آرشیو یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۷۳
سلامت
۱۶
پیشگیری و سلامت

مبتلایان به دیابت بخوانند

دیابت یکی از بیماری هایی است که معمولا با افزایش غیرطبیعی قند خون نمایان می شود. این بیماری که این روزها به دغدغه بسیاری از افراد جامعه تبدیل شده است، روز به روز در حال افزایش است. بیماری های قلبی و عروقی زودرس، مشکلات کلیوی، سکته های مغزی و کمای دیابتی همگی آسیب هایی است که به دنبال ابتلا به دیابت کنترل نشده، بروز می کند. مشکلات جنسی یکی دیگر از عوارضی است که معمولا بیماران مبتلا به دیابت را گرفتار می کند اما به دلیل خجالت و شرم در جامعه کمتر مطرح می شود و مبتلایان به ندرت به دنبال راهکار درمانی آن می روند.

دکتر مهری مهراد، رئیس انجمن نورویورولوژی در این باره به «ایران» می گوید: آمارها نشان می دهد حدود 41 درصد از مبتلایان به دیابت پس از گذشت 5 سال از بیماری دچار درجاتی از ناتوانی جنسی می شوند. دیابت بسیاری از ارگان های بدن را گرفتار کرده وعملکرد آنها را مختل می کند. توانایی جنسی و باروری بیمار نیز از این قاعده مستثنی نیست و تحت تاثیر ابتلا به دیابت دچار اختلال می شود. گذر زمان در مبتلایان به دیابت به تخریب رشته های عصبی و حتی عروق خون رسان منجر می شود که ابتلا به ناتوانی جنسی یکی از پیامدهای آن است.

این اورولوژیست تاکید می کند: معمولا این افراد به دلیل شرم تلاش می کنند که مشکل خود را مخفی کنند و کمتر به دنبال درمان می روند. این درحالی است که ناتوانی جنسی درمان نشده، زوجین را با مشکلات فراوانی نظیر طلاق عاطفی و حتی طلاق قطعی مواجه می کند، از این رو پرداختن به آن از ضروریات است. آموزش و ارتقای آگاهی از طریق مراکز علمی سلامت جنسی، بهترین راه مقابله با این مشکل است. در این مراکز تلاش می شود با بهره گیری از حضور متخصص اورولوژی، روانشناس، کارشناس سلامت باروری و پزشک، مشکل این بیماران درمان شود.

وی خاطرنشان می کند: بر خلاف تصور عموم، مردان بیش از زنان، مشکل خود را مخفی می کنند. این درحالی است که تشخیص بموقع و درمان مناسب می تواند از ابتلای بسیاری از بیماران دیابتی به ناتوانی جنسی پیشگیری کند.