آرشیو یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۷۳
سیاسی
۳

واعظی: تعامل با دیگران را معطل اروپا نکرده ایم

رئیس دفتر رئیس جمهوری با محکوم کردن تحریم جدید اروپا، از این اتحادیه خواست به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کند. محمود واعظی تاکید کرد که وجود اختلاف نظر درباره تروریسم، به معنای نادیده گرفتن سایر مباحث، همچون برجام نیست.

وی در گفت وگو با ایرنا، در واکنش به بحث تحریم جدید اروپا علیه ایران، با بیان اینکه اروپا نباید فراموش کند که این جمهوری اسلامی ایران بود که به یاری مردم عراق و سوریه شتافت و با داعش جنگید و شهید داد تا این گروه تروریستی توان کمتری برای اقدامات جنایتکارانه خود در جهان از جمله در اروپا داشته باشد، تصریح کرد: اروپا به جای قدردانی از تلاش های ایران در مبارزه بی امان با تروریسم، ما را به حمایت از تروریسم متهم می کند. وی با بیان اینکه جای هیچ شک و شبهه ای نیست که اروپا مامن تروریست ها - چه منافقین و چه دیگر گروه های تروریستی تجزیه طلب - است ادامه داد: اگر اروپا در مبارزه با تروریسم صداقت دارد، باید از حمایت از این تروریست ها که دست شان به خون مردم ایران آغشته است، دست بردارد. واعظی در پاسخ به پرسشی درباره کانال مالی با اروپا (SPV) و انتظارات تهران از اتحادیه اروپا در این عرصه هم، اظهار کرد: برخی تحریم های اخیر اروپا علیه ایران را فرصت مناسبی برای حمله به برجام و اعلام عدم صداقت اروپا در نهایی کردن کانال مالی می دانند و این درحالی است که گفت وگوی ما و اروپا درباره برجام به این معنا نیست که با اروپا در مورد موضوعات دیگر اختلاف نظر نداریم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد: بنابر این در عین اینکه تحریم های اخیر اروپا را محکوم می کنیم، از اروپا انتظار می رود که حمایت از برجام و مخالفت با تحریم های امریکا را به اقدام عملی تبدیل و تعهدات خود در چارچوب برجام را عملیاتی کند. واعظی با تاکید بر اینکه ما به گفت وگوی خود با اروپا در مورد برجام و کانال مالی ادامه می دهیم ولی به آن دل نمی بندیم و تعامل خود با دیگران را معطل اروپا نکرده و نمی کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه، هند و همسایگان تعاملات سیاسی و اقتصادی بسیار خوبی دارد و این طور نیست که کار کشور، معطل تصمیم اروپایی ها شده باشد.