آرشیو شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۹۸
حوادث
۱۰

ساخت اکسیر کنترل سرمازدگی باغ های میوه در اراک

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و هیئت مدیره شرکت فناور نانو پژوهش استان مرکزی گفت: اکسیر اختصاصی برای کنترل سرمازدگی بهاره در باغ های میوه نخستین بار در شرکت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مرکزی ساخته شد.

«حمیدرضا دری» در گفت و گو با ایرنا افزود: شرکت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مرکزی پس از سال ها تحقیق و بررسی های میدانی موفق به ساخت این ترکیب برای کنترل سرمازدگی بهاره در باغ های میوه شده است.

وی ادامه داد: سرمازدگی باغ های میوه در فصل بهار همواره خسارت سنگینی به محصولات وارد می کند و با تغییر دمای ناگهانی در این فصل ریزش گل و کاهش معنی دار در تولید رخ می دهد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: سرمازدگی امسال بیش از یک هزار میلیارد ریال به محصولات بهاره باغی کشور خسارت زده است. دری گفت: بر این اساس شرکت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مرکزی با تولید 2 نوع محصول که به صورت چالکود و محلول پاشی انجام می شود توانسته به شکل قابل توجهی خسارت سرمازدگی را کنترل کند.

وی ادامه داد: ترکیبات این اکسیرها قادر است که خسارت سرمازدگی زمستانه را نیز با قدرت کنترل کند.

عضو هیئت مدیره شرکت فناور نانو پژوهش مرکزی افزود: این نوع ترکیبات در قالب فناوری نو ساخته شده و قادر است سرمای زمستانه را به دلیل تجمیع شیره گیاهی کنترل کرده و در بهار نیز با تاثیر بر رفتار هورمون های داخلی گیاه مانع از ریزش گل و حتی افزایش باروری و تولید محصول می شود.

دری گفت: توصیه فنی در این ترکیبات استفاده از چالکود با استفاده از کامپوزیت بیوارگانیک در فصل پاییز و محلول پاشی با ترکیبات ویژه ریزمغذی قبل از گلدهی است.