آرشیو پنج‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷، شماره ۴۲۷۳
صفحه آخر
۱۶
هشتک روز

قولنج فرهنگی

اعتراض و انتقاد به ایرانی هایی که امسال از برگزاری مهمانی ها و مراسم های مختلف کریسمس در اینستاگرام و توییتر خود خبر داده اند، بخشی از نوشته های کاربران توییتر فارسی در هشتگ «کریسمس» است؛ اتفاقی که به نظر این کاربران بیش از اندازه است و مربوط به فرهنگی که از آن ما نیست. آنچه می خوانید منتخبی از توییت های نوشته شده در این هشتگ است.

«آنقدر پاچه ملت رو واسه تبریک گفتن کریسمس و سال نو میلادی گرفتم دیگه کسی بهم تبریک نمی گه»، «سال نو میلادی را به ایرانی هایی که هر سال تو ماه دسامبر به مدت 1ماه خارجی میشن و کریسمس رو جشن میگیرن و بعد باز برمیگردن به تنظیمات کارخونه تبریک میگم»، «کریسمس رو تبریک بگیم زشت نیست؟»، «تو این زمان های شروع سال نو و کریسمس یه سلامی عرض کنیم خدمت اون بزرگواری که خودش رو آریایی خطاب می کرد و می گفت: عید غدیر عید ما نیست عید اعرابه، ولی حالا برای برگزاری کریسمس خودش رو… کرده و کریسمس رو به یک هزار و پونصد نفر تبریک می گوید»، «مراسم جشن کریسمس برای مردم ایران عمدتا به «شوآف» و «لاکچری بودن» گره خورده. آمار امسال را ببینید: 90درصد خریداران درخت کریسمس در ایران، مسیحی نیستند. تعداد 1800درخت کاج فقط در تهران فروخته شده که قیمت آن بین 1تا5 میلیون است. بیش از

6 میلیارد تومان درخت کاج در تهران به فروش رفته!»، «چند سالی است در ایران تب کریسمس روز به روز درجه اش بالاتر می رود… دلایل زیادی دارد به خصوص برای مردمی که بهانه ای برای شادی و دور هم بودن لازم دارند… اما سوال اینجاست: به اندازه ای که ما در ایران درگیر کریسمس هستیم در آن سوی مرزها نیز نوروز برای مسیحیان و غیره مهم است؟»، «در واقع باید یه تور کریسمس واسه امریکایی ها بزارن بیارنشون ایران! که یه کم با فرهنگ و آداب رسوم اصیل کریسمس آشنا بشن»، «کریسمس تو ایران داره از عید نوروز هم با شکوه تر و قشنگ تر برگزار می شه که دلیلش هم مشخصه قبلش خونه تکونی نداره.» و «اصلا نمی فهمم ایرونی هایی رو که تو ایران درخت کریسمس می ذارند، کدوم خارجی تو کشور خودشون سفره هفت سین می ذاره آخه».