسن حاجی نوری، مجسمه ای است که او دو سال در تخت جمشید وقت صرف آن کرد؛ مجسمه ای به ارتفاع 12 متر برای کشور آرژانتین و شهر بوینس آیروس ساخته بود. این هنرمند فقید به سال 1305 در جواهردشت از روستاهای ییلاقی در شهرستان رودسر استان گیلان به دنیا آمد. مرحوم حسن حاجی نوری اولین تعلیمات هنری خود را نزد استاد رحیم زاده ارژنگ فرا گرفت. او به سال 1323 توانست کارگاه شخصی خود را دایر کند و بعدها به عنوان مدرس نقاشی و مجسمه سازی در اداره کل هنرهای زیبا مشغول به کار شد. از موفقیت های او می توان به مقام اول مسابقه پیکره سازی در 31 سالگی اشاره کرد. او این مقام را بابت ساخت ماکت مجسمه اردشیر بابکان کسب کرده بود.

حاجی نوری همچنین در سال 1368 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت نشان درجه یک هنری را دریافت کرد. پیکر این هنرمند فقید فردا از مقابل خانه هنرمندان تهران تشییع می شود. بنا به آنچه روابط عمومی معاونت هنری ارشاد گفته، طی هماهنگی به عمل آمده با داریوش حاجی نوری، پسر مرحوم حسن حاجی نوری، به دلیل تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه، قرار شد روز شنبه پیگیری برنامه ریزی برای مراسم تشییع انجام شود. به همین دلیل با هماهنگی های انجام شده، پیکر این مجسمه ساز فقید روز یکشنبه ساعت 10صبح از مقابل خانه هنرمندان تهران به سمت بهشت زهرا(س) تشییع خواهد شد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت هنرمند پیشکسوت مجسمه سازی؛ حسن حاجی نوری را تسلیت گفت. سید مجتبی حسینی در این پیام نوشته است: حاجی نوری با علاقه و فارغ از هیاهو سال ها در عرصه مجسمه سازی تلاش کرد. درگذشت این هنرمند گرانقدر را تسلیت می گویم، یاد و نامش گرامی و روحش شاد.