آرشیو شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۵۲۰
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

هافمن، کاشف ال اس دی

آلبرت هافمن دانشمندی سوئیسی، کاشف داروی روانگردان ال اس دی -LSD- 11 ژانویه 1906 در سوئیس متولد شد. هافمن کارمند بخش شیمی دارویی آزمایشگاه ساندوز بود. او روی گیاه دارویی دریمیا ماریتیما و قارچ ارگوت برای به دست آوردن ترکیبات اصلی و ساخت دارو کار می کرد. اولین بار ال اس دی را در 16 نوامبر 1938 کشف کرد اما تا 16 آوریل 1943 متوجه اثرات آن نشد؛ زمانی که حین آزمایش مواد ال ا س دی به صورت تصادفی دستش را به سمت دهان و بینی اش برد و حالش دگرگون شد. او تجربه خود را به این شکل توصیف کرد:

وقتی که روی تختخوابم دراز کشیدم در عالم هذیان و هیجان و مستی غوطه ور شدم. تمام اثاث خانه به دنبال هم حرکت می کردند و پیوسته تغییر رنگ می دادند. به نظرم می آمد که ستارگان آبی رنگ آسمان روی سقف خانه های شهر فرو می ریزند. پس از دو ساعت که در عالم بی خبری بودم- یادم آمد که همان روز مقدار کمی از عصاره قارچ چاودار خورده ام. فردای همان روز تصمیم گرفتم که همان آزمایش را با مصرف مقدار یک هزارم میلی گرم از این دارو تکرار کنم و نتیجه را یادداشت کنم و یادداشتم چنین بود- چهل دقیقه پس از خوردن این مقدار مختصری احساس سرگیجه کردم و بی اختیار قهقهه خنده سر دادم. جثه کسانی که در اطرافم بودند به طور عجیبی کوچک شد. از همکارم در خواست کردم که مرا با دوچرخه به یک ویلا هدایت کند. با اینکه باسرعت با دوچرخه پا می زدیم؛ ولی احساس می کردم از جای خود تکان نمی خورم. پس از 6 ساعت وضع عادی خود را بازیافتم.

جان ملسون، استعمارگر صنعت گستر

جان ملسون، مهندس و صنعتگر انگلیسی 11 ژانویه 1836 در 73 سالگی درگذشت.

او جزو پیشگامان صنعت در دوران استعمار کانادا بود. علاوه بر راه اندازی شرکت نوشیدنی در مستعمرات منطقه کبک، نخستین کشتی بخار را ساخت. او همچنین موسس اولین راه آهن عمومی در کانادا بود. از دیگر دستاوردهای زندگی اش ریاست بانک مونترال بود. ملسون همچنین یک بیمارستان، یک هتل و یک سالن تئاتر در مونترال تاسیس کرد.

رابطه امیرکبیر با رجال عصر خود

در موضوع روابط امیرکبیر با رجال زمان خودش مطلب زیادی نمی توان گفت؛ زیرا با وجود تحقیقاتی که درباره این بزرگمرد شده است هنوز مسائل بسیاری از جمله زندگانی خصوصی او پیش از رسیدن به صدارت مجهول است.

قدر مسلم اینکه امیر برای گردانندگان حکومت در تبریز وجود مغتنمی بوده است، زیرا مسلما پس از سقوط قائم مقام همه کسانی که روی کار آمدند از بستگی او به خاندان وزیر پیشین اطلاع داشتند و او را مانند سایر بستگان به این خانواده از میان نبردند و احتمالا موثرترین کس در آن باب امیر نظام زنگنه بوده است که شخص دوم در آذربایجان محسوب می شده است. وقتی در طبیعت امیر دقت می کنیم، می بینیم که مردی بوده است درست و جدی و مسلما این دو صفت مانع از آن بوده است که روابط خصوصی را در امور عمومی مملکت دخالت دهد و از این رو کارهای او از منع و عطا و دادن و گرفتن همه حول این دو صفت دور می زده است.

بخشی از یک مقاله به قلم حسین محبوبی اردکانی