آرشیو شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۹۸
صفحه آخر
۱۲

ترامپ: وضعیت اضطراری اعلام می کنم

تظاهرات کارمندان علیه تعطیلی دولت، مقابل کاخ سفید

کارمندان دولتی با تجمع در اطراف کاخ سفید نسبت به ادامه تعطیلی بخشی از فعالیت های دولت آمریکا اعتراض کردند.

22 روز از تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا می گذرد در این مدت حدود 800 هزار کارمند دولت نتوانسته اند بر سر کارهای خود حاضر شوند و حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده اند. و هنوز نه ترامپ و نه دموکرات ها حاضر نیستند از موضع خود در مورد ساخت دیوار در مرز مکزیک کوتاه بیایند. روز پنجشنبه در بیستمین روز تعطیلی بخشی از فعالیت های دولت آمریکا، صدها کارمند در اعتراض به این وضعیت و عدم پرداخت حقوق و دستمزدشان در اطراف کاخ سفید تجمع کردند. کارمندان از نهادهای مختلف فدرال آمریکا در این تجمع اعتراض آمیز شرکت کردند. آنها خواستار پایان تعطیلی دولت آمریکا شدند.

ترامپ در گفت و گو با فاکس نیوز بار دیگر تهدید کرد اگر نتواند با دموکرات های کنگره برای تامین بودجه لازم برای ساخت دیوار مرزی به توافق برسد، «کاملا حق دارد که وضعیت اضطراری ملی اعلام کند.» وی تصریح کرد: «قانون کاملا واضح است. منظورم این است، ما حق مطلقی برای اعلام وضعیت اضطراری ملی داریم… این یک [وضعیت] اضطراری ملی است، اگر که به دنبال این هستید که [ببینید] چه چیزی در حال رخ دادن است» با این حال ترامپ جدول زمانی مشخصی برای اتخاذ چنین تصمیمی ارائه نکرد، اما گفت: «فکر می کنم که [منتظر باشیم و] ببینیم طی چند روز آتی چه رخ خواهد داد.».فاکس نیوز نوشت که ترامپ به نظر می رسد که امیدی برای دستیابی به توافقی به منظور تامین کامل بودجه دیوار مرزی و بازگشایی کامل نهادهای دولت ندارد.

ترامپ پس از نشست با سران دموکرات کنگره و عدم حصول نتیجه برای بازگشایی دولت نیز گفت که نشست با دموکرات ها وقت تلف کردن است. رئیس جمهور آمریکا گفت از «نانسی پلوسی» پرسیدم اگر تعطیلی دولت را پایان دهم دموکرات ها با تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار حائل مرزی موافقت خواهند کرد که پاسخ وی منفی بود. دموکرات های کنگره نیز اعلام کردند پس از آنکه مذاکرات درباره پایان دادن به تعطیلی دولت به شکست انجامید ترامپ نشست را ترک کرد.«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز ادعای «دونالد ترامپ» مبنی بر اینکه دمکرات ها با امنیت مرزی مخالفت کرده اند را نادرست خواند و گفت همه می دانند ترامپ حقایق را نمی گوید چرا که ما فقط با دیوار مرزی و نه با امنیت آن مخالفیم.